Persian Car

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

Persian Car

۱۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

مناطق آزاد کیش و اروند، گمرکات این استان‌ها و استانداری با افزایش مدت مرخصی خودروهای مناطق آزاد تا دو ماه موافقت کرده‌اند، اما پلیس راهور این توافق را تخلف اعلام کرده و دستور توقیف برخی خودروها در داخل کشور را صادر کرده است. در حالی مجوز تردد خودروها از دو منطقه آزاد کیش و اروند به مدت دو ماه افزایش یافته که ظاهرا با توافقات بین مناطق، گمرک و استانداری بوده است، ولی پلیس راهور ناجا این جریان را تخلف گمرک در صدور مجوز اعلام و دستور توقیف برخی از خودروها را صادر کرده است؛ ماجرایی مبهم و متناقض که تاکنون توضیح صریحی از سوی گمرک و مناطق آزاد در مورد آن ارائه نشده و سوالات زیادی را بی‌پاسخ گذاشته است.خودروهای مناطق آزاد برای خروج و تردد در سرزمین اصلی نیاز به طی کردن فرآیند دریافت مجوز و به عبارتی دریافت مرخصی دارند که طی این سال‌ها برای آنها زمانی یک ماهه تعریف شده است، اما اخیرا مجوزهای پیوسته و نا‌پیوسته‌ای در دو منطقه آزاد با زمان دو ماهه صادر شد که با خود حواشی به همراه داشت. ماجرا از آنجا شروع شد که رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد مجوز دو ماهه‌ای برای تردد خودروهای منطقه آزاد کیش در سایر استان‌های کشور صادر شده که تخلف گمرک است. هادیانفر گفته بود که با توجه به این ‌که مجوز گمرک برای تردد دو ماهه را خلاف قانون بود، دستور توقیف برخی از این خودروها را نیز صادر کرده است. به گفته وی، ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مناطق آزاد به کشور به جز خودروهای آمریکایی بلامانع است و خودروهای کشورهای همسایه که در ایران در حال تردد هستند برای گردشگری بوده و منعی برای آنها وجود ندارد. اما این‌که چرا خودروهای منطقه آزاد کیش مجوز دو ماهه برای تردد پیدا کردند و تخلف گمرکی اعلام شد، موضوعی بود که تاکنون گمرک موضع مشخصی در رابطه با آن نشان نداده و پاسخی در مورد آن وجود ندارد، ولی اطلاعات دریافتی از این حکایت دارد که این به توافق بین گمرک با منطقه آزاد کیش و استانداری بوده که در آن زمان انجام شده و این رویه ادامه دارد، حتی اگر پلیس راهور آن را تخلف اعلام کرده باشد.  از این ماجرا زمانی نگذشته بود که اعلام شد خودروهای منطقه آزاد اروند نیز دارای مجوز دو ماهه برای تردد شده‌اند که البته آنچه از سوی استاندار خوزستان در این رابطه اعلام شده از این حکایت دارد که با موافقت گمرک ایران این اتفاق افتاده است. وی گفته که دلیل صدرو مجوز برای تردد دو ماهه خودروهای منطقه آزاد اروند به این برمی‌گردد که با توجه به شرایط آب و هوایی ویژه استان خوزستان و در راستای رفاه حال شهروندان و درخواست‌هایی که دراین زمینه داشته‌اند، افزایش زمان مرخصی خودروهای پلاک اروند مورد توافق قرار گرفته است. در این بین شرایط مرخصی دو ماهه خودروهای اروند و کیش نیز با یکدیگر متفاوت است؛ به طوری که برای خودروهای کیش مجوز تردد پیوسته دو ماهه و برای اروند با فاصله زمانی حداقل یک ماهه و دو مرتبه در سال صادر شده است. اما در شرایطی موضوع تردد خودروها و میزان مرخصی آنها مورد سوال قرار دارد که تاکنون گمرک و منطقه آزاد در رابطه با این موضوع توضیح صریحی ارائه نکرده و به نوعی توپ پاسخ به ابهامات در زمین یکدیگر در حال چرخش است.

