Persian Car

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

Persian Car

۱۵ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

همه می‌دانیم که داستر پرفروش‌ترین خودروی داچیا در اروپا بوده و هاچبک ساندرو هم با فاصله‌ی کمی در تعقیب برادر قدبلند خود می‌باشد.



اما آیا می‌دانستید که این دو خودرو جزو 5 خودروی محبوب اتحادیه اروپا در ماه آگوست بوده‌اند؟ در واقع داستر با فروش 19451 دستگاهی که نشان دهنده‌ی افزایش فروش 10.8 درصدی نسبت به قبل است دومین خودروی پرفروش ماه آگوست اتحادیه اروپا بوده است.



تنها خودروی محبوب‌تر از داستر در این بازه زمانی فولکس‌واگن گلف با فروش 26411 دستگاهی بوده است. البته فروش این خودرو نسبت به آگوست سال 2018 افت 23.6 درصدی داشته و احتمالاً دلیل اصلی آن‌هم معرفی قریب‌الوقوع نسل جدید گلف است.



سومین خودروی محبوب اتحادیه اروپا در ماه آگوست خودروی جدید فولکس‌واگن T-Roc است که فروش 18262 دستگاهی و رشد 27.8 درصدی را نشان می‌دهد. ساندرو هم با فروش 17764 دستگاهی و افزایش فروش 2.5 درصدی در تعقیب این خودروی آلمانی می‌باشد.



دیگر محصول فولکس یعنی سوپرمینی پولو با فروش 16692 دستگاهی و افت 21.2 درصدی در رده پنجم محبوب‌های ماه آگوست قرار داشته هرچند افت فروش قابل‌توجه این خودرو برای محصولی که در سال 2018 عرضه شده کمی سورپرایز کننده به نظر می‌رسد. بزرگ‌ترین نقص پولو احتمالاً به این مربوط می‌شود که کراس اوور یا شاسی‌بلند نیست.



موضوع جالب اینکه نتایج فروش عالی داچیا باعث نشده این خودروساز جزو 5 شرکت برتر از نظر فروش در ماه آگوست باشد زیرا رومانیایی‌ها با فروش کلی 51692 دستگاهی (رشد 5.5 درصدی) جایگاه نهم را به دست آورده‌اند. این موضوع احتمالاً به تعداد محصولات محدود داچیا مربوط می‌شود.



اما برند رنو با فروش 61294 دستگاهی در رتبه چهارم قرار گرفته است که افت قابل‌توجه 38.9 درصدی را نسبت به قبل نشان می‌دهد. موضوع مهم اینکه داچیا فاصله خیلی زیادی با برند مادر خود نداشته و اگر افت عملکرد رنو همین‌گونه ادامه یابد احتمالاً داچیا از آن سبقت گرفته و به پرفروش‌ترین برند گروه رنو تبدیل خواهد شد.



از دیگر شرکت‌ها می‌توان به نیسان اشاره کرد که وضعیت بدی در اتحادیه اروپا داشته و فروش ماه آگوست آن با افت 47.1 درصدی به 23775 دستگاه کاهش یافته است. بیشترین افزایش فروش در این ماه به برندهای اسمارت (رشد 102 درصدی) و سوزوکی (رشد 40.5 درصدی) مربوط می‌شود. در میان خودروها نیز رشد 681.8 درصدص تویوتا کرولا جلب توجه می‌کند هرچند تعداد فروش این مدل جدید کرولا تنها 11368 دستگاه بوده است.


 


تیونر “ABT” در تقویت و به روزرسانی ظاهری خودروهای گروه «فولکس واگن» تبحری خاص دارد. ABT  این بار به سراغ جدیدترین مدل از آئودی “TT RS” رفته و بسته تقویتی جدیدی را برای این خودرو درنظر گرفته است. هر کدام از نمونه‌های آئودی TT RS با پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۵ سیلندر توربوشارژ از کارخانه خارج می‌شوند. این پیشرانه قدرتمند قادر به تولید ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۴۷۹ نیوتن متر گشتاور است.



با این تفاسیر، نخستین چالش ABT، افزایش قدرت پیشرانه TT RS بوده است تا قدرتی بیشتر از حالت استاندارد تولید کند. با نصب ECU منحصر به فرد توسط ABT، اکنون قدرت آئودی TT RS به ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۵۲۸ نیوتن متر افزایش یافته است. با وجود عدم ایجاد تغییر در اجزای داخلی پیشرانه، آئودی TT RS تنها با تغییر ECU به قدرت خارق العاده‌ای دست یافته است. تیونرABT به منظور افزایش صدای پیشرانه، کیت اگزوز مخصوصی را برای TT RS درنظر گرفته است که به جای دو خروجی اگزوز تکی، از دو خروجی اگزوز دوگانه بهره می‌برد.



این اگزوزها از جنس فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند. برای جذابیت بیش‌تر بدنه نیز، دو انتخاب رینگ ۱۹ و ۲۰ اینچی با پوشش تیره مات و یا براق درنظر گرفته شده است. بادشکن جلو، دیفیوزر عقب و بالچه‌های روی سپر جلو همگی از جنس فیبرکربن ساخته شده اند و ظاهر جذابی دارند. تمامی خودروهای ABT دارای گارانتی ۴ ساله با ۱۶۰ هزار کیلومتر مسافت هستند.

 

کمپانی رنو فرانسه به تازگی این امکان را فراهم کرده که مشتریان کپچر جدید، ۹۰ سبک را برای انتخاب ترکیب رنگ این کراس اوور جمع و جور در اختیار داشته باشند.



با این اتفاق احتمال آن زیاد است که در هفته‌های جاری ترکیب رنگ‌های متنوعی از رنو کپچر جدید در جاده‌های جهان دیده شود. مشتریان می‌توانند با سیاست‌های جدید رنو رنگ سقف، ستون، فلاپ‌ها، آینه و بدنه را به صورت مجزا انتخاب نمایند. در کنار وجود ۹۰ گزینه برای رنگ‌بندی کپچر جدید، مشتریان می‌توانند با انتخاب نوع رینگ و فناوری چراغ‌ها دوباره در طراحی بیرونی این کراس اوور جدید فرانسوی اعمال نظر داشته باشند. سفارشی سازی رنو کپچر تنها در نمای بیرونی خودرو نیست و خریداران می‌توانند خود با انتخاب تریم‌های مختلف و ترکیب رنگ تزیینات داخلی، این خودرو را منحصر به فرد نمایند.



امکان شخصی‌سازی این سطح از خودروها اکثرا در محصولات لوکس بازار جهانی دیده می‌شود که عموما قیمتی فراتر از ۵۰ هزار دلار را دارند. اما می‌بینیم که با توجه به تغییر سیاست‌های تولید و بازاریابی گروه رنو، سفارشی سازی کپچر نیز با جزییات بیشتری از برخی خودروهای لوکس در دسترس قرار گرفته است. رنو کپچر به عنوان یک کراس اوور جمع و جور در نمونه‌های مختلف با توجه به قیمت در بازه محصولات اقتصادی و نیمه اقتصادی قرار می‌گیرد. پس وجود چنین ویژگی برای احترام به سلیقه مشتریان تا حدی متمایز از رقبا است و این بار خریداران خودروهای کمتر از ۲۰ هزار دلار هم می‌توانند در مشخص نمودن ویژگی‌های ظاهری خود دخیل باشند.



 

 

به نظر می‌رسد که گروه فولکس‌واگن به‌طور کاملاً جدی گزینه‌های مربوط به وضعیت لامبورگینی را بررسی می‌کند. با توجه به اینکه فولکس‌واگن تا سال 2030 دگرگونی‌های گسترده و بزرگی را تجربه خواهد کرد و به دنبال دو برابر کردن ارزش بازار خود است بنابراین بحث‌های زیادی درباره‌ی آینده‌ی برندهایی همچون فولکس‌واگن، اشکودا، سئات، آئودی، پورشه، لامبورگینی، بنتلی، بوگاتی، دوکاتی و خانه‌ی طراحی ایتال دیزاین وجود دارد.



