Persian Car

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

Persian Car

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

به گزارش «اخبار خودرو» به نقل از مهر،نرخ کرایه دو شرکت تاکسی‌های اینترنتی بدلیل اینکه به رانندگان آنها سهمیه بنزین تعلق گرفته، افزایش نخواهد یافت.

در همین ارتباط شرکت اسنپ در اطلاعیه ای اعلام کرد با توجه به آغاز سهمیه بندی بنزین، و مطابق  اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و تایید وزارت کشور، به اطلاع می رسانیم که به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد. براین اساس از امروز ۲۴ آبان ماه، هزینه بنزین کاربران راننده فعال در تاکسی‌های اینترنتی بر اساس کارکرد ماهانه، به قیمت دولتی محاسبه و ما به‌التفاوت آن به کارت بانکی آنها واریز می‌شود.

این اطلاعیه حاکی است: همچنین نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی هیچگونه تغییری نداشته و کاربران راننده می‌توانند بدون نگرانی از افزایش قیمت بنزین مثل همیشه به فعالیت خود ادامه دهند.



جزئیات سهمیهبندی بزودی اعلام می‌شود

 

شرکت اینترنتی تپ‌سی نیز در اطلاعیه جداگانه‌ای با تایید این موضوع، اعلام کرد: پیرو انتشار خبر سهمیه‌بندی بنزین و طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و تایید وزارت کشور، به اطلاع می‌رسانیم: سهمیه‌ بنزین به رانندگان تاکسی‌های آنلاین تعلق می‌گیرد

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اختصاص سهمیه به تاکسی‌های آنلاین، قیمت سفرها تغییری نخواهد کرد» . جزئیات این موضوع شامل شرایط دریافت سهمیه و نحوه تخصیص آن به رانندگان تاکسی‌های آنلاین، متعاقبا اعلام خواهد شد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بامداد امروز با صدور اطلاعیه ای از اصلاح قیمت بنزین و آغاز سهمیه بندی از امروز خبر داد(متن کامل اطلاعیه را اینجا بخوانید)؛ براساس این اطلاعیه، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان و همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.

سهمیه کامل آبان خودروهای شخصی از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه به کارت سوخت شخصی آنها واریز می‌شود و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است.

بر همین اساس، سهمیه خودروهای سواری شخصی بنزینی ماهانه ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر خواهد بود. همچنین سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر است.

اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌افزاید: نرخ سی ان جی بدون تغییر خواهد بود، برای مسافربرهای بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ‌سی) مشروط بر آن که نرخ‌های خود را از مقادیر مصوب به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تأمین سوخت خودروهای مسافربر خطی و بین شهری، آژانس‌های مسافربری، آموزشگاه‌های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذ شده است که اعلام خواهد شد.

 

با توجه به گفته‌های یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان سه عامل سبب شده که با وجود افت قیمت دلار و سایر متغیرها همچنان قیمت خودرو در برابر کاهشی شدن مقاومت کند.



به نقل از ایسنا، بابک کریمخان در این خصوص عنوان کرد: بهای خودرو در گذشته متناسب با افزایش سایر بازارها و مواد اولیه رشد نکرد و در شرایط فعلی هم نمی‌توان انتظار داشت به اندازه سایر بازارها، روند نزولی شکل گیرد .

وی ادامه داد: از سوی دیگر خودروسازان سال گذشته 35 هزار میلیارد تومان و در نیمه سال جاری هشت هزار میلیارد تومان زیان اعلام کردند و با چنین شرایطی نمی‌توانند قیمت‌ها را کاهش دهند. قیمت فعلی محصولات هم چندان مورد موافقت خودرو سازان نیست و به دلیل اجبار دولت، مجبورند با وجود زیاندهی قیمت‌ها را ثابت نگه دارند.

رئیس انجمن قطعه سازان خودرو و نیرو محرکه استان کرمانشاه افزود: عامل دیگر، محدودیت عرضه محصولات خودرو است چرا که به دلیل مشکلات مالی و بدهی خودروسازان به قطعه‌سازی‌ها، امکان تولید بیشتر نیست .

