Persian Car

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

Persian Car

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

با این که ۶ سال از آغاز تولید «پورشه ۹۱۸ اسپایدر» می‌گذرد، اما این خودرو هنوز هم یکی از قدرتمندترین سوپراسپرت‌های جهان است. به تازگی در یک گردهمایی در سوییس، یک جفت پورشه ۹۱۸ اسپایدر در مسیر فرودگاه، با قدرتمندترین سوپراسپرت های جهان از جمله بوگاتی شیرون، مک لارن S720، بوگاتی ویرون ویتس، پاگانی هوآیرا BC و زنوو TSR-S رقابت کردند.


اولین و شاید بهترین رقابت، میان یکی از دو پورشه ۹۱۸ اسپایدر با رنگ سبز با بوگاتی شیرون مشکی و قرمز شکل گرفت. در شروع حرکت، پورشه ۹۱۸ اسپایدر شتاب‌گیری خارق العاده‌ای از خود نشان داد و به میزان یک خودرو با بوگاتی شیرون فاصله گرفت. پس از آن، برتری بیش از ۶۰۰ اسب‌بخاری بوگاتی شیرون نسبت به ۹۱۸، این خودرو را در میانه راه از سوپراسپرت آلمانی پیش انداخت.

در رقابت‌های دیگر که با بوگاتی ویرون‌ویتس و مک‌لارن S720 شکل گرفت، اشتباه‌های رانندگان شانس دیدن رقابتی نزدیک را از بین برد. در تمامی رقابت‌ها، پورشه ۹۱۸ شتاب‌گیری بهتری را به نمایش گذاشت. پورشه پیش‌تر اعلام کرده بود که معرفی جانشینی برای ۹۱۸ اسپایدر را درنظر دارد اما هنوز در رابطه با ویژگی‌های فنی این خودرو تصمیم‌گیری نشده است. یکی از آپشن‌های مورد نظر، پیشرانه تمام الکتریکی تولید شده با همکاری ریماک است.

سرانجام پس از خبرسازی‌های بسیار زیاد، پورشه تایکان بصورت رسمی معرفی شد. این خودرو در تریم توربو که مدل اصلی محسوب می‌شود قیمت آغازین 150900 دلاری در آمریکا خواهد داشت؛ اما مدل قوی‌تر توربو S قیمت 185 هزار دلاری دارد. از آنجایی که پیکربندی آنلاین این خودرو منتشر شده بنابراین می‌توان گفت نسخه‌ی کاملاً مجهز تایکان توربو S قیمت 241500 دلاری خواهد داشت.

هر دو تریم تایکان از سیستم چهار چرخ محرک و دو پیشرانه استفاده می‌کنند که در حالت رانندگی نرمال قدرت 617 اسب بخاری تولید می‌کنند. حداکثر گشتاور مدل توربو برابر با 849 نیوتون متر بوده درحالی‌که گشتاور مدل توربو S به 1049 نیوتون متر می‌رسد. همچنین قدرت مدل توربو در حالت لانچ برابر با 671 اسب بخار است درحالی‌که خروجی مدل توربو S در این حالت 751 اسب بخار اعلام شده است.

این قوای محرکه باعث می‌شود تایکان توربو S تنها در عرض 2.6 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد درحالی ‌که شتاب مدل توربو 3 ثانیه می‌باشد. پورشه تخمین می‌زند مدل پرچم‌دار توربو S در زمان 10.8 ثانیه مسافت 400 متر را طی کند درحالی‌که رکورد مدل توربو 11.1 ثانیه است. حداکثر سرعت هر دو نسخه از تایکان برابر با 259 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

برای خرید تایکان در زمان عرضه باید شارژر را نیز انتخاب کنید. کانکت شارژر متحرک این خودرو 1120 دلار قیمت داشته درحالی‌که بهای شارژر مجهز به مدیریت انرژی خانه به 1660 دلار می‌رسد.

تایکان با 10 رنگ سفید، مشکی، سفید کررا، جت بلک، خاکستری، نقره‌ای، آبی، آبی فروزن و سبز عرضه خواهد شد. رنگ قرمز کارمین تنها رنگی است که با بهای 3150 دلاری و برای مدل توربو S در نظر گرفته شده است.

همچنین 9 انتخاب برای پوشش کابین وجود دارد. گزینه‌های چرم استاندارد این خودرو عبارت‌اند از مشکی، دو رنگ مشکی/لیمویی و مشکی/قرمز؛ اما با پرداخت 2450 دلار می‌توان چرم لوکس‌تر مشکی، قهوه‌ای و مشکی/بژ را انتخاب کرد. مشتریان مدل توربو S می‌توانند با پرداخت مبالغ بیشتر شاهد ارتقای پرفورمنس خودروی خود باشند. این نسخه از تایکان بصورت استاندارد فرمان‌پذیری اکسل عقب و ترمزهای سرامیک کامپوزیتی پورشه عرضه می‌شود. رینگ‌های 21 اینچی نیز بجای رینگ‌های 20 اینچی مدل توربو در نسخه‌ی پرچم‌دار تایکان بکار رفته‌اند.

