Persian Car

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

Persian Car

داده‌های ابتدایی انجمن ایمنی بزرگراهی فرمانداران نشان می‌دهد سال 2019 یکی از مرگبارترین سال‌ها برای عابران پیاده در بیش از 30 سال گذشته بوده است. سال پیش 6590 نفر عابر پیاده در جاده‌ها و راه‌های آمریکا جان خود را از دست داده‌اند. یکی از محل‌هایی که خودروهای سنگین‌وزن و مردم یکدیگر را ملاقات می‌کنند تقاطع‌ها و چهارراه‌ها می‌باشد. مطالعه‌ی جدید ژورنال حمل‌ونقل و سلامتی نشان می‌دهد قیمت خودرو می‌تواند روی حق تقدم عابران پیاده در زمان عبور از مسیرهای ویژه عابران تأثیر داشته باشد! این مطالعه نتیجه می‌گیرد هرچه خودرو گران‌تر باشد، احتمال راه دادن به عابر پیاده کمتر خواهد بود.



این مطالعه همچنین تأثیر جنس و رنگ پوست عابران پیاده‌روی رفتار راننده را نیز بررسی کرده و از طرف دیگر قیمت خودرو را نیز تخمین زده است. محققان این مطالعه را در دو تقاطع و خط‌کشی عابر پیاده در لاس‌وگاس انجام داده و فهمیدند میزان رعایت حق تقدم عابران به ازای هر 1000 دلار افزایش قیمت خودرو 3 درصد کاهش می‌یابد!



از میان 461 خودرویی که در این مطالعه بررسی شده‌اند 27.98 درصد آن‌ها به عابران پیاده راه داده‌اند هرچند جنس و نژاد افراد نیز در این موضوع مؤثر بوده است. خودروها 31.33 درصد از حق تقدم عابران خانم را رعایت کرده‌اند درحالی‌که این آمار برای مردان تنها 24.06 درصد بوده است. همین موضوع درباره نژاد نیز صادق بوده است: حق تقدم افراد سفیدپوست به میزان 31.17 درصد رعایت شده درحالی‌که افرادی با رنگ پوست‌های دیگر شاهد راه دادن 24.78 درصد خودروها بوده‌اند.



اگرچه این مطالعه تفاوت قابل‌توجهی بر پایه جنس و نژاد را نشان می‌دهد اما نتوانسته با رانندگان درباره دلیل آن‌ها برای عدم رعایت حق تقدم مصاحبه کند. در این مطالعه گفته شده که رانندگان جوان‌تر و مرد رفتار ریسکی‌تری در پشت فرمان نشان می‌دهند. دانشمندان همچنین خاطرنشان ساخته‌اند مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد رابطه‌ای بین ثروت و رفتارهای غیراخلاقی‌تر وجود دارد.



مشاهده افزایش تلفات عابران پیاده موضوع عجیبی است زیرا خودروسازان همچنان از سیستم‌های ایمنی مدرن‌تری در محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما خودروهای امروزی بزرگ‌تر بوده و مشتریان هم به دنبال کراس اوورها و شاسی بلندهای بزرگ هستند. شاید ما ندانیم رانندگان چرا به عابران راه نمی‌دهند و چرا میزان مرگ‌ومیر عابران بیشتر می‌شود اما انتظار داریم تمرکز بیشتری روی این مشکلات صورت گیرد.



جای چنین تحقیقاتی در کشور ما به شدت خالی است. شما چطور عمل می‌کنید؟ آیا به عابران پیاده در خیابان‌ها راه می‌دهید یا پا را بیشتر روی پدال می‌گذارید؟ آیا کودک، بزرگسال، سالمند، زن یا مرد بودن عابران باعث تغییر رفتار شما می‌شود؟


 

  • Persian Car

حق_تقدم

عابر_پیاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی