Persian Car

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

Persian Car

۱۵ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

رنگِ حدود 22 درصد از خودروهای صفرکیلومتر فروخته شده در سال 2019 “خاکستری” بوده که نسبت به سال 2018 افزایش 1.6 درصدی را نشان می‌دهد. دومین رنگ محبوب برای خودروها رنگ مشکی بوده و رنگ سفید نیز جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. این آمار را انجمن خودروسازان و واردکنندگان SMMT منتشر کرده است.



نتایج مطالعه SMMT نشان می‌دهد که رنگ زرد دوباره احیا شده و دهمین رنگ محبوب برای خودروهای جدید بوده است. رنگ زرد قبلاً در خودروهای مشهور فیلم‌ها بکار رفته که از جمله آن‌ها می‌توان به بامبل بی فیلم تبدیل شوندگان اشاره کرد.



البته حتی حضور چنین رنگی در فیلم‌های مشهور نیز کمکی به همه‌گیر شدن آن نکرده و مطالعه‌ی سال پیش نشان داده که رنگ زرد کمترین جذابیت را برای خودروها داشته به‌گونه‌ای که تنها 2 درصد خودروهای فروخته شده از نوع زرد رنگ بوده‌اند. همچنین نظرسنجی وب‌سایت CarWow نشان داده که 58 درصد کاربران اصلاً به خرید خودروی زرد رنگ فکر هم نمی‌کنند.



اگرچه رنگ خاکستری در سال 2019 بالاترین محبوبیت را داشته اما نتایج نظرسنجی CarWow نشان داده خاکستری یکی از رنگ‌ها با کمترین میزان جذابیت برای بریتانیایی‌ها بوده و تنها 3 درصد آن‌ها گفته‌اند به خرید خودرویی خاکستری‌رنگ علاقه دارند.



ظاهراً دلیل خریداران برای انتخاب رنگ خاکستری فروش بهتر خودرو در سال‌های بعدی نسبت به رنگ‌های روشن‌تر بوده است. همچنین رنگ خاکستری محبوبیت زیادی در صنعت مد و طراحی داخل خانه‌ها به دست آورده است. البته داده‌ها نشان می‌دهد رانندگان لندنی به‌طور متوسط 501 پوند بیشتر برای خرید خودرویی با رنگ خاکستری صرف کرده‌اند.



SMMT  می‌گوید رنگ‌های مشکی و سفید دومین و سومین رنگ‌های پرطرفدار سال 2019 بوده‌اند. این رنگ‌ها به همراه رنگ‌های قرمز و آبی معمولاً بین 5 رنگ محبوب خودروها دیده می‌شوند. البته نظرسنجی CarWow نشان داده 36 و 24 درصد بریتانیایی‌ها علاقه‌ای به خودروهایی با رنگ‌های سفید و مشکی ندارند.



اما در لیست زیر می‌توانید رنگ‌هایی را که کمترین جذابیت برای بریتانیایی‌ها دارند را مشاهده کنید:

     * زرد (58 درصد افراد اصلاً این رنگ را در نظر نمی‌گیرند)

     * بنفش (52 درصد)

     * سفید (36 درصد)

     * قرمز (31 درصد)

     * مشکی (24 درصد)

     * نقره‌ای (18 درصد)




 

 

فعال‌سازی ساز و کار حل اختلاف‌های هسته‌ای با ایران از سوی سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان تا چه حد می‌تواند متاثر از تهدید آمریکا به وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودروهای اروپایی باشد؟