کریم خان درباره افزایش قیمت چند وقت اخیر قیمت خودرو هم توضیح داد: دلیل این امر صحبت‌هایی بود که درباره توقف تولید چند نوع خودرو از جمله پراید و پژو 405 مطرح و منجر به افزایش تقاضا و گرانی در بازار آزاد و عمدتا از سوی دلالان شد .

پس از آنکه داوود کشاورزیان معاون وزیر سابق راه و شهرسازی و رئیس پیشین سازمان راهداری کشور در هشتم مرداد 96 اعلام کرد که فعالیت اسنپ در حوزه حمل مسافر بین شهری ممنوع بوده و فقط تاکسی‌های با پلاک «ع» که دارای مجوز سازمان راهداری هستند، می‌توانند اقدام به حمل و جابه‌جایی مسافران بین شهری کنند، تا کنون در چندین مرتبه دیگر موضوع فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در بخش حمل مسافر بین شهری حاشیه ساز شده است.



به گزارش خودروبانک، اخیرا نامه‌ای با امضای حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری خطاب به محمدجواد حشمتی مهذب معاون سابق قضایی دادستان کل کشور نوشته شده و در آن اسامی سایتها و اپلیکیشنهای غیرمجاز حمل مسافر بین شهری در استان‌های مختلف اعلام شده است.

در این نامه که در خردادماه سال جاری به معاون سابق دادستان نوشته شده، احمد فاضلیان معاون جدید قضایی دادستانی کل کشور نیز در نامه‌ای خطاب به علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران که در شهریورماه سال جاری نوشته شده، اسامی سایتها و اپلیکیشن‌‍های مورد نظر سازمان راهداری به دادستان تهران ارائه شده تا اقدامات قانونی در خصوص اسامی نامبرده شده در این لیست صورت بگیرد.

گفتنی است در این لیست اپلیکیشنهایی همچون اسنپ، تپ سی، ماکسیم، تاچ سی، تیراژه و چند استارتاپ دیگر وجود دارد که می‌توانید جزییات بیشتر آن را در جدول زیر شاهد باشید.



 

حدود یک ماه پیش بود که کمپانی تیونینگ "راش" تیزری از قوی‌ترین موستانگ تاریخ خود منتشر کرد. هم‌اکنون موستانگ جک راش ادیشن معرفی شده و واقعاً هم هیولایی با ابهت به نظر می‌رسد. این خودرو نه تنها قوی‌ترین محصول شرکت راش بوده بلکه می‌تواند در برابر فورد شلبی GT500 قد علم کند.



در جایی که شلبی از پیشرانه 8 سیلندر 5.2 لیتری استفاده کرده، راش پیشرانه‌ی 5 لیتری بکار رفته در موستانگ GT را انتخاب نموده است. این پیشرانه کاملاً ارتقا یافته و یکی از تغییرات مهم آن استفاده از سوپرشارژر فاز 3 راش با کد TVS R2650 ایتون می‌باشد. سیستم اگزوز فعال با خروجی‌های جدید چهار حالت مختلف برای صدای تولیدی داشته و بهبودهای سیستم خنک‌کنندگی نیز باعث ایجاد دمای ایده آل برای پیشرانه، گیربکس و دیفرانسیل می‌شود. با قدرت 775 اسبی و گشتاور 908 نیوتون متری، راش قوی‌تر از GT500 ظاهر شده است.




جک راش ادیشن نه تنها قوی‌تر شده بلکه از سیستم تعلیق مگنه راید که باعث کاهش ارتفاع خودرو می‌شود هم استفاده کرده است. ترمزهای این خودرو نیز دست‌پرورده کمپانی مشهور برمبو هستند. از جمله تغییرات ظاهری نیز می‌توان به پکیج آئرو R9 اشاره کرد که شامل جلوپنجره فعال، اسپویلر، ورودی‌های هوای روی گلگیر، کاپوت به‌روز با خارج کننده گرمای عملکردی، دیفیوزر عقب و… می‌باشد. هیچ‌کسی نخواهد توانست بال عقب بزرگ و فیبر کربنی را نادیده بگیرد. رینگ‌های بزرگ نیز تکمیل کننده ظاهر این خودرو هستند.