با توجه به خبر منتشر شده توسط بلومبرگ می‌توان گفت فولکس‌واگن در حال فکر کردن درباره فروش لامبورگینی یا حفظ آن در لیست دارایی‌های خود می‌باشد. این‌ها را منابع ناشناسی گفته‌اند که نمی‌خواهند نامشان فاش شود زیرا بحث‌وجدل‌ها درباره‌ی فروش یا حفظ لامبورگینی بسیار داغ است. البته چیزی که به‌طور قطعی می‌دانیم این است که فعلاً تصمیمی گرفته نشده است. لامبورگینی در سال‌های اخیر و به لطف حرکت به سمت خودروهای شاسی‌بلند از موفقیت مالی عظیمی بهره برده و ارزش خود را به 11 میلیارد دلار رسانده است. آمار فروش خوب اوروس و معرفی نسخه‌های جدید آونتادور نیز می‌تواند با افزایش حاشیه سود این شرکت کمک کند. بنا به گفته‌ی بلومبرگ، وضعیت کنونی لامبورگینی باعث شده این شرکت گزینه‌ی خوبی برای حضور در بازار سهام باشد.



هربرت دایس مدیر اجرایی فولکس‌واگن برنامه‌های مفصلی برای تمرکز روی گسترش برندهای اصلی این گروه یعنی فولکس‌واگن، آئودی و پورشه داشته تا به این ترتیب منابع لازم را به‌صورت بهتری مدیریت کند. چند وقتی است که سرمایه‌گذاران از این شرکت می‌خواهند تا شاخ و برگ‌های اضافی فولکس را قطع کند زیرا ارزش این غول خودروسازی در بخش‌هایی همچون موتورسیکلت، کامیون‌ها و سوپرکارها جذب شده است. با ارزش کنونی 89 میلیارد دلاری، دایس می‌خواهد به رقم 220 میلیارد دلار برسد که هدف بزرگی است.



گفته می‌شود کارهای اولیه برای اعطای هویت قانونی جدید و جداگانه به لامبورگینی انجام شده و احتمالاً در پایان سال 2020 تصمیم نهایی درباره‌ی این شرکت اتخاذ خواهد شد.

 

مشکلات شایع در جلوبندی خودرو با رعایت برخی نکات کاربردی قابل مرتفع شدن است. جلوبندی خودرو یکی از بخش‌های مهم محسوب می‌شود که دراین گزارش 15 مورد از شایع‌ترین موارد موثر بر آن را به اختصار توضیح می‌دهیم.


1 - در اولین مرحله به لاستیک‌ها سر می‌زنیم. اما این بار فشار باد آنها اهمیت آنچنانی ندارد، بلکه آج لاستیک‌ها و ساییدگی آنها بسیار مهم بوده که می‌تواند باعث این عیب شود. لاستیک‌های جلو بسیار مهم هستند. آج تایرها، کیفیت آنها و نحوه قرارگیری‌شان می‌تواند در بسیاری از پارامترها تاثیر بسیار زیادی بگذارد. حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می‌تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند. پس در کیفیت لاستیک‌های خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید.

2- اما قسمت دیگری که در جلوبندی نقش موثری دارد بلبرینگ چرخ بوده که خرابی آن می‌تواند عیوب زیادی را به وجود آورد که از جمله آن‌ها لرزش فرمان خودرو است. خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از آن می‌توان به معیوب بودن این قطعه پی برد. توجه داشته باشید تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن نقش زیادی دارد.

3- نکته‌ دیگری که باید به آن دقت کنید بالانس‌بودن چرخ‌های جلو است. عدم بالانس در چرخ‌ها می‌تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت عدم برطرف کردن آن جلوبندی را نیز با عیوب غیرقابل پیش‌بینی مواجه کند.

4- تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تاثیرگذار است. پس اگر فرمانتان می‌لرزد در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید.

5- نقش اصلی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات را در سیستم تعلیق کمک فنر بازی می‌کند. این وسیله که خود می‌تواند عیوب و مشکلات زیادی را شامل شود (که معمولاً تعمیرکارها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می‌کنند) اگر خراب شود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل می‌کند. گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز می‌شود.