اکنون مشخص نیست دلایل صدور مجوز دو ماهه برای این دو منطقه چیست و جالب اینکه چرا اگر توافقی انجام شده پلیس راهور ناجا در جریان این موضوع قرار نداشته و مورد تائیدش نیست که اقدام به توقیف برخی از این خودروها کرده است. در عین حال که چرا این مجوز مشمول سایر مناطق نشده است؟

 

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از هزینه 250 میلیون دلاری طراحی صندوق خودروی پژو 206 خبر داد.

بهرام پارسایی با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در جریان تهیه این گزارش آنچه که برای من اثبات شده فساد کلان و عدم نظارت بر خودروسازی و تبدیل خودروسازان به یک مافیای قدرتمند است. وی اضافه کرد: یکی از مواردی که ما در این گزارش به آن رسیدیم و من چند بار این موضوع را ناباورانه مطالعه کردم هزینه سنگین طراحی صندوق خودروی پژو ۲۰۶ است. همان‌طور که می‌دانید پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه و طراحی شده در فرانسه است و در ایران تنها یک صندوق به آن اضافه شده و تبدیل به پژو SD شده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اسناد فقط بابت طراحی صندوق پژو ۲۰۶، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با ارز امروز قیمت آن به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که با این میزان پول می‌شد یک خط کامل تولید خودروی جدید را طراحی کرد. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم موارد این چنینی است که باعث می‌شود قیمت تمام شده خودروهای بی کیفیت در کشور ما چندین برابر خودروهای باکیفیت خارجی باشد و هزینه آن هم از جیب مردم پرداخت می‌شود. پارسایی درباره‌ طراحی ۱۲۰ میلیارد تومانی خودروی سمند در دهه ۷۰ نیز اظهار کرد: در آن زمان بزرگترین اختلاس کشور، اختلاس ۱۲۳ میلیارد تومانی بود. در چنین شرایطی این میزان هزینه برای طراحی خودروی سمند آن هم با ارز ۴۰۰ تومانی صورت گرفته در حالی که استاندارد جهانی در این طراحی رعایت نشده و برای مصرف کننده هم جذابیتی نداشت. وی ادامه داد: بین سال‌های ۸۴ تا ۹۳ نیز به دلیل غیراستاندارد بودن و جذاب نبودن سمند سه مرحله تغییرات در آن ایجاد کردند که آن هم مجموعا ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، یعنی برای طراحی خودروی سورن ۲۲ میلیارد تومان، برای طراحی خودروی دنا ۴۹.۵ میلیارد تومان و برای طراحی خودروی دنا پلاس ۳۹.۵ میلیارد تومان هزینه شده است. به گفته پارسایی، طراحی خودرو یکی از منافذی است که خودروسازان به دلیل روحیه و عملکرد انحصار طلبی‌شان نهایت سوء‌استفاده را از آن داشته‌اند. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خودروسازها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش فروش کردند، ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢٥ هزارمیلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند»، افزود: این‌که چرا تاکنون با آنها برخورد نشده جای سوال دارد اما به نظر می‌رسد یکی از راه‌هایی که به راحتی می‌توانستند به جیب مردم دستبرد بزنند همین به اصطلاح طراحی‌های کارشناسی نشده است که به خاطر آن به منافع کلان رسیدند. وی همچنین مدعی شد: در دولت دهم هم ایران‌خودرو را وادار کردند در ونزوئلا خط تولید راه بیندازد به همین منظور ۹۰ میلیون دلار در آنجا هزینه شد که بعد از صرف این هزینه کشور مقصد گفت که تا ۱۰ سال دیگر به آنها برق نمی‌دهد و این حجم سرمایه ملی در آنجا از دست رفت هیچ کسی هم مؤاخذه نشد. نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان خواستار ورود جدی قوه قضاییه برای بررسی تخلفات خودروسازان شد و گفت: امیدواریم خودروسازان که در موارد مختلف اقدام به حیف و میل و غارت اموال مردم کردند روزی پاسخگوی عملکرد خود باشند.