اگر به دنبال مسابقه دادن با این خودرو باشید خواهید توانست پکیج سفارشی کامپتیشن را انتخاب کنید که شامل رینگ‌های سبک‌وزن و لاستیک‌های چسبان و صفحه‌نمایش جک پک برای رینگ‌ها و لاستیک‌ها می‌باشد. همچنین جعبه‌ابزار مخصوص پیست با تمامی وسایل موردنیاز نیز تدارک دیده شده است.



البته تنها 60 دستگاه از این خودرو برای بازار آمریکا و 10 دستگاه برای دیگر بازارهای سراسر جهان تولید خواهد شد. انتظار می‌رود قیمت موستانگ جک راش ادیشن بیشتر از GT500 باشد.


 

وزیر نفت درباره کمبود بنزین سوپر گفت: عمده مشکل تامین بنزین سوپر حل شده است.



بیژن زنگنه در حاشیه بازدید از شرکت توربو کمپرسور نفت OTC در جمع خبرنگاران درباره کمبود بنزین سوپر گفت: عمده مشکل تامین بنزین سوپر حل شده است.

وی افزود: بنزین سوپر چند روزی به دلیل تعمیر پالایشگاه اراک و مشکلات دیگری با کمبود روبرو شد که تاکید کردم که حتما این مشکل حل شود و بنزین سوپر تامین شود.

وزیر نفت اضافه کرد: عمده مشکل تامین بنزین سوپر آن‌طور که به من اطلاع دادند، حل شده است.

مسابقه فرمول یک آمریکا با خط استارتی به فرماندهی والتری بوتاس شکل گرفت. درحالی‌ که در پس او، فتل، ورشتاپن، لکلرک و همیلتون قرار داشتند.



استارت برای فراری‌ها و به‌طور ویژه سباستین فتل، خوش‌یمن نبود و او از رقبای خود کاملاً جا ماند. اندکی بعد مشخص شد که فتل باید با مشکلی فنی دست ‌و پنجه نرم کند. رویدادی که سرانجام به شکلی کابوس‌وار در دور هشتم او را از مسابقه خارج کرد. این مشکل مربوط به شکستگی سیستم تعلیق عقب فراری بود که باعث شد خودروی او از ادامه مسابقه جا بماند.



الکس آلبون هم در همان ابتدای مسابقه با ساینز برخورد کرد و ناچار به پیت استاپ رفت و مسابقه را دوباره از انتها پی گرفت. البته او با جنگندگی خاصی در انتهای مسابقه نتیجه‌ای به‌مراتب چشمگیر را از آن خود کرد.



اوضاع برای دیگر راننده فراری یعنی چارلز لکلرک نیز چندان مساعد پیش نرفت و خودروی او هم در رقابت با سایرین کاملاً کندتر نشان می‌داد. لکلرک حتی در پیت استاپ هم بدشانسی آورد و 7.7 ثانیه معطل شد.



استراتژی همیلتون برای این مسابقه تنها یک پیت استاپ بود و به همین دلیل بیشتر از حد انتظار در پیست باقی ماند. بوتاس و ورشتاپن هر کدام با دو پیت استاپ، نقشه دیگری داشتند. در این زمان همیلتون در حال از دست دادن زمان و دیدن نزدیک شدن رقبا با تایرهای جدید بود و به نظر هم نمی‌رسید که تایرهای او هم بتوانند تا آخر مسابقه دوام آورند.