6- میل تعادل همان‌گونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو به کار می‌رود. این میله با شکل خاصی که دارد و نحوه اتصالش در سر پیچ‌ها نیروی پیچش را بین دو چرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری می‌کند. این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته می‌شود. در صورت خرابی این بوش‌ها نیز غربیلک فرمان می‌لرزد یا اصطلاحاً فرمان می‌زند. بوش‌های میل‌تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند.

7- گاهی خرابی اتصالات و شل بودن بیش از اندازه آنها نیز این مشکل را به وجود می‌آورد که با آچارکشی و کنترل مجدد برطرف می‌شود.

8- سیبک نیز یکی از عوامل و ریشه‌های این عیب است. وقتی سیبک خراب شده و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد می‌تواند این عیب را به وجود آورد. سیبک نباید در راستای محور Y حرکتی داشته باشد. به زبان ساده‌تر سیبک نباید حرکت عمودی آنچنانی داشته باشد. لقی مجاز سیبک در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی‌شود. پس خرابی و لقی سیبک موجب لرزش فرمان و زدن آن می‌شود.

9- اما گاهی لرزش فرمان فقط در هنگام ترمزگیری بوده که این عیب از دیسک‌های ترمز است. وقتی دیسک تاب داشته باشد در هنگام ترمزگیری این حالت مشاهده می‌شود. برای برطرف کردن این عیب دو راه دارید. ابتدا باید قطر دیسک‌ها سنجیده شود. اگر به حد لازم بود با تراشکاری و برداشتن لایه‌ای نازک از روی دیسک این عیب برطرف می‌شود. اما اگر قطر دیسک کم باشد باید حتماً عوض شود.

10- نقش بازوی سگ دست این بازو که نقش اساسی در جلوبندی بازی کرده و بازیگر نقش اول است در صورت خرابی باعث کشیدن فرمان به یک سمت می‌شود. نگران نباشید قیمت این بازیگر نقش اول برخلاف بسیاری از بازیگران امروز زیاد نیست.

11- اما یکی از مهم‌ترین دلایل این عیب شاسی خودرو است. وقتی شاسی خودرو از یک سمت مورد ضربه و آسیب قرار می‌گیرد تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی به سرعت به هم می‌ریزد. برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار مشکل بوده و گاهی این کار به درستی انجام نمی‌شود. خودرویی که در اثر تصادف شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا می‌کند. سیستم فرمان و متعلقات آن هم که وابسته جلوبندی است سریع خراب شده و دچار مشکل می‌شود. کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوس‌ها، پاره شدن گردگیر آنها و در کل خرابی جلوبندی از عوارض این‌ گونه خودروها است. پس قبل از خرید خودروی کار کرده از سلامت شاسی اطمینان حاصل کنید.

12- اما عیب دیگر، سر و صدای غیرعادی سیستم تعلیق خودرو است. به گونه ای که شما در هر دست اندازی می‌افتید صدای تق‌تق یا هر نوع صدای دیگری از سیستم تعلیق به گوش می‌رسد. گاهی می‌شود که شما خودرو را با دست تکان می‌دهید، ولی صدای اضافی از سیستم تعلیق می‌شنوید. این‌گونه سر و صداهای اضافی نشان‌دهنده خرابی سیستم تعلیق بوده که به راحتی قابل برطرف شدن است.

13- فنر در سیستم تعلیق به همراه کمک نقش جذب ضربات را به عهده دارد. این فنر ضریب جذب انرژی خاصی داشته که باید به آن توجه کرد. در بسیاری مواقع وقتی فنر خسته می‌شود سیستم هدایت خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث کشیدن فرمان به یک طرف می‌شود. به زبان ساده‌تر فنر ضعیف شده و نیرو را نمی‌تواند جذب کند. پس آن را باید عوض کنید. فنر نیز قیمت چندانی ندارد.

14- کمک فنر باید نه زیاد سفت نه زیاد نرم باشد. همچنین پس از جمع‌شدن باید آرام به حالت اولیه خود بازگردد. پس قبل از هر چیزی باید نحوه کار کمک فنر کنترل شود. در این مواقع معمولاً کمک فنر تعویض می‌شود. ساییدگی سیبک و بدون روغن کار کردن آن هم سبب این سر و صدا می‌شود. سیبک نیز معمولاً قابل تعمیر نیست. چون به صورت پرسی ساخته می‌شود. پس سیبک نیز به راحتی تعویض می‌شود.