بزرگ با کابینی فوق العاده راحت و موتور قدرتمند که هنوز هم می‌تواند هر مخاطبی را جذب خود کند! این خودرو به رغم عدم ارائه مدل روز، همچنان در رده قیمتی خود یک انتخاب برتر نسبت به خیلی از صفر کیلومترهای بازار ایران است! به هر ترتیب نیسان نیز براساس رسمی که در صنعت خودروسازی ژاپن برقرار بوده، محصولاتی مطمئن و کم دردسر را روانه بازار جهانی می‌کند و از این رو همواره اعتماد مشتریان را همراه خود داشته است. یکی از محصولات اقتصادی نیسان که گروه زیادی از مخاطبان بازار خودرو را به سمت خود جلب می‌کند؛ مدل ورسا 2020 است که قیمت پایه آن از حدود 15 هزار دلار آغاز می شود. با توجه به امکانات و برچسب قیمتی این خودرو که آن را به عنوان یک سدان مقرون به صرفه در بازار جهانی مطرح می‌کند، در مطلب امروز به معرفی مدل مذکور خواهیم پرداخت.

ورسا 2020 در 4 تیپ مختلف ارائه میشود که البته تمامی مدل‌ها از نظر ظاهری تفاوتی خاصی با یکدیگر ندارند. ورسا در مدل 2020 از همان پلتفرم مدل قبلی استفاده کرده‌اند با این تفاوت که ارتفاع خودرو نزدیک به 6 سانتیمتر کاهش یافته، در عرض 4.5 سانتیمتر و در طول 4 سانتیمتر افزایش داشته است. تیپ‌ها نیز شامل: ورسا اس با جعبه دنده 5 سرعته دستی و برچسب قیمت 14730 دلار، ورسا اس با جعبه دنده سی وی تی و قیمت 16400 دلار، ورسا اس وی با جعبه دنده سی وی تی و برچسب قیمت 17640 دلار و در نهایت ورسا اس آر با جعبه دنده سی وی تی و قیمت 18240 دلار. تمامی مدل‌های نامبرده از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری استفاده می‌کنند.

نمای ظاهری

در رابطه با نمای ظاهری این خودرو همه چیز به سلیقه مشتری مربوط می‌شود اما از نظر فاکتورهای طراحی صنعتی و همچنین رده قیمتی که از آن صحبت می‌کنیم، می‌توان نیسان ورسا را یک خودروی زیبا و بی‌نقص دانست. اینجا همه چیز به خوبی سرجای خود قرار گرفته است!

در نمای جلو گریل(جلوپنجره) و بامپر(سپر) یکپارچه پیش روی بیننده قرار می‌گیرد که ظاهر" V" شکل مشابه با سایر محصولات جدید نیسان را همراه با خود دارد البته اینجا گریل و بخش V شکل در مقایسه با سدان‌های بزرگ مانند آلتیما کوچکتر شده است. گریل ساده و کوچک در هماهنگی مناسبی با چراغ‌های جلو و بامپر قرار دارد و می‌توانیم بگوئیم یک معمولی خوب را برابر خود مشاهده می‌کنیم. در نمای جانبی ورسا؛ "درپوش موتور برجسته" و شیب بیشتر شیشه جلو در مقایسه با مدل‌های قبلی جلب نظر می‌کند. خطی که از چراغ‌های جلو آغاز شده و روی درهای جلو محو می‌شود در موازات خط دیگری که زیر آن آغاز شده و با عبور از دستگیره‌ها به چراغ‌‍های عقب می‌رسد؛ وظیفه نمایش تفاوت سطح برعهده دارند تا این محصول بیش از حد درگیر سادگی طراحی نباشد. ورسا در شیشه راننده همانند درب‌های عقب طراحی دو تکه دارد که شاید این ویژگی خیلی مورد پسند مشتریان نباشد.

بخشی از چراغ‌های عقب با نمای جانبی خودرو به اشتراک گذاشته شده که با حرکت به قسمت انتهایی خودرو می‌توانیم ظاهر کامل آن‌ را کشف کنیم! در این قسمت از ورسا، مخاطب هرچه بیشتر متوجه کدهای مشترک با سدان‌های بزرگ تر مانند آلتیما و ماکسیما می‌شود تا جائیکه می‌توانیم ورسا را یک آلتیمای کوچک و اقتصادی بنامیم.

همانطور که عنوان شد این محصول در 4 تیپ ارائه می‌شود که در بخش ظاهری تفاوت‌های جزیی دارند برای مثال ورسا اس با رینگ فولادی 15 اینچی عرضه می‌شود در حالیکه ورسا اس وی با رینگ 16 اینچی آلومینیومی به دست مشتریان می‌رسد. مدل اس آر نیز با چراغ های ال ایی دی، رینگ 17 اینچی آلومینیومی، پوشش آینه بغل مشکی و گریل تیره تر عرضه می‌شود.