همچنین چند هزار دلار آپشن دیگر نیز وجود دارد که قیمت تایکان توربو S را افزایش می‌دهد. برای مثال پکیج پریمیوم 4340 دلاری شامل مواردی همچون سقف شیشه‌ای پانورامیک، دستیار پارک جلو و عقب با دوربین‌های دید محیطی، دستیار تغییر لاین حرکتی، شیشه‌ی ایزوله از صدا و گرما و صندلی‌های جلوی تهویه دار است. خریدارانی که به دنبال پرفورمنس بهتر هستند می‌توانند سیستم پایدارسازی فعال و کنترل دینامیک شاسی را سفارش دهند که 3590 دلار قیمت دارد.

این‌ها تنها بخشی از آپشن های بسیار زیادی است که پورشه برای محصول الکتریکی خود در نظر گرفته و با توجه به گستردگی آن‌ها می‌توان گفت خریداران خودروی خود را دقیقاً طبق سلیقه و نظر خود تحویل خواهند گرفت.

کشتی‌های کروز نروژی، در دنیا به جذابیت مشهور هستند و وقتی یکی از آنها پیست کارتینگ هم داشته باشد، شهرت بیشتری کسب می‌کند. خط کشتی‌های کروز نروژی، به زودی سه کشتی را مجهز به پیست کارتینگ خودروهای الکتریکی خواهد کرد، از جمله یک مسیر دوطبقه در کشتی کروز جدید خود، موسوم به Encore که در ماه نوامبر سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

البته خودروهای کارتینگ الکتریکی چندان سریع نیستند و حداکثر سرعت آنها، در حدود 48 کیلومتربرساعت است. اما مسیر این پیست که از لبه‌های کشتی می‌گذرد، هیجان این مسابقات را دوچندان می‌کند. همچنین یکی از مسیرها تم فراری دارد، اما این تفریح چندان ارزان قیمت نخواهد بود و به ازای یک مسابقه هشت دقیقه‌ای، نیاز به پرداخت 15 دلار هزینه دارید. کشتی Encore پس از راه اندازی در ماه نوامبر، به سمت دریای کارائیب خواهد رفت و بهتر است تا علاقمندان اتومبیلرانی، از همین الان به فکر حضور در این سفر خاطره انگیز باشند.

مسیر دو طبقه پیست کارتینگ در این کشتی کروز نروژی، در حدود 11.500 فوت است و فضای کافی برای مسابقه همزمان ده راننده را دارد. این مسیر ده پیچ دارد و به خودروهای کارتینگ الکتریکی اجازه می‌دهد تا به حداکثر سرعت 47 یا 48 کیلومتربرساعت دست یابند. چهار پیچ این پیست در لبه‌های کشتی قرار دارد و یکی از آنها، تنها 13 فوت از لبه فاصله دارد. هر دور مسابقه نیز حدود هشت دقیقه به طول می‌انجامد. هواداران نیز می‌توانند در گوشه و کنار پیست، رانندگان مورد علاقه خود را با لیزر نشان کرده و به آنها بوست توربو اضافه بدهند!

علاوه بر کشتی Encore، دو کشتی تفریحی Joy و Bliss که در سالهای 2017 و 2018 به آب انداخته شدند نیز مجهز به پیست کارتینگ هستند. سخنگوی خط کروز نروژ در مورد این آپشن جدید به خبرنگاران گفت: تجربه مسیر کارتینگ یکی از فعالیت‌های تفریحی با بالاترین درجه بوده که در کشتی‌های کروز نروژی فراهم شده است. هزینه استفاده از این پیست کارتینگ 15 دلار برای هر نفر است، اما برای مدت محدود، افراد می‌توانند با پرداخت 199.95 دلار، امکان استفاده از این پیست را به مدت یک هفته داشته باشند.

هیوندای به تازگی در نمایشگاه فرانکفورت آلمان، نسخه‌ای مخصوص از هیوندای i30 را برای رقابت با فولکس واگن گلف GTI TCR رونمایی کرده است. هیوندای  i30 N Project C، با تغییرات انجام گرفته در مجموع ۵۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل i30 N شده است.

رینگ‌‌های ۱۹ اینچی OZ فورج، به تنهایی در کاهش ۲۲ کیلوگرم وزن در مدل پراجکت C تأثیر داشته است. یکی دیگر از تغییرات مهم بدنه، استفاده از کاپوت فیبرکربنی است که ۷.۲ کیلوگرم وزن کمتری نسبت به کاپوت استاندارد دارد. رکاب‌های کناری فیبرکربنی نیز هر کدام به اندازه ۴۹۹ گرم در کاهش وزن خودرو تأثیر گذاشته‌اند.