مطابق گزارش یورواستات (اداره آمار کمیسیون اروپا)، مجموع ارزش صادرات خودرو توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۲۸ میلیارد یورو بوده که نزدیک به ۳ درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ بوده است. بر پایه این گزارش آلمان با صادرات ۷۰ میلیارد یورو خودرو، ۵۵ درصد صادرات خودروی اتحادیه اروپا را در تصاحب خود دارد. همچنین گزارش یورواستات نشان می‌دهد، مقصد ۳۷.۳ میلیارد یورو، معادل ۲۹ درصد خودروهای صادراتی اروپا در سال ۲۰۱۸ بازار آمریکا بوده که بزرگ‌ترین بازار خودروهای تولید اروپا به شمار می‌رود. پس از‌ آمریکا، چین با واردات ۲۲.۴ میلیارد یورو دومین بازار خودروهای تولیدی کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. در همین حال، اتحادیه اروپایی تولیدکنندگان خودرو در گزارش عملکرد سال ۲۰۱۸ خود اعلام کردند که اتحادیه اروپا بیش از ۱.۱ میلیون خودرو به بازار آمریکا صادر کرده که معادل ۲۵ درصد ارزش سالانه واردات خودروی ایالات متحده بوده است. در مقابل آمریکا در سال ۲۰۱۸ تنها ۲۶۷ هزار خودرو به اتحادیه اروپا صادر کرده که مجموع ارزش آن ۵.۵ میلیارد یورو بوده است. این رقم تنها معادل ۱۲ درصد مجموع واردات خودرو به اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. بنابراین در سال ۲۰۱۸ تراز تجارت خودرو میان اتحادیه اروپا و آمریکا نزدیک به ۳۱.۸ میلیارد دلار به سود طرف اروپایی بوده است. در چنین شرایطی وضع تعرفه ۲۵ درصدی واردات خودروهای اروپایی به آمریکا هر چند به ظاهر می تواند، درآمد ۹.۳ میلیارد دلاری برای دولت ترامپ داشته باشد ولی در عمل با کاهش جذابیت قیمتی خودروهای اروپایی، سهم بازار آنها را در اختیار چین، ژاپن و کره جنوبی قرار خواهد داد. افزون بر تجارت مستقیم خودرو میان دو طرف، خودروسازان اروپایی سالانه ۳ میلیون خودرو در خاک آمریکا تولید می‌کنند که معادل ۲۷ درصد تولید خودرو در ایالات متحده است و موجب ایجاد ۱۲۰ هزار فرصت شغلی برای آمریکایی‌ها در ایالت‌های کارولینای جنوبی، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی و تِنسی شده است. البته ۵۴ درصد خودروهای تولیدی اروپا در آمریکا صادر می‌شود. در میان کشورهای اروپایی آلمان با ۱۸.۶ میلیارد یورو صادرات خودرو در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن بریتانیا و ایتالیا به ترتیب با صادرات ۹.۶ و ۴.۶ میلیارد دلاری در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. با وجود این که شرکت فولکس واگن و بی‌ام‌دبلیو به ترتیب ۳.۸ و ۲.۱ درصد بازار خودروی آمریکا را در اختیار دارند، ادغام اخیر خودروسازان بزرگ اروپا و آمریکا سهم بازار اروپا را در ایالات متحده پیچیده‌تر از گذشته کرده است. در حال حاضر شرکت ادغام شده میان فیات ایتالیایی و کرایسلر آمریکایی سهم بازار این شرکت را به ۱۳ درصد رسانده است. این شرکت اخیرا با گروه پژو-سیتروئن ادغام شده است. گروه پژو-سیتروئن در سال ۲۰۱۷ طی قراردادی تولید خودروهای اُپل و واکسهال را که در اختیار بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا یعنی جنرال موتورز بود، بر عهده گرفته بودند. همچنین خودروسازی رنوی فرانسه نیز با نیسان و میتسوبیشی ژاپن فعلا ۸.۶ درصد بازار آمریکا را در اختیار دارند، ادغام شده است. گذشته از این شرکت پژو فرانسه اخیرا اعلام کرده که با تدوین برنامه‌ای بلند پروازانه قصد دارد که پس از ۳۰ سال دوری بار دیگر به بازار آمریکا بازگردد. بنابراین ارتقاء جایگاه خودروسازان فرانسوی در بازار آمریکا موجب شده که این کشور نیز فرانسه در کنار آلمان و بریتانیا به عنوان ذینفعان جدی تهدید تعرفه‌ای آمریکا علیه طرف‌های امضاء کننده برجام قرار گیرد.


 

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گردهمایی زنجیره تامین محصولات جدید سایپا (رهام) که با حضور مدیران عامل و فعالان صنایع قطعه‌سازی و دانش بنیان برگزار شد، اظهار داشت: هفته گذشته و 10 روز زودتر از وعده داده شده، تولید پراید 132 متوقف و بر اساس برنامه‌های اعلام شده خودروهای پراید 111 و پراید 131 نیز در ماه آینده خطوط تولید آن‌ها متوقف خواهد شد.



به نقل از تسنیم، وی ادامه داد: در سال 1400 حدود 70 هزار دستگاه و در سال 1401 نیز حدود 100 هزار دستگاه خودروی رهام تولید و به بازار عرضه خواهد شد. همچنین دو محصول جدید دیگر در سال آینده و پنج محصول دیگر در سال های 1400 و 1401جهت تکمیل سبد محصولات سایپا به بازار عرضه خواهیم کرد.

مدیرعامل خودوسازی سایپا در ادامه بیان داشت: در یکسال گذشته با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت، تولید روزانه خودرو را از 700 دستگاه به 2 هزار دستگاه رساندیم و همینجا اعلام میکنم که خودروسازی سایپا از سال آینده از زیان خارج و وارد مرحله سودآوری خواهد شد.

وی با بیان این ‌که سایپا قصد دارد از توانمندی‌های موجود در کشور برای تعمیق داخلی سازی محصول رهام استفاده کند، گفت: در حال حاضر حدود ۹۲ درصد از قطعات این خودرو داخلی‌سازی شده و ما آماده هستیم برای ۸ درصد باقیمانده، زمینه لازم را برای تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم. ما خواستار همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در تولید گیربکس اتوماتیک هستیم و سایپا آماده‌ مشارکت در اجرای این پروژه مهم برای صنعت خودرو کشور است.

سلیمانی در پایان درباره تولید قطعات انژکتور و کیسه هوا گفت: خوشبختانه این دو قطعه مهم و پیچیده با همکاری طرف های ایرانی تولید شده است و مشکلی در این مورد نداریم. تولید قطعات با کیفیت و برخوردار از قیمت رقابتی اولویت مهم سایپا در همکاری با قطعه ‌سازان و شرکت‌های داخلی محسوب می‌شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران از جذب مجدد ۴۰ هزار نفر نیروی کار تعدیل شده در صنعت قطعه‌سازی کشور، در کنار بازگشت به کار بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیروی تعلیق شده با ایجاد رونق در خطوط تولید خودروسازان خبر داد.



مازیار بیگلو با بیان اینکه در صورت تداوم روند فعلی تولید در سال آینده شاهد افزایش تیراژ تولید در خودروسازی خواهیم بود، اظهار کرد: با اجرای مصوبه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قطعا شرایط تولید بهبود خواهد یافت. وی با تاکید بر بی‌اثر شدن تحریم‌ها در روند داخلی‌سازی خودروها گفت: با حفظ سیاست‌های فعلی، در سال‌های آینده شاهد عرضه چند محصول جدید از سوی خودروسازان داخلی خواهیم بود. زنجیره عظیم تأمین‌کنندگان قطعات قادر است علاوه بر ایفای نقش اصلی خود به عنوان حلقه‌های واسط صنایع خودرو، در ایجاد رونق تولید و اشتغال‌زایی صنعت کشور تاثیر به‌سزایی داشته باشد. وی با بیان تاکید مدیرعامل ایران‌خودرو در برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی قطعات و نیز برگزاری جلسات منظم و هماهنگ با مدیران و دست اندرکاران صنعت قطعه‌سازی کشور در زمینه داخلی‌سازی قطعات، خاطرنشان کرد: نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای در سال جاری کسب شده است. اعمال تحریم‌های بی‌رحمانه بر صنعت خودرو سبب کاهش ۴۰ درصدی تولید خودروسازی شد، اما پس از آن داخلی‌سازی قطعات سبب شد وضعیت تولید نسبت به شرایط گذشته بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. بیگلو عامل کاهش تولید در دو خودروسازی بزرگ کشور را وابستگی به منابع خارجی و تامین قطعات خارجی دانست و اظهار کرد: با سیاست‌های اتخاذ شده، در صورت تامین منابع مالی در صنعت قطعه‌سازی، به طور قطع شاهد تولید خودروهای با کیفیت و به‌روز با تکیه بر توان داخلی خواهیم بود. دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران تصریح کرد: براساس سند چشم‌انداز باید در کشور خودروهای جدید بر پایه پلت‌فرم داخلی طراحی شود که در این زمینه قطعه‌سازان دارای نقش مهم و موثری هستند.

 

در اکثر کشورها قوانین راهنمایی و رانندگی بر اساس موضوعاتی مانند سرعت غیر مجاز، رانندگی تحت تاثیر مواد روانگردان و یا مصرف الکل و برخی قوانین دیگر برای حل مشکلی خاص در یک منطقه وضع می‌شوند ولی در برخی از نقاط دنیا قوانین عجیبی وجود دارد.



* خودروی خود را قفل کنید

در برخی از ایالت‌های استرالیا مانند نیو ساوت ولز، اگر قرار است بیشتر از سه متر از خودروی خود دور شوید، باید درب آن را بلافاصله بعد از پیاده شدن قفل کنید و از وضعیت پنجره‌ها اطمینان داشته باشید، به این معنی که یا آن‌ها را بسته نگه دارید و یا اینکه بیش از ۲ سانتی‌متر باز نباشند. البته این قوانین در مورد خودروهایی مانند جیپ که قفل و پنجره ندارند، اعمال نمی‌شود.


* مقدار سیبزمینی که می‌توانید جا به جا کنید!

یک قانون بازاریابی سیب‌زمینی از سال ۱۹۴۶ در استرالیا ثبت شده است، که رانندگانی که عضو شرکت بازاریابی سیب‌زمینی و یا یکی از ماموران آن نیستند، نمی‌توانند بیشتر از ۵۰ کیلو سیب‌زمینی جا به جا کنند. نکته جالب توجه اینجا است که مامورینی که این قانون را اجرا می کردند، نیاز به همراه داشتن ترازو نداشته و اجازه دارند مقدار بار را با نگاه کردن تخمین بزنند. آن‌هایی که در دهه‌ی ۴۰ میلادی این قانون را زیر پا گذاشتند، ریسک زیادی درباره‌ی جریمه‌های سنگین می‌کردند، اما در مورد اجرا شدن این قانون درسال ۲۰۱۹ مدرکی وجود ندارد.


* زندانی شوید!

در بحرین، مقامات انتظامی، تقریبا برای هر تخلفی می‌توانند شما را به زندان بفرستند. اگر چراغ قرمز را رد کنید، ممکن است ۶ ماه به حبس بروید یا جریمه‌ی سنگین ۵۰۰ دیناری پرداخت کنید، حتی ممکن است هر دو گزینه در مورد شما اجرا شود. اگر هنگام عبور از چراغ قرمز به اموال عمومی آسیب برسانید مجازات شما یک سال حبس و پرداخت ۳۰۰۰ دینار به عنوان غرامت است.


* قرعه کشی برای خودرو

مقامات چینی برای کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا، فروش خودرو با سوخت فسیلی را محدود کرده‌اند. کمیسیون حمل و نقل پکن در سال ۲۰۱۹ اجازه تردد ۶۰ هزار خودرو با سوخت‌های نوین (عمدتا خودروهای برقی) را صادر کرده است. شما برای خرید این خودروها باید در یک قرعه کشی شرکت کنید که شانس بردن شدن شما ۱ در ۵۰۰ است.