هرچه به آخر مسابقه نزدیک می‌شدیم، بوتاس فشار خود را روی هم‌تیمی‌اش بیشتر می‌کرد و از سویی به نظر نمی‌رسید که همیلتون هم بتواند سد راه او شود. بوتاس سرانجام از همیلتون عبور کرد. اما ورشتاپن فرصت زیادی برای رقابت با همیلتون پیدا نکرد و هرچند در دو دور پایانی توانست به فاصله دی آر اس راننده مرسدس برسد اما سرانجام با پرچم زردی که در این دورها نشان داده شد به مقام سومی قناعت نمود.



لکلرک با کسب مقام چهارم از رفتن روی سکو، جا ماند و البته آلبون هم به رتبه پنجم رسید. این مسابقه به‌جز همان صحنه‌های رقابت همیلتون و بوتاس در اواخر مسابقه، فاقد هیجان بود. شاید بزرگترین مشکل این مسابقات، فاصله بسیار زیاد سه تیم اول با سایر تیم‌ها باشد که در این مسابقه تمام آنها لپ شدند.




همیلتون با این امتیازات توانست قهرمانی زودهنگام این فصل خود را نیز مسجل نماید که ششمین قهرمانی او محسوب می‌شود.



 

 



 

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در مورد ساماندهی مسافربرهای اینترنتی و آیین نامه‌ای که اخیرا از سوی وزارت کشور صادر شده گفت: در این جلسات معاون عملیات پلیس راهور حضور داشته و مواردی که لازم بوده را مطرح کرده است، اما باید به این نکته اشاره کرد که این آیین نامه یک سند صنفی بوده که بیشتر خط و مرز فعالیت این نوع مسافربرها را با آژانس ها و تاکسی ها مشخص می‌کند و مباحث ترافیکی چندانی در آن نیست.

وی ادامه داد: قانون و آیین نامه مسافربرهای اینترنتی برای پلیس شفاف و روشن است. به عنوان مثال در گذشته فرد دارای گواهینامه پایه 3 نمی‌توانست راننده خودروهای حمل و نقل عمومی شود و با آمدن تپسی و اسنپ و ... نیز همین محدودیت‌ها وجود داشت، اما در آیین نامه جدید به رانندگان پایه 3 کمک شد تا بتوانند در صورت دارا بودن شرایطی همچون داشتن 23 سال سن و حداقل دو سال تجربه رانندگی بتوانند به عنوان راننده حمل و نقل عمومی فعالیت کنند. اگر بنا به اجرای شیوه قبل بود حتما این رانندگان باید گواهینامه پایه 2 دریافت می‌کردند.

رئیس پلیس راهور در مورد اینکه آیا لازم است خودروهای مسافربرهای اینترنتی از طریق برچسب یا نوشته‌ای روی بدنه خودرو مشخص شوند تا امکان شناسایی آنها از سوی پلیس وجود داشته باشد، بیان داشت: این نوع کسب و کارها عمدتا برای افرادی است که در شغل دوم کار می‌کنند و تمایلی برای نشان دار شدن خودروی خود ندارند. بر اساس قانون نیز برچسب زدن و بغل نویسی برای این خودروها ممنوع است و در همه دنیا نیز مسافربرهای اینترنتی بدون نشان بوده و فقط از طریق اپلیکیشن‌ها آنها را می‌شناسند.

سردار هادیانفر درباره نحوه چک کردن معاینه فنی و ... این خودروها گفت: اطلاعات این خودروها در سامانه کنترلی پلیس وجود دارد و از این طریق تخلفات این خودروها را کنترل می‌کنیم. همچنین خود شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات نیز با پلیس همکاری دارند و گزارش‌های مسافران که از طریق اپلیکیشن داده می‌شود را بررسی خواهند کرد.

وی در پایان در مورد قوانین مربوط به نمرات منفی تخلفات رانندگی حادثه ساز و معاینه فنی این خودروها گفت: هر چه برای تاکسی‌ها پیش بینی شده برابر قانون برای این خودروها نیز در نظر گرفته شده است.