15- گاهی خرابی سیستم ترمز نیز باعث این مشکل می‌شود. نیروی ترمز باید بین چرخ‌ها به یک اندازه تقسیم شود. این تقسیم مساوی سبب می‌شود تا در زمان ترمزگیری هر چرخ به یک اندازه تحت تاثیر نیروی ترمز قرار بگیرد. حال تصور کنید این نیرو به مساوات تقسیم نشده و یک چرخ کمی‌بیشتر تحت فشار قرار بگیرد. در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام گرفته و فرمان به یک طرف منحرف می‌شود. در این‌گونه مواقع خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمزساز ماهر نشان داده شود. ممکن است پمپ ترمز یک چرخ گریپاژ کرده باشد و نتواند به درستی ترمز بگیرد. درمان این درد باز شدن پمپ ترمز و شست‌وشوی بوش‌های آن بوده تا کاملاً روان حرکت کند.


مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره واردات خودروهای روسی به کشور گفت: در صورت واردات خودروهای روسی، ابتدا باید انجمن واردکنندگان به این موضوع ورود کند و این کار باید توسط فعالان حوزه تجارت خودرو انجام شود و دولت نباید در این بخش وارد شود. انجمن واردکنندگان خودرو به خوبی قادر به انجام این کار است و نیازی به ورود دولت به این بخش نیست.

به گزارش خودروبانک و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وی ادامه داد: برای واردات خودرو باید استانداردها را در نظر گرفت. باید دید که خودروهای روسی مانند لادا، کاماز و گاز، استانداردهای 85 گانه را دارا هستند یا خیر؟ اما اگر قصد تغییر استاندارد خودرو را داریم، این اتفاق باید برای تمام خودروسازی ها در دنیا بیفتد. چرا استانداردها برای برندهای اول تا دهم دنیا تغییری نکرد؟ چرا به واردکنندگان خودمان که به سمت تولید می رفتند سختگیری کردیم که در نتیجه باعث ورشکستگی آنها شد؟ حالا چرا باید از روسیه خودرو وارد کنیم؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه با تکذیب خبر واردات خودرو از روسیه، بیان داشت: با وجود ممنوعیت واردات بعید است خودرویی از روسیه وارد شود، مگر آنکه برخی نورچشمی ها وجود داشته باشند و دولت به آنها مجوز واردات دهد.

دادفر در ادامه تصریح کرد:ما در گذشته با 640 شرکت در دنیا فعالیت داشتیم و انواع برندها را وارد می کردیم، اما با تصمیماتی یک شبه حدود 1 سال و نیم است جلوی واردات ما را گرفته اند و باعث ورشکستگی مطلق ما شده اند. سوالی که پیش می آید این است که دولت چگونه قصد دارد واردات انجام دهد؟

وی در پایان درباره وضعیت خودروهای مانده در گمرک، گفت: خودروهای دپو شده در گمرک در حال از بین رفتن هستند و اجازه ترخیص به آنها داده نمی شود. دولت چگونه قصد واردات دارد در صورتی که هنوز خودروهایی در گمرکات وجود دارند که در انتظار ترخیص هستند؟

این روزها که متاسفانه مجددا کمبود شدید بنزین سوپر در کشور دیده می‌شود و خودروهای به‌روز مخصوصا مجهز به سیستم پرخوران(توربوشارژ و سوپرشارژ) دچار مشکل شده‌اند، سوال اصلی اینجاست که تکلیف افرادی که به هر دلیل به بنزین سوپر دسترسی ندارند چیست؟ و باید چه عکس‌العمل و رفتاری داشته باشند تا خودروی آنها از نظر فنی آسیب کمتری ببیند. اما قبل از بیان بهترین راه‌حل در این شرایط، اجازه دهید با دو مفهوم عدد اکتان و ناک بیشتر آشنا شویم.