کابین و امکانات هوشمند

نیسان ورسا در این بخش برای کلاس خود یک پرچمدار محسوب می‌شود! زیرا در ارزان‌ترین تیپ نیز طراحی و کیفیت بالای مواد بکار رفته در تولید تجهیزات داخل کابین، مشتری را غافلگیر می‌کند.

در ورسا 2020 فضای پای سرنشینان جلو حدود 7 سانتیمتر بیشتر شده اما جا برای سرنشینان عقب به میزان 15 سانتیمتر کمتر شده است. این عدد چشمگیر در مقایسه با رقبایی مانند هیوندای اکسنت، ریو از کیا و یاریس از تویوتا می‌تواند یک امتیاز منفی برای ورسا باشد. فرمان با دکمه‌های کنترلی کامل، کنسول دو تکه (یک بخش آن از چرم باکیفیت و نرم تولید شده است) و همچنین یک نمایشگر لمسی 7 اینچی در قلب کنسول مجموعا نمای جذابی به فضای داخلی کابین داده‌اند. طراحی کنسول این خودرو به رغم سادگی بسیار خوب انجام شده، مخصوصا محل و شرایط قرارگیری نمایشگر لمسی که هیچگونه نقصی ندارد.

نمایشگر آمپر ترکیبی فعال از آنالوگ و دیجیتال است! بدین ترتیب که سرعت سنج آنالوگ در کنار نمایشگر کوچک دیجیتال قرار گرفته است. در مدل های اس وی و اس آر نمایشگر 7 اینچی سیستم سرگرمی این خودرو از پلتفرم اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند.

البته مدل اس نیز نمایشگر 7 اینچی را دارد اما خبری از سیستم سرگرمی هوشمند در کار نیست. تمامی این مدل‌ها دارای پورت‌های یو اس بی(3 عدد)، دکمه پوش استارت و بلوتوث برای به اشتراک گذاری صدا و تماس تلفنی هستند. ورسا در مدل جدید قابلیت‌های ایمنی را به خوبی ارتقا داده است. تمامی تیپ‌های این خودرو مجهز به ترمز اضطراری اتوماتیک، ترمز اتوماتیک عقب و اخطار رانندگی خارج از خط هستند. در مدل‌های اس وی و اس آر نمایش نقاط کور دید راننده توسط دوربین نصب شده روی آینه و هشدار جلوگیری از تصادف در هنگام حرکت با دنده عقب نیز جز امکانات خودرو محسوب می شود.

تمامی مدل‌ها دارای کروز کنترل ساده هستند که نباید با نوع تطبیقی آن اشتباه شود، دقیقا شبیه وضعیتی که نیسان برای مدل کیکس در نظر گرفته است. یکی دیگر از امکانات جالبی که برای ورسا فعال شده، روشن/خاموش اتوماتیک چراغ‌های جلو و همچنین نوربالای هوشمند برای چراغ‌های مذکور است که مشابه‌اش را در خودروهای گران قیمت بازار دیده‌ایم. ورسا اس آر زیباترین فضای داخلی کابین بین تمام تیپ‌های این خودرو را به خود اختصاص می‌دهد زیرا استفاده از چرم مشکی مرغوب و دوخت درشت منظره‌ای متفاوت را برای کابین این خودرو ایجاد کرده است.

قلب تپنده

تمام تیپ‌های ورسا همانطور که ابتدای متن اشاره شد از موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با خروجی 122 اسب بخار و گشتاور 114 پوندفوت استفاده می‌کنند. جعبه دنده سی وی تی غیر از مدل اس روی سایر تیپ‌ها نصب شده است اما خریداران می‌توانند برای مدل اس نیز این آپشن را با پرداخت 1670 دلار اضافه، سفارش دهند. در تست‌های رانندگی با ورسا، موتور 122 اسب بخاری این خودرو عملکردی کند داشته است. ورسا خودرویی است که زمان زیادی را برای رسیدن به سرعت بالا نیاز دارد. از سوی دیگر جعبه دنده نیز عملکردی کند دارد تا در نهایت ورسا یک خودروی تیز و چابک نباشد. ورسا با جعبه دنده سی وی تی 7.3 لیتر در شهر و 5.8 لیتر در بزرگراه به ازای هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند. این آمار برای جعبه دنده دستی برابر با 8.7 لیتر در شهر و 6.7 لیتر در بزرگراه گزارش شده است.

سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور ناجا درباره مدت زمان مرخصی خودروهای مناطق آزاد برای تردد در کشور، گفت: مدت زمان تردد برای خودروهای مناطق آزاد در کشور یک ماه است و مجوزی که اخیرا گمرک برای تردد پیوسته دوماهه برای خودروها صادر کرده، تخلف است.

به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: تا کنون چندین خودرو مناطق آزاد بخصوص خودروهای مناطق آزاد کیش به دلیل تخلف گمرک در صدور مجوز تردد دوماهه برای آنها، در استان‌های همچون شیراز، اصفهان و تهران توقیف شده‌اند. البته با نزدیکی به ایام عید قربان و غدیر، دستور رهاسازی و بازگشت این خودروها به مناطق آزاد صادر شده است.

سردار هادیان‌فر در پایان بیان داشت: ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مناطق آزاد به کشور به جز خودروهای آمریکایی و خودروهای خاص مانند لامبورگینی و بوگاتی و .... و خودروهای به رنگ طلایی که ورود آنها به کشور ممنوع است، سایر خودروها مشکلی برای ورود به کشور ندارند. همچنین خودروهای کشورهای همسایه به دلیل موضوع گردشگری، منعی برای تردد در کشور ندارند.

با پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده، وضعیت 1048 دستگاهی که پروانه الکترونیکی دریافت کرده و در آستانه خروج قرار داشتند بلاتکلیف باقی ماند و با وجود ارائه پیشنهاد جدیدی از سوی گمرک برای رفع این مشکل هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

نیمه تیرماه پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک بود، اما در مهلت زمانی که از سوی هیات وزیران تعیین شد فقط ۶۶۵۳ خودرو ترخیص شده و ۱۰۴۸ دستگاه به وجود دریافت پروانه الکترونیکی زمان کافی برای خروج نداشتند. در حالی دولت اعلام کرد که فعلا هم برنامه‌ای برای تمدید زمان ندارد که در فاصله‌ای کوتاه گمرک پیشنهادی را مطرح کرد که در صورت تایید در هیات وزیران این ۱۰۴۸ دستگاه امکان ترخیص سریع را پیدا می‌کنند؛مبنی بر این که با اصلاح مصوبه هیات دولت عبارت "مهلت ترخیص" به "مهلت صدور پروانه الکترونیکی" تغییر کند که در این حالت تمام خودروهایی که پروانه دریافت کرده بودند امکان ترخیص داشتند حتی اگر دیگر زمان برای ترخیص تمدید نمی‌شد. حدود دو هفته از پیشنهاد گمرک به وزارت اقتصاد به منظور طرح درهیات دولت گذشته اما همچنان به نظر می‌رسد این موضوع تعیین تکلیف نشده و تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است و صاحبان خودرو بلاتکلیف باقی مانده‌اند. ماجرای خودروهای وارداتی دپو شده به حدود دو سال پیش بر می‌گردد که نزدیک به ۱۳ هزار خودرو وارد شد، اما به دلیل مسائل مختلف از جمله ثبت سفارش‌های غیر قانونی و تغییر سیاست ارزی دولت این خودروها در گمرک دپو شد، اما به هر صورت از نیمه دی‌ماه دولت مصوبه‌ای را گذراند که به صاحبان خودرو چهار ماه فرصت داد که برای ترخیص خودروها با دریافت مجوزهای لازم و انجام تشریفات گمرکی اقدام کند.
نیمه اردیبهشت این زمان به پایان رسید و هیات دولت دو ماه دیگر این فرصت را تمدید کرد. گزارش گمرک از این حکایت داشت که در این فاصله
۶۶۵۳ خودرو ترخیص شد. ۱۰۴۸ دستگاه پروانه دریافت کردند و ۳۴۰ دستگاه دیگر هیچ پروانه‌ای برای آنها صادر نشده بود و سایر خودروها نیز به دلایلی از جمله پرونده‌های قضایی در جریان ترخیص قرار نداشت. در این بین گمرک برای تسریع ترخیص خودروهای وارداتی این‌گونه فرآیند را پیش بینی کرده بود که در مرحله اول بعد از صدور پروانه خودروها به درب خروجی گمرک هدایت شده و سایر مجوزها را در آن مرحله دریافت کنند که موجب ترخیص سریع‌تر شود اما با پایان مهلت این خودروها در آستانه ترخیص در گمرک باقی ماند.