 

همه‌ی توجهات معطوف نسل جدید فولکس‌واگن گلف شده اما مدل دوست‌داشتنی GTI مربوط به نسل فعلی هنوز قصد ترک بازار آمریکا را ندارد. فولکس‌واگن ظاهراً قیمت این خودرو برای مدل سال 2020 را 1025 دلار افزایش داده هرچند این افزایش قیمت با نصب تجهیزات بیشتر جبران شده است.


گفته می‌شود اولین پیش سفارش‌های این خودرو نشان می‌دهند که مدل پایه‌ی GTI S بهای 29515 دلاری دارد که 1025 دلار بیشتر از بهای مدل سال 2019 می‌باشد.

البته نگاهی عمیق‌تر به جزئیات نشان می‌دهد که این خودرو هم‌اکنون دارای ترمز اضطراری خودکار و پایش نقاط کور می‌باشد. همچنین مدل‌های SE هم افزایش قیمت 425 و 125 دلاری برای نسخه‌های دستی و گیربکس DSG دارند. موضوع دیگر اینکه انتخاب گیربکس دوکلاچه کمتر از سال قبل باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود به گونه‌ای که این گیربکس هم‌اکنون قیمت 800 دلاری دارد درحالی ‌که سال قبل با بهای 1100 دلاری در دسترس بود.



اما گلف جدید به تازگی معرفی شده و نهایتاً شاهد معرفی GTI جدید هم خواهیم بود. تصاویر جاسوسی و تیزرهای جدید خبر از مدلی آشنا داده‌اند اما گفته شده که تنها مدل‌های GTI و گلف R در آمریکا عرضه خواهند شد. به نظر می‌رسد گلف استاندارد قربانی محبوبیت بالای کراس اوورهای کامپکت شده و البته ما هم نمی‌توانیم فولکس‌واگن را به خاطر این تصمیم سرزنش کنیم.



آمار فروش اخیر نشان می‌دهند که فروش گلف تا ماه سپتامبر 2019 افت 18 درصدی داشته است. در خانواده گلف هم مدل‌های GTI و گلف R طرفداران زیادی دارند.



 

به طور کلی رانندگی در شرایط بارندگی می‌تواند برای رانندگان مخصوصا کسانی که تجربه کافی در این زمینه را ندارند ترسناک و البته خطرناک باشد و بسیار مهم است که در زمان بارش به خصوص در زمانی که در جاده هستید شرایط آب و هوایی را جدی بگیرید.

موارد زیادی وجود دارد که انجام آنها می‌تواند امنیت شما و عزیزانتان را در هنگام رانندگی در چنین شرایطی افزایش دهد اما مهمترین نکته این است که مطابق چنین شرایطی برانید و برای پرهیز از سر خوردن خودرو و اتفاقات مشابه که ممکن است منجر به وقوع تصادف شود نکات زیر را رعایت کنید.


* شیشه‌های خودرو را تمیز و شفاف نگه دارید

درست دیدن شرط اصلی رانندگی در هر شرایطی به خصوص زمانی است که دید راننده به سبب بارش کاهش پیدا می‌کند. به این منظور داخل و خارج شیشه‌های خودرو را به طور منظم از وجود گرد و غبار، دود، گل و لای و در صورت وجود چربی پاک کنید.

در صورتی که شیشه خودرو بخار گرفته است سیستم تهویه خودرو را روشن کنید یا با هدایت هوای سرد به سمت شیشه‌های خودرو بخار موجود را از بین ببرید. فراموش نکنید برای حل این مشکل برای شیشه عقب خودرو از شیشه گرمکن استفاده کنید و در صورت نیاز برای ایجاد جریان هوا شیشه‌های خودرو را برای مدت لازم پایین نگه دارید.