پدیده خودسوزی (Pre-Ignition/Self-Ignition)

یکی از راه های مؤثر برای افزایش راندمان موتور، افزایش نسبت تراکم مخلوط سوخت و هوا می باشد. لازم به ذکر است در صورت متراکم سازی سوخت نامناسب، دمای آن بیش از دمای اشتعال گردیده و بدون نیاز به جرقه‌زنی شمع ها، به صورت خود به خود احتراق صورت می‌گیرد. به این پدیده به اصطلاح "خودسوزی یا اشتعال خود به خود" می گویند که مطلوب نیست.

یکی از مهمترین عوامل در بروز چنین پدیده ای عدد اکتان سوخت می باشد. عدد اکتان مقیاسی است برای نشان دادن مقاومت سوخت‌ها در مقابل گرما، فشار و شروع احتراق خود بخود (بدون جرقه). یعنی هر چقدر عدد اکتان سوخت بالاتر باشد، امکان استفاده از نسبت تراکم های بالاتر فراهم می گردد.

 

معمولاً عدد اکتان سوخت مصرفی هر خودرو، توسط شرکت سازنده روی درب باک خودرو درج می‌گردد.

بنزین با کیفیت پائین احتمال خودسوزی و احتراق های درون سیلندر، قبل از موعد را بالا می‌برد که عوارض زیر را در پی دارد:

1. کاهش راندمان موتور

2. بد کار کردن موتور

3. داغ کردن موتور

4. بالا رفتن میزان مصرف سوخت

5. اعمال ضربات ناگهانی به قطعات موتور و افزایش احتمال آسیب دیدگی آن‌ها


ناک (Knock)

زمانی کــه مخلوط سوخت کــه ماده ای با قابلیت اشتعال بالاست پیش از رسیدن پیستون‌ها به نقطه مرگ بالا و زده شدن جرقه توسط شمع منفجر شود (بخاطر متراکم شدن و دمای بالا)؛ موتور دچار کوبش (Knock) خواهد شد کــه این مساله برای موتور بسیار مضر است.

در اثر ناک زدن، دمای محفظه احتراق خودرو بالا می‌‌رود، به سوپاپ‌ها فشار وارد می‌شود و در اثر ضربه و حرارت خطر ذوب شدن، شکستن و یا سوراخ شدن پیستون وجود دارد.

هر چقدر نسبت تراکم پیشرانه بیشتر باشد، احتمال وقوع پدیده ناک افزایش خواهد یافت. این موضوع در خودروهای مجهز به سیستم پرخوران (توربو و سوپر شارژ) به دلیل تراکم هوای ورودی به موتور و همینطور دمای بالاتر آن، اهمیت بسیار بیشتری دارد.

اگر اکتان سوخت پایین باشد (بنزین با کیفیت پائین)، هنگام بالارفتن از سربالایی یا حرکت با دور موتور پایین با دنده مرده، موتور شروع به ناک زدن می‌کند.


Knock چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

این پدیده باعث کاهش قدرت، افزایش آلودگی موتور، صدمه به موتور شامل: تابدیدگی شاتون‌ها، از بین رفتن پیستون‌ها و در مواردی سوراخ شدن آن‌ها، معیوب شدن سیلندر و فشار نامتناسب به میل‌لنگ و مجموعه یاتاقان‌ها می‌شود.


با خودرویی که Knock می‌زند چگونه رفتار کنیم؟

حال تحت هر شرایطی، فرض کنید به بنزین با کیفیت دسترسی نداریم که این روزها بسیاری از مالکان خودروهای بروز در تهران و شهرستان‌ها چنین مشکلی را دارند. در این شرایط فشار را از روی پیشرانه کم کنید. از تجهیزات برقی و کولر خودرو کمترین استفاده را داشته باشید، در دور موتورهای پایین کمترین فشار را بر روی پدال گاز وارد کنید و در سربالایی‌ها با دور موتور بالاتر حرکت کنید.


بطور کل توصیه می‌شود در شرایطی کــه سوخت مناسبی مصرف نمی‌‌کنید، از تخته گاز رفتن و هرگونه فشار و شتاب‌گیری پرهیز نمایید، همچنین همواره سعی کنید دور موتور خودرو در محدوده میانی مجاز باشد، ضمن اینکــه برای شتاب‌گیری، بهترین راهکار استفاده از دنده‌های سنگین‌تر در کنار فشار حداقلی بر روی پدال گاز است.