تانک رضوانی مدل 2020 که اولین بار در ماه ژوئن یک ویدئو از آن منتشر شد تقریبا طی چند روز آینده معرفی خواهد شد. برخلاف مدل قبلی این خودرو که دارای عناصری از جیپ رنگلر JK بود، این مدل جدید از جدیدترین نسل JL این خودرو پیروی کرده و شاسی بلندی کاملا جدید خواهد بود. چنان چه این خودروساز اعلام کرده فاقد هرگونه قطعه ای از تانک قدیمی این برند خواهد بود. تصویر تیزر جدیدی که به تازگی منتشر شده نمایی از دماغه تانک 2020 را نشان می دهد که دارای طراحی کاپوت پیچیده ای است که نشان می دهد موتوری واقعا قدرتمند زیر آن قرار دارد. در واقع، Tank X پرچم دار از موتور بزرگ 6.2 لیتری سوپرشارژ V8 گرفته شده از دوج چلنجر SRT دمون اما با قدرت بیش تر بهره خواهد برد. رضوانی این موتور را تیون کرده تا قدرتی بیش از 1000 اسب بخار تولید کند.

نسخه‌ای ارتشی از تانک جدید را نیز خواهیم دید که با محافظت پالس الکترونیکی در سطح ارتش کامل می شود. رضوانی هم چنین عملکردی آفرود را برای این خودرو وعده داده که به لطف سیستم تعلیق جدیدی که با کمک Fox Racing ساخته شده و تایرهای آفرود، ممکن خواهد شد. قرار است تحویل تانک مدل 2020 رضوانی از زمستان امسال آغاز شود اما می توان آن را به پیش پرداخت 2500 دلار سفارش داد. هنوز قیمت این خودرو مشخص نشده اما تانک قبلی 165 هزار دلار برای مدل پایه و 259 هزار دلار برای تانک X قیمت گذاری شده بود.

تصویر: بهناز شفیعی - قهرمان موتور ریس بانوان کشور

 

پلیس راهور درباره حکم صادره یکی از شعب دیوان عدالت اداری، مبنی بر الزام پلیس به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان توضیحاتی ارائه کرد.

 به نقل از سایت پلیس راهور؛ به استناد تبصره ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

رأی بدوی شعبه 31 دیوان عدالت اداری صرفاً برای شاکی محترم صادر شده و طبق ماده 60 قانون دیوان عدالت اداری قابل تسرّی به عموم نیست و به عبارتی دیگر رأی صادره جنبه فردی دارد. باتوجه به وجود رأی متناقض در این مورد از شعبه دیگر در دیوان عدالت اداری، نسبت به رأی صادره تجدیدنظرخواهی صورت گرفته تا مطابق با موازین و قوانین بررسی‌های لازم قانونی معمول شود. بنابراین، پلیس راهور مجری قانون بوده و تصمیمات قطعی و نهایی شده قانونی را به مورد اجرا خواهد گذاشت. گفتنی است روز گذشته تصویر حکم یکی از شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام نیروی انتظامی به تشکیل پرونده برای گواهینامه رانندگی موتورسیکلت توسط بانوان، در فضای مجازی منتشر شد که محسن قائمی‌نسب مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، با تأیید حکم منتشرشده اظهار کرد: حکم صادره، رأی هیئت عمومی نیست بلکه رأی صادره توسط یکی از شعب با شکایت یکی از بانوان اصفهانی از نیروی انتظامی است.