 * تعمیر و نگهداری چراغ‌ها

در صورتی که تا به حال خودتان نور چراغ‌های خودرو را تنظیم نکرده‌اید برای انجام آن خودرو را به مکانیکی ببرید. این کار سبب می‌شود اطمینان حاصل کنید که نور خود در جهت مناسب تابیده می‌ شود و شرایط دید شما را بهبود می‌بخشد و همچنین باعث می‌شود خودروهای دیگر نیز شما را به درستی ببینند. به این منظور به طور مرتب چراغ‌ها را چک کنید و چراغ‌های سوخته یا معیوب را در اسرع وقت تعویض کنید. فراموش نکنید که این کار شامل چراغ‌های جلو، چراغ‌های ترمز، چراغ‌های راهنمای خودرو، چراغ خطر عقب و چراغ‌های مه‌شکن می‌شود.


تعمیر و نگهداری لاستیک‌های خودرو

آج لاستیک باعث می‌شود که خودرو به جاده چسبندگی داشته باشد بنابراین رانندگی با لاستیک های با آج نامناسب بسیار خطرناک است. بدون چسبندگی مناسب خودرو به جاده امکان سر خوردن، لغزش خودرو و عملکرد نامناسب سیستم ترمز خودرو بسیار بالاست.

عمق آج لاستیکهای نو به صورت کلی حدود ۸ میلیمتر است. زمانی که این عدد به نصف کاهش پیدا کند بهترین زمان تعویض لاستیک است. آج کمتر از این عدد احتمال وقوع خطر را به شدت افزایش می‌دهد.


* استفاده از برف پاک‌کن و اطمینان از عملکرد صحیح آنها

استفاده از برف پاک‌کن در کنار تمیز نگه داشتن شیشه اصلی‌ترین عامل افزایش دید راننده در شرایط رانندگی در باران است. به همین دلیل مطمئن شوید که برف پاک‌کن خودرو کار خود را به درستی انجام می‌دهند و مخزن شیشهشوی خودرو نیز از مایع شیشه پاک‌کن مناسب پر است.

فراموش نکنید که برای جلوگیری از آسیب رساندن تیغه برف پاک‌کن به شیشه و عملکرد صحیح آنها هر سال تیغه‌های برف پاک خود را تعویض کنید. همچنین از مایعات مخصوص شیشه‌شوی که آب‌ گریز هستند به جای آب در مخزن شیشه‌شوی خودرو استفاده کنید.


* با سرعت مطمئن و آرام رانندگی کنید

در زمان شرایط آب و هوایی و یا شرایط رانندگی نامطلوب، اولین واکنش شما همیشه باید تنظیم سرعت خود مطابق با آن شرایط باشد. جاده‌های خیس چسبندگی خودرو به جاده را کاهش می‌ دهد و کاهش سرعت می‌تواند علاوه بر پایین آوردن شانس لغزش خودرو زمان مناسب را برای انجام واکنش مناسب در اختیار شما قرار دهد.

به صورت کلی خیس بودن جاده چسبندگی خودرو را به یک سوم کاهش می‌دهد پس به صورت طبیعی شما نیز باید سرعت خودرو را به یک سوم شرایط معمولی کاهش دهید. حتی مقدار کمی آب نیز می‌تواند جاده را لغزنده‌تر کنید و از آنجایی که در زمان بارندگی آب با روغن و مواد دیگر موجود بر روی سطح راه مخلوط می‌شود لایهای بسیار لغزنده‌تر را روی جاده ایجاد می‌کند.

رانندگی با سرعت بالا در چنین شرایط باعث سر خوردن خودرو می‌شود که به معنای از دست رفتن تماس لاستیک با جاده است؛ در چنین شرایطی راننده کنترل بسیار کمی بر روی فرمان و ترمز خواهد داشت.


* با تمرکز بالا رانندگی کنید

همواره توجه به جاده، خودروها و عابرین پیاده در زمان رانندگی اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. این شرایط در زمان بارش اهمیت چند برابری پیدا می‌کند چرا که دید راننده و قدرت کنترل وی بر روی خودرو کاهش پیدا می‌کند بنابراین در زمان رانندگی در چنین شرایطی با تمام وجود حواستان به جاده باشد و از انجام اقداماتی مانند خوردن، نوشیدن، کار کردن با موبایل و… که تمرکز شما را کاهش می‌دهد خودداری کنید. همچنین برای افزایش کنترل خودرو بهتر است با هر دو دست فرمان خودرو را در کنترل داشته باشید.