 

امیدواریم دلیل کمبود بنزین سوپر هر آنچه باشد، به زودی مرتفع شود زیرا تعداد خودروهایی که در این میان آسیب می بینند و دچار خطر هستند، بسیار زیاد است.


 

علی پیرحسیلنو مشاور معاون شهردار تهران درباره تاکسی‌های اینترنتی اظهار داشت: بر اساس ابلاغ وزارت کشور قرار است دو درصد از مبلغ تاکسی‌های اینترنتی به زیرساخت‌های شهری و توسعه آن اختصاص یابد. تا قبل از ابلاغ شیوه نامه جدید، تاکسی‌های اینترنتی مجبور بودند 1.35 درصد مبالغ کرایه خود را به عنوان مالیات بپردازند که اکنون از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

به گزارش خودروبانک و به نقل از فارس، وی ادامه داد: اگر 1.35 درصد از معافیت مالیاتی تاکسی‌های اینترنتی را از دو درصد مبلغ اختصاص یافته به شهرداری کسر کنیم، 65 صدم درصد می‌شود و این مبلغ ناچیز بوده و نباید به بهانه آن قیمت تاکسی‌های اینترنتی افزایش یابد. همچنین تاکسی‌های اینترنتی علاوه بر معافیت از مالیات، از تخفیف طرح ترافیک نیز بهره‌مند هستند.

مشاور معاون شهرداری تهران در ادامه افزود: شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی در سال جدید کمیسیون 13 درصدی خود را به 15 درصد افزایش داده‌اند و به دلیل عدم نظارت بر روی این موضوع، نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی نیز 30 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است. این مسئله در حالی رخ داده که نرخ تاکسی‌های رسمی و وسایل حمل و نقل عمومی تنها 20 درصد افزایش داشته است. اگر تاکسی‌های اینترنتی به بهانه قانون جدید نرخ کرایه‌ها را افزایش دهند با آنها برخورد می‌شود. همچنین نرخ کرایه مسیری نباید از نرخ مصوب اتحادیه آژانس‌ها بیشتر باشد، حتما باید قبل از سفر به مسافر اعلام شود و این از الزامات قطعی شیوه نامه جدید است.

پیرحسیلنو در پایان تصریح کرد: برخی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی با دسترسی به صفحه موبایل رانندگان مانع از استفاده آنها از اپلیکیشن‌های دیگر می‌شدند و در صورت مواجه با این مسئله دسترسی راننده را از شرکت خودشان قطع می‌کردند و این زیر پا گذاشتن قواعد رقابتی بود که در شیوه نامه جدید این کار ممنوع اعلام شده و از این پس برنامه‌ها برای تاکسی‌های اینترنتی عادلانه پیش می‌رود.

انجام برخی اقدامات و ترک عادات اشتباه در رانندگی می‌تواند به افزایش عمر موثر خودرو کمک قابل توجهی کند.

برخی اقدامات از سوی رانندگان در حین رانندگی صورت می گیرد که متوقف و ترک کردن آنها می‌تواند به افزایش کیفیت خودرو کمک بسزایی کند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.


۱- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها

این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می کند و نحوه صحیح رد شدن از دست‌انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست‌انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست‌انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

۲بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن

کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده‌های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می‌شود.

۳عدم تعویض به موقع روغن گیربکس

واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، سلامت گیربکس و…می‌شود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.

۴تعویض یکبار در میان فیلتر روغن

گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض می‌کنند و اکثرا همین افراد از فیلترهای با کیفیت پایین استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیبهای جدی به موتور اتومبیل می‌شود که بعدا متوجه می‌شویم اگر هربار فیلتر را عوض می‌کردیم و فیلتر مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری می‌شد.

۵درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی

این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورد درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می‌شود و این گرما به موتور منتقل می‌شد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کار کند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

۶پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر در اتوبان

چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است کمتر است.

۷خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک

این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. می‌شود.