* با باک خالی حرکت نکنید

تمام شدن سوخت در آزادراه‌های آلمان خلاف قانون است. مقامات با بیان اینکه توقف کردن در آزاد راه‌هایی که اغلب بدون محدودیت سرعت هستند کار بسیار خطر آفرینی است، اعلام کردند که بیشتر این توقف‌ها ناشی از تمام شدن سوخت خودرو است. جریمه خالی شدن باک خودرو در آزادراه های آلمان می‌تواند تا ۷۰ یورو در نظر گرفته شود.


* در هر جهتی می‌خواهید رانندگی کنید

جهت حرکت خودروها در مغولستان از سمت راست است، ولی فقط ۴۸ درصد از خودروها موجود در این کشور دارای فرمان در سمت چپ خودرو (جهت حرکت از سمت راست) هستند. هرج و مرج بوجود آمده مقامات را مجبور به تجدید نظر درباره محدودیت واردات خودرو کرده است.


* هدفون ممنوع

رانندگی با هدفون در هر جای دنیا خطرناک است. در اسپانیا، گوش دادن موسیقی یا صحبت کردن از طریق تلفن با استفاده از هندزفری، غیرقانونی است. اما قانون تصریح می‌کند رانندگی با هدفون زمانی مجاز است که در حال اخذ گواهینامه موتور سیکلت هستید و باید از یک مربی راهنمایی بگیرید.


* چراغ‌های خود را روشن کنید

طبق قوانین سوئد، هر خودرو بدون در نظر گرفتن نوع جاده یا شرایط آب و هوایی، باید چراغ‌های جلو خود را ۲۴ ساعته روشن کند. رانندگان نیازی به روشن کردن چراغهای عقب ندارند مگر اینکه میزان دید کاهش یابد.


* رانندگی بدون پیراهن

هوای تایلند بسیار داغ و مرطوب است ولی شما اجازه ندارید بدون پیراهن رانندگی کنید. نشستن بدون پیراهن در ماشین و حتی راندن دوچرخه و اسکوتر بدون پیراهن خلاف قانون است. از سال ۲۰۱۴ مقامات این کشور به گردشگران درباره این موضوع هشدار داده‌اند که این قانون برای گردشگران نیز اجرا می‌شود.


* سوار شدن در پشت وانت

رانندگان هاوایی مجاز هستند در صورت پر بودن صندلی‌های وانت، مسافران را در قسمت بار خودرو سوار کنند البته مسافران باید بالای ۱۲ سال سن داشته باشند. برخی این قانون را بی‌ضرر توصیف می‌کنند و می‌گویند این بخشی از سنت‌های این منطقه است و برخی این کار را بسیار خطرناک می‌دانند.


 

کمپانی تیونینگ والد اینترنشنال در طول این سال‌ها از نام “بلک بایسون” روی خودروهای گوناگونی استفاده کرده که جدیدترین آن‌ها این مرسدس بنز S کلاس است.



این نسل از S کلاس که با کد W222 شناخته می‌شود از سال 2017 وارد خط تولید شده و کیت بدنه‌ی والد هم شامل اسپویلرهای جلو و عقب جدید، بال روی صندوق، رکاب‌های جانبی، ورودی‌های هوای روی گلگیرها، پانل ستون فیبر کربنی و نگه‌دارنده پلاک می‌باشد.



مافلرهای فولادی ضدزنگ نیز در این خودرو دیده می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های چشمگیر S کلاس تیون شده کیت کاهش ارتفاعی است که باعث شده این خودرو کاملاً کف‌خواب شده و رینگ‌های بزرگ نیز کاملاً به چشم می‌آیند. این سدان لوکس و پرچم‌دار بدنه‌ای سفیدرنگ را با عناصری مشکی‌رنگ، جلوپنجره‌ای کرومی، رینگ‌های نقره‌ای و همچنین لوگوهای والد و بلک بایسون ترکیب کرده است.



جدای از پدال شیفترهای افترمارکتی ساخته شده از فیبر کربن هیچ تغییری در کابین رخ نداده است. البته کمپانی‌های زیادی وجود دارند که کل کابین S کلاس را بهبود بخشیده و از ویژگی‌های متمایزی استفاده کرده‌اند. والد به قوای محرکه این خودرو نیز دست نزده هرچند بازهم کمپانی‌های متعددی با کیت‌های قدرت انتظار مشتریان را می‌کشند.