 

به گزارش دنیای اقتصاد با اعلام سایپا مبنی ‌بر توقف تولید کیا سراتو، تعداد محصولات حذف شده از خطوط تولید خودروسازان کشور پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران به عدد ۴ رسید. خودروسازی ایران سال گذشته همین روزها و سه ماه پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام، تحریم و در ادامه، دومینوی خروج شرکت‌های خارجی از کشور و توقف تولید محصولات آنها آغاز شد. تحریم‌ها سبب شد خودروسازان خارجی از بیم جریمه شدن توسط آمریکایی‌ها، کشور را ترک و ارسال قطعات به ایران را متوقف کنند. اگرچه تولید برخی خودروها پس از تحریم نیز به‌دلیل ذخیره‌سازی قطعات (در فاصله زمانی سه ماهه خروج آمریکا از برجام و آغاز رسمی تحریم) تا ماه‌ها ادامه داشت، اما در نهایت با اتمام ذخایر موردنظر، تولید آنها یک به یک متوقف شد.

در سایپا نیز سیتروئن C۳ مدتی کوتاه میهمان سایت کاشان این شرکت بود و تنها ۲ هزار دستگاه از آن مونتاژ شد. این خودرو جزو محصولات پسابرجامی به شمار می‌رود که مونتاژ آن در قرارداد همکاری مشترک سایپا و سیتروئن پیش‌بینی شد. سایپایی‌ها ۲ هزار دستگاه از این خودرو را پیش‌فروش و ظاهرا به همین میزان نیز مونتاژ کردند. در نهایت با اتمام ذخایر قطعات، مونتاژ سیتروئن C۳ هم متوقف شد.

در نهایت برلیانس هم یکی دیگر از قربانیان تحریم لقب گرفت و تولید آن در پارس‌خودرو متوقف شد تا مشخص شود تحریم‌های جدید، پای چینی‌ها را نیز برای ماندن در ایران سست کرده است. پارس‌خودرویی‌ها گمان نمی‌کردند برلیانس بر موج تحریم‌ها سوار شود، اما این خودروساز چینی در نهایت زیر بار ریسک ماندن در ایران نرفت و به همکاری با سومین خودروساز بزرگ کشور پایان داد.

علاوه‌بر این خودروها، چند محصول دیگر نیز در صف توقف تولید قرار گرفته‌اند، از جمله خانواده رنو. رنوی فرانسه رسما از ترک ایران و توقف ارسال قطعات به ایران‌خودرو و پارس‌خودرو خبر داده و بنابراین تا چندی دیگر، تولید تندر ۹۰ و ساندرو و پارس‌تندر نیز متوقف خواهد شد. هرچند اخبار ضد و نقیضی درباره تداوم تولید محصولات رنو شنیده می‌شود، با این حال بعید به‌نظر می‌رسد بدون حضور و مجوز رنو، تولید تندر و ساندرو و پارس‌تندر ادامه یابد.

به جز رنو تردید برای ادامه تولید برخی محصولات چینی مانند دانگ فنگ،‌ هایما، آریو و چانگان نیز با توجه به سختی تحریم‌ها وجود دارد. فعلا خبری مبنی ‌بر توقف تولید قطعی خودروهای مورد نظر منتشر نشده، با این حال بعید نیست دومینوی توقف تولید محصولات مونتاژی به آنها نیز برسد.

آب‌وهوای نامساعد می‌تواند شرایط خطرناکی را به وجود بیاورد اما کمپانی کانتیننتال تکنولوژی‌های جدیدی را توسعه داده که سفر را ایمن‌تر و راحت‌تر می‌کنند.

اولین سیستم این شرکت eHorizon نام دارد  و دارای عملکرد پایش شرایط جاده‌ای است که از دوربین‌ها و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی برای دسته‌بندی شرایط جاده‌ای در کلاس‌های خشک، خیس، بسیار خیس، پوشیده از برف و یخ استفاده می‌کند. زمانی که فرایند تشخیص جاده انجام شد، این سیستم میزان ضریب اصطکاک را تخمین می‌زند.

داده‌های به دست آمده به فضای ابری منتقل شده و با ضریب اصطکاک دیگر خودروهای آن منطقه مقایسه می‌شود. این شرکت همچنین داده‌های آب و هوایی مانند رطوبت و دما را نیز تخمین می‌زند. تمامی این اطلاعات با استفاده از هوش مصنوعی پردازش می‌شود تا به عبور امن‌تر از مسیر و پیش‌بینی شرایط خطرناک کمک کند.