در نمای عقب، دیفیوزر فیبرکربنی هم ۳۸۶ گرم سبک‌تر شده است. در زیربندی خودرو هم تغییراتی صورت گرفته و اکنون با استفاده از سگ دست آلومینیومی به جای فولاد، ۴.۶ کیلوگرم کاهش وزن را شاهد هستیم. افزون بر این، سیستم تعلیق سفت‌تر ارتفاع خودرو را به میزان ۶ میلی‌متر به سطح زمین نزدیک‌تر کرده است تا مرکز ثقل نیز به اندازه ۸.۸ میلی‌متر پایین‌تر بیاید.

هیوندای در قسمت داخلی نیز تغییراتی را انجام داده و صندلی‌های استاندارد خودرو با صندلی‌های مسابقه‌ای مخصوص Sabelt با قاب فیبرکربنی که هر کدام ۷.۵ کیلوگرم در کاهش وزن خودرو تأثیر دارند، تعویض کرده است. افزون بر کاهش وزن، صندلی‌های مسابقه‌ای هنگام پیچیدن‌های سخت، حمایت دلچسب و مناسبی از شانه‌های راننده و سرنشین کناری به عمل می‌آورد.

هدف اصلی از معرفی هیوندای i30 N Project C، کاهش وزن بوده و تغییری در پیشرانه خودرو صورت نگرفته است. این خودرو برپایه هیوندای i30 N با بسته قدرتی ساخته شده است، بنابراین مدل پراجکت C هم از پیشرانه بالارده ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر بهره می‌برد.

این پیشرانه قادر به تولید ۲۷۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۸ نیوتن‌متر گشتاور است. از آن جایی که پراجکت C از بسته قدرتی بهره می‌برد، در قسمت فضای بار نیز از میل موج‌گیر استفاده شده است. هیوندای مدل i30 N پراجکت C را تنها در اروپا و در ۶۰۰ نمونه عرضه خواهد کرد.

 

کمپانی تویوتا به تازگی نسخه‌ای خاص و سفارشی را از کمری معرفی کرده که قرار است با نام TRD وارد بازار جهانی شود.

تویوتا کمری TRD در حال حاضر با مدل ۲۰۲۰ تولید می شود و از چند هفته آینده، عرضه انبوه آن در بازار جهانی آغاز خواهد شد. این خودرو در بحث ظاهری و فنی نسبت به نمونه استاندارد کمری ارتقا پیدا کرده و تا حدی نمادهای اسپرت در آن دیده می‌شود. در کمری TRD سقف و ستون‌ها به رنگ مشکی در آمده‌اند و تا حدی حال و هوای این سدان خانوادگی نیمه لوکس را اسپرت‌تر
کرده‌اند. از سویی اضافه شدن بال عقب بر روی صندوق باعث شده تا در کنار تغییرات سپرها، این خودرو ژاپنی ظاهر خشن‌تری را تجربه کند. رینگ‌های
۱۹ اینچی مشکی، سپرهای جدید، دیفیوزرها، ترکیب رنگ جدید و… باعث شده تا کمری در نمونه TRD نسبت به گذشته جذاب‌تر باشد. همچنین در کابین خودرو از جزئیاتی استفاده شده تا حس اسپرت در درون کمری TRD نیز دیده شود.

استفاده از نیروی باد برای به دست آوردن چسبندگی بیشتر و فشار رو به پایین، باعث شده تا پایداری کمری TRD نسبت به نمونه استاندارد بیشتر باشد و از سویی فرمان‌پذیری قابل توجهی زیر دستان راننده در این سدان اسپرت ژاپنی احساس شود.

کمپانی تویوتا یک پیشرانه ۳٫۵ لیتری تنفس طبیعی GDi را برای کمری TRD در نظر گرفته که می‌تواند به صورت استاندارد ۳۰۱ تا ۳۱۵ اسب بخار را به جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک منتقل کند. گشتاور فراتر از ۳۸۰ نیوتن متر در چرخ‌های جلو باعث می‌شود تا این سدان ژاپنی شتاب کمتر از ۶٫۵ ثانیه را تجربه کند.

در تویوتا کمری TRD مدل ۲۰۲۰ امکاناتی نظیر ۹ کیسه هوای ۱۳ نقطه‌ای، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، فرمان کمکی برقی، استارت دکمه‌ای، دنده پشت فرمان، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، سیستم صوتی حرفه‌ای، رادار نقطه کور، رادار خطی، کروز کنترل هوشمند، هشدار خروج از خط، کامپیوتر سفری، تریم داخلی چرم و جیر با دوخت قرمز، نمایشگر لمسی، سانروف، درِ صندوق برقی، صندلی‌های جلو برقی با حافظه تنظیمات راننده، سردکن و گرمکن صندلی‌های جلو، گرمکن فرمان، سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله، نور بالای اتوماتیک، ترمز هوشمند، سامانه پیشگیری از تصادف و… را دارا است.