والد این خودرو را اوایل ماه دسامبر و در نمایشگاه اوزاکای ژاپن معرفی کرد. در آن رویداد خودرویی چندین خودروساز دیگر از جمله تویوتا، نیسان و سوزوکی نیز حضور داشتند.


 

شرکت آلمانی بوش آفتابگیر جدیدی برای خودرو ابداع کرده است که با استفاده از فناوری تشخیص چهره کار می‌کند و برخلاف نمونه‌های رایج، برای جلوگیری از تابش نور خورشید به چشم راننده گسترده دید وی را محدود نمی‌کند.



در حالی که خودروها روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند، آفتابگیر راننده بیش از ۹ دهه است که به همان شکل باقی مانده است. طراحی این آفتابگیرهای سنتی به گونه‌ای است که می‌تواند گستره دید راننده را محدود کند.

حال سه تن از مهندسین کمپانی بوش با استفاده از نمایشگر کریستال مایع یا اِل‌سی‌دی، یک دوربین و نرم‌افزار شناسایی و تشخیص چهره، راه حل جدیدی برای رفع این مشکل اندیشیده‌اند.

در این فناوری جدید که آفتابگیر مجازی یا (Virtual Visor) نام دارد، یک پنل ال‌سی‌دی به دوربینی وصل شده که تابش نور خورشید را بر روی صورت راننده تشخیص می‌دهد. این سامانه از فناوری شناسایی و تشخیص چهره برای تعیین موقعیت قرارگیری راننده در تصویری که دوربین ثبت کرده و محل تابش نور خورشید بر روی صورت وی استفاده می‌کند. سپس الگوریتم‌های به کار رفته در این سیستم دید راننده را تحلیل کرده و تنها آن بخشی از صفحه آفتابگیر را که با تابش نور خورشید به چشم راننده متناظر است، تاریک می‌کند. بقیه صفحه نمایش شفاف باقی مانده و به راننده اجازه می‌دهد تا تمام ابعاد خیابان را به طور کامل ببیند.

آفتابگیر مجازی بوش هنوز تجاری سازی نشده و در هیچ خودرویی مورد استفاده قرار نگرفته است اما آنطور که جیسون زینک از کارشناسان فنی شرکت بوش می‌گوید مذاکراتی با این هدف با تولیدکنندگان تجهیزات اصلی خودرو در جریان است.


شرکت خودروسازی استون مارتین قصد دارد از جدیدترین طراحی آینه وسط خود در نمایشگاه CES ۲۰۲۰ رونمایی کند که قادر است همزمان سه تصویر را به راننده نشان دهد.

به گزارش ایسنا ، خودروسازان طی چند سال اخیر در حال ادغام و استفاده از دوربین‌ها در خودروهای خود هستند تا دید بیشتر و وسیعتری برای رانندگان فراهم کنند و رانندگان از آنچه در اطرافشان اتفاق می‌افتد، کاملا باخبر شوند.

به عنوان مثال شرکت‌های نیسان و کادیلاک از سال ۲۰۱۵ آینه‌های وسط (که به آینه‌های دید عقب نیز شناخته می‌شوند) مجهز به دوربین را ارائه داده‌اند. اکنون استون مارتین فکر می‌کند هنوز جای کار روی این نوع آینه‌های جدید وجود دارد.

این خودروساز بریتانیایی قصد دارد در نمایشگاه CES که چند روز دیگر آغاز می‌شود، یک آینه وسط ترکیبی را رونمایی کند که تصاویر سه دوربین را در خود جای داده است. این آینه با نام “FDM” یا ” Mirror Full Display ” با کمک شرکت “جنتکس”(Gentex) که تولید کننده قطعات خودرو مستقر در میشیگان است، توسعه یافته است.

این آینه می‌تواند سه تصویر مختلف ویدیویی را همزمان در خود داشته باشد و به راننده امکان می‌دهد همزمان پشت سر و نقاط کور اطراف خودرو را ببینید.