اطلاعات به دست آمده سپس به خودروهای دیگر فرستاده شده و می‌تواند به آن‌ها درباره‌ی خطرات پیش رو هشدار دهد. مدیر تولید این سیستم می‌گوید: “تصور کنید eHorizon یک حسگر مجازی و اضافی است که داده‌های منابع مختلف را جمع‌آوری کرده و به‌صورت هوشمند به دیگر خودروها می‌فرستد.”

سیستم PreviewESC یک پله بالاتر قرار می‌گیرد. این سیستم از ضریب اصطکاک شعاع پیچ جاده برای تخمین اینکه سرعت خودرو برای عبور از آن مناسب است یا خیر استفاده می‌کند. اگر سرعت راننده بالا باشد سیستم به او هشدار می‌دهد تا سرعت را کم کند و اگر چنین کاری انجام نشود خود سیستم به‌صورت خودکار سرعت را کاهش خواهد داد.

شاید برخی رانندگان این ویژگی را دوست نداشته باشند اما کانتیننتال می‌گوید این تکنولوژی برای پیچ‌های ناشناخته و کور کاملاً مفید است. این سیستم همچنین به رانندگانی که حواس‌پرت هستند یا تصور درستی از شرایط جاده ندارند کمک شایانی می‌کند.

از آنجایی که این سیستم فاکتورهای مختلف شرایط جاده را در نظر می‌گیرد بنابراین دخالت ترمز در جاده‌های خیس و برفی بسیار زودتر انجام خواهد شد. این سیستم در حال عملیاتی نمی‌شود اما در آینده و در خودروهای خودران بسیار مفید خواهد بود.

این شرکت همچنین در حال بررسی دیگر تکنولوژی‌ها است که یکی از آن‌ها تخمین زمان بهینه برای ترمز گیری اضطراری است. آن‌گونه که کانتیننتال می‌گوید، مانورهای خودرو در زمان ترمز اضطراری نیازمند زمان‌های متفاوت و بسته به ضریب اصطکاک جاده است تا از برخورد پیشگیری شود.


نیسان جزئیات مربوط به قیمت و مشخصات شاسی‌بلند روگ 2020 را اعلام کرد. این خودروساز ژاپنی می‌گوید قیمت مدل پایه و دیفرانسیل جلوی S از 25200 دلار آغاز می‌شود.

بیانیه‌ی خبری منتشر شده توسط این برند تائید می‌کند روگ در تریم های S، SV و SL عرضه می‌شود و آن را می‌توان به‌صورت دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک سفارش داد. سیستم دستیار پروپایلوت نیسان هم‌اکنون به‌صورت استاندارد در تریم SL و به‌صورت سفارشی در تریم SV موجود می‌باشد.

همچنین مدل‌های SV و SL روگ 2020 به‌صورت استاندارد با سپر ایمنی 360 نیسان عرضه می‌شوند. این بسته‌ی ایمنی شامل مواردی همچون ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، ترمز خودکار عقب، هشدار خروج از مسیر، هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و نوربالای خودکار می‌باشد.

همان‌گونه که گفته شد قیمت مدل S دیفرانسیل جلو از 25200 دلار آغاز می‌شود و به این مبلغ باید 1045 دلار هزینه‌های تحویل را نیز اضافه کرد. قیمت مدل SV دیفرانسیل جلو برابر با 26620 دلار بوده و به 31590 دلار برای مدل دیفرانسیل جلوی SL می‌رسد. قیمت نسخه‌های چهار چرخ محرک این سه تریم نیز به ترتیب برابر با 26550، 27970 و 32940 دلار می‌باشد.

تمامی مدل‌های روگ 2020 دارای آینه‌های جانبی گرم شونده با چراغ‌های راهنمای یکپارچه، اسپویلر عقب، شیشه‌های تیره و ریل‌های سقف هستند. این شاسی‌بلند را می‌توان با مونروف پانورامیک و رینگ‌های 17 تا 19 اینچی سفارش داد.

داخل کابین مدل پایه‌ی این خودرو تجهیزات مناسبی همچون صفحه لمسی رنگی 7 اینچی، اپل کارپلی، اندروید اتو و… دیده می‌شود. تنها پیشرانه‌ی در دسترس برای روگ 2020 نمونه‌ی 4 سیلندر 2.5 لیتری با قدرت 170 اسب بخاری و گشتاور 237 نیوتون متری است.