کمپانی تیونینگ استارتک با یک دستگاه بنتلی کانتیننتال GTC سفارشی روانه‌ی نمایشگاه فرانکفورت شده است. این خودرو دنباله‌روی مدل سقف ثابتی است که چند ماه پیش در نمایشگاه ژنو حضور داشت و تغییرات ظاهری آن مشابه مدل قبلی است.

در نمای جلو شاهد یک سپر جدید با بال فیبر کربنی یکپارچه‌ای خواهید بود که در آلمان 6902 یورو قیمت دارد. آینه‌بغل‌های فیبر کربنی نیز با بهای 2165 یورو در دسترس هستند درحالی‌که بهای اسپویلر عقب با طرح براق و دیفیوزر نیز به ترتیب 3332 و 5355 یورو اعلام شده است.

استارتک همچنین رنگ کرومی بدنه را با قیمت 7211 عرضه می‌کند. این پوشش بدنه دارای حفاظت سرامیکی بوده و البته باید به اگزوزهای 655 یورویی هم اشاره کنیم که جلوه‌ی دیگری به این خودروی بریتانیایی بخشیده‌اند. تکمیل کننده‌ی ظاهر کانتیننتال GTC رینگ‌های 22 اینچی مونو استار M با قیمت 3213 یورو می‌باشد. البته اگر بخواهید رینگ‌های استاندارد را نگه دارید این تیونر به شما فاصله دهنده‌های 1142 یورویی را پیشنهاد خواهد کرد که باعث می‌شود پهنای هر اکسل 30 میلی‌متر افزایش یافت. کیت کاهش ارتفاع این خودرو نیز باعث نزدیک‌تر شدن 25 میلی‌متری کانتیننتال GTC به سطح زمین شده و البته 1404 یورو هم برای مالک هزینه در پی خواهد داشت.

باز کردن درب خودرو نشان دهنده‌ی کابینی ارتقا یافته است که پوشش چرم آن خودنمایی می‌کند. تریم کربن/چوب استارتک با قیمت 8568 یورو در دسترس می‌باشد و البته کف‌پوش‌های چرمی سفارشی هم قیمت قابل‌توجه 10234 یورویی دارند که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

این خودرو هم‌اکنون در نمایشگاه فرانکفورت 2019 در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

 

هفته‌ای که گذشت برای دنیای خودرو بسیار جنجالی و مهم بود چرا که نسخه‌ای اصلاح شده از بوگاتی شیرون توانست به سرعت 490.484 کیلومتر در ساعت برسد. اگرچه بوگاتی به جزئیاتی درباره‌ی این خودرو و همچنین چگونگی دست‌یابی به رکورد یاد شده اشاره داشت اما هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره‌ی عرضه‌ی این خودرو منتشر نکرد.

متخصصان مهندسی شاسی در شرکت دالار به شکل‌گیری بدنه‌ی لانگ تیل شیرون مورد بحث کمک کرده‌اند. تغییرات اعمال شده باعث می‌شود طول بدنه‌ این خودرو 25 سانتی‌متر افزایش یابد و البته این موضوع در بخش عقب خودرو مشهودتر است. به منظور عبور بهتر جریان هوا نیز دیگر خبری از بال یا ترمز هوایی نیست. طراحی سیستم اگزوز نیز اصلاح شده تا درگ کاهش یابد. سیستم تعلیق بازنگری شده‌ی این شیرون نیز از سیستم کنترل لیزری برای تنظیمات مربوط به کاهش ارتفاع خودرو استفاده می‌کند.

ظاهراً در کابین شیرون لانگ تیل نیز تنها یک صندلی وجود دارد. احتمالاً این موضوع درباره‌ی نسخه‌ی تولیدی هم صدق خواهد کرد. البته فعلاً اطلاعات رسمی توسط بوگاتی دراین‌باره منتشر نشده است.

خودروی یاد شده از پیشرانه‌ی 8 سیلندر کواد توربوی مدل تازه معرفی شده‌ی Centodieci استفاده می‌کند. این نیروگاه قدرت 1578 اسب بخاری را از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به تمامی چرخ ها منتقل می‌کند.