دو دوربین در آینه‌های بغل خودرو تعبیه شده‌اند و دوربینی که نمای عقب را نمایش می‌دهد نیز روی سقف نصب شده است.اگر این آینه دچار نقص عملکرد شود یا راننده در حال رانندگی در شرایط نامناسب آب و هوایی باشد، می‌تواند از نمایشگر خودرو به عنوان یک آینه استفاده کند. همچنین این امکان وجود دارد که از آینه برای نمایش ترکیبی تصویر بازتابی آینه و دوربین‌ها استفاده شود. یعنی اگر راننده ترجیح می‌دهد از تصویر معمولی آینه استفاده کند، می‌تواند به دلخواه خود آن را به شکل سنتی تنظیم کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب این آینه این است که جای نمایش تصاویر دوربین‌ها نیز قابل تنظیم است و می‌توان هر سه تصویر را در هر جای دلخواه از آینه قرار داد.

این دو شرکت قصد دارند نمونه‌ای از “FDM” را در خودروی استون مارتین مدل “DBS Superleggera” به نمایش بگذارند.

* این خودروساز هنوز نگفته است چه زمانی قصد دارد این فنآوری را به خودروهای تولیدی خود منتقل کند.

 

داستان کارلوس گوسن، یکی از مشهورترین مدیران خودرویی (رنو-نیسان و میتسوبیشی) اسبق امروز به‌صورت غیرمنتظره‌ای پیش رفت زیرا چندین رسانه خبر دادند مدیرعامل اسبق رنو-نیسان ژاپن را ترک کرده و وارد لبنان شده است. این سفر به خودی خود چندان مهم نبوده اما گوسن به خاطر اتهامات سنگین مالی تحت بازداشت خانگی در ژاپن بوده است.



فعلاً اطلاعات منتشر شده دراین‌باره توسط مقامات رسمی تائید نشده است. منابع ناشناس نزدیک به گوسن ادعا می‌کنند او با یک جت اختصاصی از ترکیه وارد بیروت شده است. هنوز مشخص نیست که آیا مقامات ژاپنی اجازه انجام این سفر را داده‌اند یا اینکه گوسن از نظر قوانین این کشور فراری محسوب می‌شود. قوانین بازداشت خانگی به او اجازه می‌دادند تا محل تعیین شده در توکیو را ترک کند اما گوسن اجازه ترک کشور ژاپن را نداشته است.

او تابعیت کشور لبنان را داشته و بخش اعظم جوانی خود را در این کشور سپری کرده است. گوسن در حال بازگشت از لبنان به توکیو بود که در نوامبر سال 2018 و به خاطر نقض قوانین مالی این کشور دستگیر شد. ظاهراً بازرسی‌های داخلی کمپانی نیسان پرده از پرداختی‌های نادرست گوسن به اداره بورس و اوراق بهادار توکیو برداشته بود. این عمل به مدت چند سال انجام شده و نیسان در آن زمان گفته است: “فعالیت‌های غیرقانونی زیاد دیگری نیز همچون استفاده شخصی از منابع کمپانی کشف شده است…”

پس از سپردن وثیقه 9 میلیون دلاری او بازهم در آوریل 2019 و به خاطر اتهامات مالی جدیدی بازداشت شد. گوسن تاکنون درخواست‌های زیادی از دادگاه ژاپنی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان ارتباط با همسرش اشاره کرد اما این درخواست‌ها رد شده است.



گوسن، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای حضور خود در لبنان را تایید کرد اما هیچ توضیحی دربارۀ چگونگی ترک ژاپن نداد. او اعلام کرد که هفتۀ آینده با خبرنگاران صحبت خواهد کرد. در این بیانیه آمده است:

من اکنون در لبنان هستم و دیگر گروگان سیستم قضایی متقلب ژاپن نیستم. جایی که اصل بر گناهکار بودن است، تبعیض رایج است و حقوق بنیادین انسان‌ها در بی‌توجهی کامل به تعهدات قانونی ژاپن درچهارچوب قوانین و معاهدات بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود.