* با چراغ‌های روشن رانندگی کنید

به محض شروع بارندگی چه در روز و چه در شب چراغ‌های خودرو را فوراً روشن کنید. در برخی از کشورها رانندگی با چراغ خاموش در زمان بارش تخلف محسوب می‌شود. روشن کردن چراغ‌ها در چنین شرایط علاوه بر افزایش دید شما قدرت تشخیص وسیله نقلیه شما برای دیگران و عابرین پیاده را نیز افزایش می‌دهد.


* ۵ ثانیه با خودروی جلویی فاصله داشته باشید

به طور کلی در زمان رانندگی حدود ۳ تا ۴ ثانیه با خودروی جلویی فاصله داشته باشید و در زمان رانندگی این عدد را حداقل به ۵ ثانیه افزایش دهید. این کار علاوه بر اینکه زمان کافی برای واکنش مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهد خودروی شما را از پاشش قطرات آب از طرف ماشین جلویی نیز در امان نگه می‌دارد.


* از ترمزهای ناگهانی خودداری کنید

ترمز ناگهانی ممکن است باعث سر خوردن خودرو در شرایط بارش می‌شود و سر خوردن نیز کاهش تسلط بر روی خودرو را به همراه دارد. همچنین ترمز ناگهانی و محکم ممکن است باعث نفوذ آب به داخل ترمز‌ها و نقص عملکرد آنها شود. به جای ترمز زدن برای کاهش سرعت خودرو بهتر است ابتدا پای خود را از روی پدال گاز بر‌دارید و با کم کردن دنده سرعت ماشین را کاهش دهید.


* آرام بپیچید

سعی کنید زمانی که به پیچ یا خروجی نزدیک می‌شوید سرعت خود را کاهش دهید؛ پیچیدن با سرعت بالا می‌تواند باعث سر خوردن خودرو و از دست رفتن کنترل آن شود.


* از کروز کنترل استفاده نکنید

به صورت طبیعی وزن خودرو می‌تواند نقش کاهنده یا افزاینده سرعت خودرو را نیز ایفا کند اما در صورتی که از کروز کنترل استفاده می‌کنید به دلیل اینکه سرعت ثابت است این تغییر وزن خودرو اتفاق نمی‌افتد پس در چنین شرایطی بهتر است از کروز کنترل استفاده نکنید.


* در صورت نیاز خودرو را متوقف کنید

در صورتی که از رانندگی در چنین شرایطی راحت نیستید از متوقف کردن خودرو نترسید. اگر جاده، خودروی جلویی یا اطراف خود را به خوبی نمی‌توانید ببینید خود را در کنار جاده و در منطقه مناسب متوقف کنید تا زمانی که شرایط برای ادامه رانندگی مناسب شود.


* سبقت ممنوع

از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه‌ای به عقب خودرو می‌زند که موجب سر خوردن آن می‌شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی‌گردد. در عین حال، خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا در این حالت به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را به راننده می‌دهد.


 

اگر فقط به اعداد خام نگاه کنید، ب‌ام‌و M8 کامپتیشن را یک خودروی اسپرت با توانایی‌های جدی خواهید دانست. به‌طور ساده باید گفت این خودرو سریع‌ترین محصول تاریخ ب‌ام‌و بوده و درعین‌حال رضایت‌بخش‌ترین محصول باواریا محسوب می‌شود.


این خودرو از سیستم چهار چرخ محرک و سیستم ترمزی سود می‌برد که به‌صورت الکترونیکی در پیست و جاده تنظیم‌ شده و همچنین می‌تواند با ابهت بسیاری روی زمین قدم بردارد.