بوگاتی محصول پرسرعت خود را در پیست Ehra-Lessien تست کرده است. این شرکت با سابقه می‌گوید ارتفاع پیست یاد شده تنها 50 متر بالاتر از سطح دریاست و این باعث می‌شود درگ آئرودینامیکی بیشتر ایجاد شود و به همین خاطر شیرون سفارشی یاد شده می‌تواند در مکان‌های دیگر همچون نوادا سریع‌تر ظاهر گردد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: استان کرمان اولین تولید کننده خودرو توسط بخش خصوصی در کشور است که متاسفانه روز به روز به دلیل مشکلات ارزی و تحریمی نیروهای خود را تعدیل می‌کند.

به گزارش ایران جیب از ایسنا، محمدعلی دهقان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با حضور رییس کل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار کرمان و سایر اعضای ستاد در هتل پارس کرمان برگزار شد، افزود: با این شرایط شاهد هیچ حمایتی نیز از سوی دولت به این خودرو ساز نیستیم این در حالی است که به دو خودروساز دولتی کشور (ایران خودرو و ساپیا) به صورت مداوم سرمایه تزریق می‌شود اما به این خودروسازان بخش خصوصی خیر.

سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور نیز در این جلسه اعلام کرد: اگر از کرمان خودرو حمایت‌های لازم صورت نگرفته و نقدینگی به این شرکت تزریق نشود، تا آبان‌ماه این خودروسازی تعطیل خواهد شد.

 

حبیب‌الله نیکزادی نماینده مردم شهرستان‌های شرقی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شرکت خودروسازی کرمان موتور امروز در ردیف شرکت‌های ورشکسته قرار گرفته و طبق قوانین بانک‌ها به آن دیگر تسهیلات ارائه نمی‌شود ضمن آنکه ارائه پیش فروش خودرو نیز برای شرکت‌های خودروساز ممنوع شده حال جای سوال است که اکنون این شرکت‌های خودروسازی استان کرمان برای خروج از این شرایط بحرانی چه کاری می توانند انجام دهند؟

وی ادامه داد: امسال در بودجه کشور رقم کلانی برای اشتغال اختصاص دادیم، اکنون شغل در شهرستان هایی مانند بم موجود بوده اما خودمان با دست خودمان در حال از دست دادن این فرصت های شغلی هستیم و باید بدانیم که ترکش‌های اجتماعی از بین رفتن یک شغل کمتر از بمب اتم در جامعه امروز ایران نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در خانه ملت بیان کرد: وجود خودروسازان در شرق استان هم از منظر اقتصادی و هم از منظر اجتماعی بسیار حائز اهمیت بوده و ما به هر دری می‌زنیم که این اشتغال را حفظ کنیم اما نمی‌توانیم و وزارت صمت همه توپ‌ها را به زمین بانک مرکزی می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه قانون اصلاح چک را کاملا جامع دانست و بیان کرد: اگر دولت و بانک مرکزی آن را اجرا نمی‌کند، به معنای وارد بودن ایراد به این قانون نیست بلکه قانون همه جوانب مربوط به این آئین نامه را مدنظر قرار گرفته و بانک مرکزی مکلف به اجرای این قانون است.

وی به موضوع کم کاری بانک ها در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیرفعال اشاره کرد و گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، ۴ هزار میلیارد تومان سهم بانک‌ها داده شده است تا به بخش‌های تولیدی تسهیلات پرداخت کنند اما متاسفانه شاهد هستیم بانک‌ها در استان کرمان زیر بار این قضیه نمی روند و به بهانه های واهی از پرداخت این تسهیلات طفره می روند و یک تخلف آشکار است که انتظار داریم بانک‌ مرکزی گزارشی از تکالیف خود برای اجرای این تبصره از بانک های مجموعه درخواست کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح ساختار نظام بانکی، عنوان کرد: انتظار داریم که بانک مرکزی با قدرت ماموریت‌هایی که بانک‌ها باید انحام دهد را دنبال کند.

 

بحث تعطیلی خودروسازان خصوصی جدی شده است !!

بر هیچ فردی پوشیده نیست که خودروسازان بخش خصوصی در سال جاری به مرحله ورشکستگی رسیده‌اند و بزودی اثرات این اتفاق نمایان خواهد شد. بخش خصوصی خودروسازی که همیشه به عنوان بنگاه‌های سودده و با بازدهی بالا این صنعت تا سال ۹۶ شناخته می‌شدند، امروز گاهی بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی را تجربه میکنند. وقتی بحث بر سر ورشکستگی گروه «کرمان خودرو»
می‌شود، یعنی بزودی تولید اکثر خودروهای چینی در کشور متوقف خواهد شد و در صورتی که دولت اعتبارهای کافی را برای آن‌ها در نظر نگیرد، قطب سوم خودروسازی به فروپاشی خود نزدیک می شود
.