۸گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو

این کار خود باعث این می‌شود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده می‌شود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده می‌شود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو می‌شود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بیافتد کلاچ را بگیریم.

۹- با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس

بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعتهای بسیار پایین در لاین سرعت حرکت می‌کنند و در عوض رانندگانی با سرعت‌های زیاد در لاین‌های کناری حرکت می‌کنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری می‌شوند.

۱۰ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور

شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگذاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن و جوشاندن بیشتر شود آب سالم‌تر می‌شود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در انتهای ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خودداری کنید البته مایع‌های آماده هم در بازار وجود دارد که البته روش اول قابل اطمینان‌تر است.

۱۱ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور

این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع، شلنگها، نازل و پمپ آب آن می‌شود برای تامین این آب هم می‌توان از روش بالا استفاده کرد البته همانطور که اشاره شد مایعهای آماده هم در بازار وجود دارد.

تیم فرمول 1 مک لارن اعلام کرد که به توافقی با مرسدس بنز به منظور استفاده از قوای محرکه‌ی این تیم آلمانی دست یافته است. مک لارن از فصل 2021 مسابقات فرمول 1 تا حداقل سال 2024 از پیشرانه‌های مرسدس بنز استفاده خواهد کرد.

مک لارن و مرسدس بنز تا پیش از تصمیم این تیم بریتانیایی برای استفاده از قوای محرکه هوندا در سال 2015 همکاری موفقیت‌آمیزی در فرمول 1 داشتند. در حال حاضر مک لارن پیشرانه‌های خود را از رنو می‌گیرد و دستیابی به توافق با قهرمان فرمول 1 بی‌شک به مک لارن کمک خواهد کرد تا در مسابقات جانی دوباره بگیرد.

زاک براون مدیر اجرایی مک لارن گفته است:

این توافقنامه قدم مهم رو به جلو در برنامه‌ی همکاری بلندمدت ما برای موفقیت دوباره در فرمول 1 است. مرسدس هم از نظر تیمی و هم از نظر پیشرانه یک سنگ محک بوده بنابراین طبیعی است که ما برای فاز بعدی برنامه‌های خود با این تیم به توافق دست یابیم. این بیانیه نشان دهنده‌ی اطمینان سهامداران ما بوده و پیامی مهم به سرمایه‌گذاران، کارکنان، شرکا و طرفدارانی است که می‌خواهند تعهد ما به بازگشت دوباره مک لارن به مسابقات را ببینند.

توتو ولف رئیس موتور اسپورت مرسدس گفته است:

این تیم امیدوار است مک لارن با استفاده از پیشرانه‌های مرسدس بنز دوباره اوج گرفته و به رده‌های بالای فرمول 1 صعود کند. ما از بازگشت دوباره‌ی مک لارن به خانواده‌ی مسابقه‌ای مرسدس بنز خوشحالیم. اگرچه این دو برند تاریخچه‌ای با پرستیژی دارند اما این توافق جدید نشان دهنده‌ی شروع عصر جدید برای تأمین پیشرانه‌های ما در سال‌های پیش رو است.

این مدیر ارشد ادامه داده است:

مک لارن می‌خواهد در فصل‌های آتی دوباره به زمین بازگردد و امسال هم پرفورمنس قابل‌توجهی با قوای محرکه ی رنو داشته است. امیدواریم توافق بلندمدت جدید مک لارن با مرسدس یک عصر نوین برای این تیم باشد زیرا مک لارن به دنبال جنگ با تیم‌های برت از جمله تیم ماست.

یکی از شایعاتی که در زمان تصمیم مک لارن به استفاده از پیشرانه‌های هوندا به گوش می‌رسید احتمال تفاوت مشخصات پیشرانه‌های خود تیم مرسدس و پیشرانه‌های تأمین شده برای دیگر تیم‌ها بود که مک لارن را در استفاده از نیروگاه‌های آهنین مرسدس مردد کرده بود. البته براون اخیراً گفته بود که مطمئن است مرسدس همان پیشرانه‌های مورد استفاده توسط تیمش را در اختیار سایر تیم‌ها همچون ویلیامز قرار می‌دهد.