پیشرانه هم واقعاً یک هیولاست. به لطف وجود یک جفت توربوشارژر توئین اسکرول، سیستم تزریق سوخت با دقت بالا و سیستم خنک‌کنندگی کارا، پیشرانه‌ی 8 سیلندر 4.4 لیتری این پرچم‌دار جذاب قدرت 616 اسب بخاری و گشتاور 750 نیوتون متری تولید می‌کند. موضوع مهم اینکه گشتاور زیاد خودرو از دور 1800 تا 5800 در دسترس بوده بنابراین علیرغم وزن 1960 کیلوگرمی، M8 می‌تواند تنها در عرض 3.2 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد که آن را به خودرویی سریع‌تر از مک لارن F1 تبدیل می‌کند.


حداکثر سرعت این خودرو هم احساس‌برانگیز است. سقف سرعت مدل‌های استاندارد به 250 کیلومتر در ساعت محدود شده اما با سفارش پکیج راننده‌ی M می‌توان آن را به 305 کیلومتر در ساعت افزایش داد.


و سپس به شاسی و سیستم چهار چرخ محرک بسیار خوب می‌رسیم که در واقع همانند سیستم به کار رفته در M5 به دیفرانسیل عقب تبدیل می‌شود. البته M8 در حالت چهار چرخ محرک خودرویی سریع‌تر و تواناتر بوده زیرا به‌طور بی‌وقفه گشتاور را بین چرخ‌ها توزیع کرده و کشش و توازنی ارائه می‌شود که در خودروهای دیفرانسیل عقب قوی‌تر دیده نمی‌شود.


همان‌گونه که انتظار دارید، یک خودروی 123435 پوندی کاملاً مجهز و باکیفیت است. این خودرو از نسخه‌ی جدید سیستم iDrive سود برده و دارای صندلی‌های جلوی چرمی و اسپرت، صفحه لمسی بزرگ در مرکز داشبورد و دو دکمه‌ی M روی فرمان می‌باشد.


این دکمه‌ها باعث تنظیم پیشرانه و گیربکس، دیفرانسیل، فرمان، دامپرها، سیستم ESC و حتی پاسخ ترمزها شده و همه‌ی این‌ها بسته به رانندگی در جاده یا پیست تغییر می‌کنند.


بنابراین در تئوری به سختی می‌توان رقیبی برای جذابیت سواری M8 یافت مخصوصاً اینکه محصول جدید ب‌ام‌و فضای کابین و بار بیشتری در مقایسه با خودروهایی همچون استون مارتین ونتیج، پورشه 911 و آئودی R8 دارد. واقعیت این است که ب‌ام‌و خودروی گران‌قیمتی بوده اما حتی پورشه 911 نیز در زمان سفارش تجهیزات قابل‌مقایسه به قیمت M8 نزدیک می‌شود. البته پورشه خودرویی کم‌توان‌تر و تنگ‌تر در کابین و فضای بار است.


خب پس چرا ما 5 ستاره را به M8 جدید ندادیم؟ اگرچه M8 سرعت فوق‌العاده زیاد و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای دارد اما سواری آن در مقایسه با رقبای یاد شده بی‌روح می‌باشد. پیشرانه مقصر اصلی این موضوع است. بله این نیروگاه قدرتمند شتاب و سرعت زیادی را فراهم می‌کند اما صدای آن کاملاً صنعتی و غیر جذاب است.


مهندسان ب‌ام‌و بی‌سروصدا اعتراف کرده‌اند که این امر نتیجه‌ی هماهنگی با استانداردهای آلایندگی جدید است اما خب همین قوانین برای استون مارتین، پورشه و آئودی هم وجود دارد. این خودروها بسیار پرطنین‌تر از M8 هستند.


ب‌ام‌و M8 جدید یک خودروی مؤثر است که پرفورمنس فوق‌العاده‌ای را ارائه کرده و به سختی می‌توان تحت تأثیر آن قرار نگرفت. البته باید گفت این خودرو در برابر رقبای اسپرت دیگر فاقد حس و روح خاصی بوده و قیمت بالایی دارد. پیشرانه اگرچه قدرت زیادی داشته اما بیشتر مناسب خودروهای گرندتورر است تا یک محصول اسپرت با ویژگی‌های متمایز.