عدم تمایل حضور چینی‌ها در ایران در شرایط تحریم خود عاملی است که امروز تولید تمام خودروسازان خصوصی را کاهش داده است. از سویی مشکلات تحریم امکان جابجایی قطعات منفصله را برای خودروسازان فعال در منطقه کرمان سخت کرده است و گاهی با تیراژ کمتر از ۱۰۰ دستگاه به ازای هر ماه در سال جاری فعال بوده‌اند.

حال عدم وجود نقدینگی و مشکلات قانونی برای تخصیص اعتبار به خودروسازان بخش خصوصی، مشکلی است که در کنار ایجاد بی‌کاری گسترده کارکنان این صنعت، می‌توان تبعات سنگینی نیز برای مشتریان داشته باشد. در حال حاضر اکثر خودروسازان فعال در منطقه کرمان و بم، تعهدات معوق بسیاری دارند و کرمان موتور که به عنوان سرآمدترین خودروسازان آن منطقه به حساب می‌آید و وضعش همیشه از سایر کارخانه‌های آن محدوده بهتر بوده است، حال احتمال دارد که تا نیمه آبان ۹۸ تعطیل شود.

لذا احتمال عدم تحویل خودروها به مشتریان وجود دارد و از سویی با توجه به مشکلات مالی، این مسئله مطرح می‌شود که شاید در برخی شرکت‌ها، حتی امکان بازپرداخت وجوه ثبت نام هم به مشتریان وجود نداشته باشد. در شرایط فعلی قطعا باید وزارت صنعت ورود پیدا کند تا حداقل حقوق مشتریان بیشتر از گذشته ضایع نشود. کرمان موتور، خودروسازان بم، ریگان خودرو، کارمانیا، خودروسازی راین و مدیران خودرو جز کارخانه‌های خودروسازی هستند که در منطقه ارگ تجاری فعالیت دارند و بخشی یا تمام فعالیت آن‌ها زیر نظر مجموعه گروه کرمان خودرو انجام می‌شود.

شایعات صحت داشتند !! لامبورگینی اولین محصول هیبریدی تولیدی خود را رسماً به‌صورت آنلاین معرفی کرده است. این گاو جدید سنت‌آگاتا که سیان (Sian) نام دارد، طراحی خیره‌کننده و عملکرد چشمگیر خود را پیش از اولین نمایش عمومی در نمایشگاه فرانکفورت نشان داده است. این هایپرکار هیبریدی تکنولوژی‌های جدید و عملکرد بی‌نظیری را در حوزهٔ خودروهای هیبریدی ارائه می‌کند.

هرچند سیان بر اساس DNA طراحی لامبورگینی شکل گرفته است اما به‌وضوح متعلق به دورهٔ جدیدی است. به گفتهٔ رئیس طراحی لامبورگینی آقای «میتجا بورکرت»، طراحی این خودرو از کانتاش الهام گرفته است اما سیان نمادی آینده‌نگر است نه گذشته‌نگر. این سوپراسپرتی برای یک دورهٔ جدید است اما هنوز هم روح و قلب یک لامبورگینی را حفظ کرده است. به جرأت می‌توان گفت این خودرو بیشتر عناصر طراحی خود را از کانسپت ترزو میلنیو قرض گرفته است. البته هرچند سیان به چشمگیری کانسپت مذکور نیست اما با خطوط زاویه‌دار و تهاجمی و همین‌طور نسبت‌های عالی، قطعاً خیره‌کننده‌ترین محصولی است که تاکنون از سنت‌آگاتا بیرون آمده است.

طرح نمادین Y شکل لامبورگینی را می‌توان در قسمت‌های مختلف خودرو مثل دی‌لایت‌های جلو، ورودی‌های هوای جانبی و پوشش شیشه‌ای پیشرانه مشاهده کرد درحالی‌که روی کاپوت جلوی خودرو هم فرمی مشابه کانتاش کار شده است. در عقب سیان نیز از طرح شش‌ضلعی استفاده شده که کاملاً شخصیت یک لامبورگینی اصیل را ایجاد کرده‌اند. این شش‌ضلعی‌ها شامل دو سر اگزوز و شش چراغ عقب می‌شود که از کانتاش الهام گرفته‌اند. بال عقب نیز به‌صورت یکپارچه با بدنه طراحی شده و صرفاً هنگام رانندگی از جای خود بیرون می‌آید.

سیان بر اساس پلت‌فرم اونتادور ساخته شده و از همان پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی اونتادور SVJ استفاده می‌کند اما این موتور به سوپاپ‌های جدیدی مجهز شده که از تیتانیوم ساخته شده‌اند و حالا 785 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این بیشترین قدرتی است که تاکنون از یک پیشرانهٔ درون‌سوز ساخت لامبورگینی خارج شده است؛ اما علاوه بر این، در کنار نیروگاه سنتی V12 یک سیستم هیبریدی خفیف 48 ولت با یک موتور الکتریکی کوچک هم قرار گرفته که 34 اسب بخار قدرت دارد و مجموع خروجی سیستم را به 819 اسب بخار می‌رساند؛ بنابراین سیان به قوی‌ترین محصول تاریخ لامبورگینی تبدیل شده و این عنوان را از اونتادور SVJ گرفته است.