کارلوس گون بارها هرگونه اتهامی را رد و در مقابل اعلام کرده است که مقامات زمینه دستگیری او را فراهم کرده‌اند تا از ادغام کاملتر دو شرکت نیسان و رنو جلوگیری کنند.

او در دوران آزادی مشروط در ژاپن، هر روز به دفتر وکیلش می‌رفت تا روی پرونده قضایی خود کار کند. وکیل وی نیز دربارۀ چگونگی خروج موکلش از ژاپن توضیحی نداده است.

 

به JCB Fastrac Two (عجب اسم مسخره‌ای!) یا همان سریع‌ترین تراکتور دنیا سلام کنید! رکورد این تراکتور اوایل سال جاری در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.



این تراکتور اصلاح شده به رانندگی گای مارتین توانست رکورد سرعت 217.568 کیلومتر در ساعت (حرکت به‌صورت رفت‌وبرگشت و محاسبه سرعت متوسط) را در فرودگاه الوینگتون بریتانیا بر جای بگذارد. این تراکتور نه تنها سرعت یاد شده را ثبت کرد بلکه به حداکثر سرعت 247.470 کیلومتر در ساعت نیز دست یافت.



به این ترتیب تراکتور یاد شده توانست رکورد قبلی سریع‌ترین تراکتور دنیا با سرعت 166.7 کیلومتر در ساعت را بشکند. آن تراکتور نیز ساخته‌ی JCB و راننده‌اش نیز گای مارتین بود. پیش از پرسیدن چرایی و چگونگی ثبت این رکورد باید بدانید که اصلاً با تراکتوری عادی طرف نیستیم. ظاهراً این شرکت سازنده ماشین‌آلات ساختمانی و کشاورزی از سرعت قبلی ثبت شده راضی نبوده و بنابراین محصولی رادیکال‌تر را توسعه داده است. به‌هرحال دنیا نیازمند تراکتوری با سرعت 240 کیلومتر در ساعت است یا نه؟!



به لطف جزئیات منتشر شده توسط اتوکار می‌توانیم چیزهای بیشتری درباره این تراکتور بدانیم. در ویدئوی منتشر شده می‌توانیم بررسی ظاهری کامل تراکتور و ارائه جزئیات فنی آن را مشاهده کنیم.



همان‌گونه که تجسم می‌کنید این یک سفر فنی فوق‌العاده است که محدودیت‌های طراحی تراکتور را کاملاً جابجا نموده و به جهتی می‌برد که پیش از این هرگز وجود نداشته است. برخلاف اکثر تراکتورها، محصول JCB دارای سیستم تعلیق کامل جلو و عقب است که باعث می‌شود این تراکتور سواری بهتری در جاده داشته باشد.



همین‌جاست که تفاوت‌ها کاملاً آشکار می‌شود زیرا این تراکتور رکوردشکن اصلاً مشابه نمونه‌های عادی نیست. برای مثال پیشرانه 6 سیلندر 7.2 لیتری توربودیزل دیزل مکس این تراکتور قدرت 1016 اسب بخاری و گشتاور بیش از 2500 نیوتون متری دارد.



 

در مقایسه با پیشرانه استاندارد، این نمونه ارتقا یافته از توربوی بزرگ‌تر، سوپرشارژر با کنترل برقی، تزریق آب و… برخوردار است که این امر برای کاهش دما تا 50 درجه سانتی گراد ضروری است. مهندسان شرکت همچنین منیفولد اگزوز را برای ایجاد جریان بهتر هوا و گازها اصلاح کرده‌اند.



کیت آئرودینامیک شرکت مهندسی پیشرفته ویلیامز و اصلاحات دیگر باعث شده‌اند یک تراکتور بسیار خاص تولید شود. گیربکس 6 سرعته دستی متعلق به ZF نیز وجود دارد که باعث می‌شود این تراکتور به سرعت فراتر از 200 کیلومتر در ساعت دست یابد.