مهندسین ایتالیایی با بهره‌گیری از نمادین‌ترین پیشرانهٔ تاریخ لامبورگینی به همراه استفاده از تکنولوژی هیبریدی منحصربه‌فرد قصد داشته‌اند پویایی عملکرد استثنایی یک سوپرکار تنفس طبیعی لامبورگینی را ارائه کرده و درعین‌حال نیاز آینده برای استفاده از نیروی الکتریسیته را هم برآورده کنند. سیان نه‌تنها نقطهٔ اوج موتورهای امروزی لامبورگینی را نشان می‌دهد بلکه سیستم هیبریدی منحصربه‌فرد جدیدی را هم ارائه کرده که بر تأمین بیشترین قدرت ممکن از طریق سبک‌ترین راه تمرکز دارد.

موتور الکتریکی 48 ولت سیان درون گیربکس گنجانده شده است تا پاسخگویی فوری و عملکرد بهتری داشته باشد. به گفتهٔ لامبورگینی این برای اولین بار است که در یک سیستم هیبریدی ولتاژ پایین ارتباط مستقیم بین موتور الکتریکی و چرخ‌ها برقرار شده است. این موتور الکتریکی همچنین از حرکت‌های سرعت‌پایین هم پشتیبانی می‌کند و سیان را قادر می‌سازد حرکت دنده‌عقب یا پارک کردن را صرفاً با استفاده از نیروی موتور الکتریکی انجام دهد.

یکی دیگر از نوآوری‌های سیان در دنیای خودروهای هیبریدی واحد ذخیرهٔ انرژی آن است زیرا در این خودرو برای اولین بار در دنیا بجای استفاده از باطری‌های لیتیوم یون از ابرخازن استفاده شده است. این ابرخازن‌ها سه برابر قوی‌تر از باطری‌هایی با همین وزن و سه برابر سبک‌تر از باطری‌هایی با همین قدرت هستند. این تکنولوژی که توسط لامبورگینی ابداع شده است، برای اولین بار در اونتادور ارائه شد اما به‌گونه‌ای توسعه پیدا کرده که بتواند تا 10 برابر نیرو را ذخیره کند. این ابرخازن‌ها همچنین به‌منظور توزیع وزن بهینه، بین کابین و پیشرانه قرار گرفته‌اند. سیستم هیبریدی سیان با موتور الکتریکی و ابرخازن‌ها تنها 34 کیلوگرم وزن دارد و بنابراین از نسبت قدرت به وزن قابل‌توجه یک‌به‌یک برخوردار است.

سیان همچنین از سیستم احیای انرژی ترمزهای بسیار پیشرفته‌ای هم برخوردار است که توسط خود لامبورگینی توسعه پیدا کرده است. این سیستم به لطف رفتار متقارن ابرخازن‌ها که برخلاف باطری‌های لیتیوم یون با قدرت یکسانی قابلیت شارژ و تخلیه دارند، با هر بار ترمز گیری، ابرخازن‌ها را به‌طور کامل شارژ می‌کند و از سوی دیگر انرژی ذخیره شده نیز به‌عنوان تقویت‌کنندهٔ قدرت فوراً در دسترس راننده قرار می‌گیرد و بنابراین هنگام شتاب گیری، گشتاور به‌صورت فوری افزایش پیدا می‌کند. البته این نیرو تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت مورداستفاده قرار می‌گیرد زیرا بعد از آن موتور الکتریکی غیرفعال می‌شود.

این سیستم نوآورانه در کنار پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی و سیستم هیبریدی، شتاب فوق‌العاده‌ای را برای سیان فراهم می‌کند به‌گونه‌ای که به گفتهٔ لامبورگینی، این هایپرکار در کمتر از 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت بیش از 350 کیلومتر بر ساعت را دارد؛ بنابراین سیان سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین محصول تاریخ لامبورگینی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، شتاب در دنده‌های بالاتر نیز به میزان قابل‌توجهی بهبود یافته و پیشرفت آن حتی بیشتر چشمگیر است. به گفتهٔ لامبورگینی، شتاب سیان در دندهٔ سه تا 10 درصد بهبود یافته و 0.2 ثانیه زودتر از اونتادور SVJ از سرعت 30 به 60 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در دنده‌های بالاتر نیز موتور الکتریکی شتاب را تا 20 درصد افزایش می‌دهد به‌گونه‌ای که این هایپرکار هیبریدی در رسیدن از سرعت 70 به 120 کیلومتر بر ساعت 1.2 ثانیه سریع‌تر از SVJ است. به لطف استفادهٔ گسترده از متریال سبک‌وزن، نسبت قدرت به وزن سیان نیز نسبت به اونتادور SVJ بهبود یافته است.

کل نیروی تولیدی قوای محرکهٔ هیبریدی سیان توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک با تعویض دندهٔ تطبیقی بسته به حالت رانندگی به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. این ماشین همچنین از سامانهٔ چهارچرخ محرک با کنترل الکترونیکی و دیفرانسیل عقب قفل شوندهٔ مکانیکی هم برخوردار است. این سطح جدید از عملکرد در سیان به لطف سیستم هیبریدی با افزایش راحتی رانندگی همراه شده است زیرا لحظهٔ قطع گشتاور در هنگام تعویض دنده‌ها که همیشه در موتورهای درون‌سوز سنتی احساس می‌شود، حالا در این خودرو با پُر شدن گشتاور توسط موتور الکتریکی از بین رفته است و راننده شتاب یکنواختی را احساس می‌کند.

نشان 63 روی باله‌های کوسه‌ای فیبر کربنی عقب سیان تعداد ساخت آن‌را نشان می‌دهند زیرا به‌افتخار سال تأسیس لامبورگینی تنها 63 دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود که هم‌اکنون تمامی آن‌ها با قیمت پایهٔ 3.6 میلیون دلار فروخته شده‌اند. خریداران می‌توانند خودروی خود را از طریق Ad Personam طبق سلیقهٔ خود سفارشی‌سازی و متمایز کنند.

مسابقه فرمول یک بلژیک در پیست SPA فرانکوشامپ در زیر سایه سنگین خبر درگذشت آنتونی هوبرت، راننده جوان فرانسوی در مسابقات فرمول دو در یک روز پیشتر و در همین مکان، آغاز شد. جمله "مسابقه برای آنتونی" هم روی خودروها نقش بسته بود.

تعیین خط مسابقه در حالی به فراری‌ها رسیده بود که لوئیس همیلتون خودروی خود را به دیواره پیست کوبیده بود و البته هنوز هم جایگاه سوم را در اختیار داشت. جلوتر از او سباستین فتل و چارلز لکلرک قرار داشتند. بوتاس هم که سرانجام با وجود حرف و حدیث‌های زیاد در تیم مرسدس ماندنی شده بود پشت سر آنها مسابقه را استارت می‌زد.

در همان ابتدای مسابقه نبرد برای جایگاه دوم بین همیلتون و فتل صحنه‌های جذابی را رقم زد. با این وجود در سوی دیگر برخورد ورشتاپن و رایکونن باعث خروج راننده ردبول از مسابقه شد تا بعد از چند مسابقه خوب از سوی مکس، این مسابقه را از گاراژ دنبال نماید.

  

رقابت اصلی میان فتل و دو راننده مرسدس و به طور مشخص همیلتون شکل جدی به خود گرفته بود اما سرانجام مرسدس‌ها برای مدتی عقب کشیدند. ظاهراً در ابتدا تصور می‌شد که سرعت فراری چندان برای رقابت با مرسدس کافی نخواهد بود اما دورهای بسیار سریع لکلرک و فتل، این تصور را به هم ریخت.

رانندگان فراری قبل از رقیب خود وارد پیت استاپ شده و تایرهای خود را تعویض کردند. این موضوع اندکی موجب دردسر مرسدس شد. با این وجود ترکیب چهار خودروی پیشتاز به‌جز در مواقع پیت استاپ تا اواخر مسابقه تغییر نکرد. جالب‌ترین موضوع، اجازه تیمی فراری به لکلرک برای عبور از هم تیمی‌اش فتل بود. فتل هم نقش مدافعی را بر عهده گرفته بود که راه عبور مرسدس‌ها را سد نماید اما مشکل تایرهای او مضاف بر علت شد و بعد از عبور همیلتون و بوتاس از او، ناچار به ورود به پیت لین شد.

اما در دورهای پایانی درحالی‌که همیلتون خود را کاملاً به چارلز لکلرک نزدیک می‌کرد، انتظار یک تراژدی چون چند مسابقه قبل برای لکلرک در انتهای مسابقه، تبدیل به کابوس فراری شده بود. هیجان در دور آخر به اوج خود رسیده بود و مخصوصاً اینکه همیلتون توانسته بود به فاصله دی آر اس او برسد. اما طرفداران فراری سرانجام نفس راحتی کشیدند و اولین پیروزی راننده جوان تیم خود را جشن گرفتند.

همیلتون و بوتاس هم سکوهای دوم و سوم را کسب کردند و فتل با وجود فداکاری، به مقام چهارمی بسنده کرد. این مسابقه برای فراری از این جهت که توانست فاصله خود و ردبول را ترمیم نماید نیز با ارزش بود.