Persian Car

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

Persian Car

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

ریمپ (Remap) یکی از روش‌های نسبتا کم هزینه به منظور افزایش کارایی و راندمان پیشرانه به حساب می‌آید که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.



* ریمپ ECU چیست؟

ریمپ ایسیو به انجام یک سری بازتنظیمات نرم‌افزاری و تغییر پارامترهای واحد کنترل الکترونیکی خودرو ( ایسیو) گفته می‌شود که می‌توان به کمک آن بهره‌وری کارکرد موتور را بر حسب شرایط تغییر داد و ارتقا بخشید.

کارخانه‌های خودروسازی معمولا یک نوع تنظیمات نرم‌افزاری را بر روی ایسیو آپلود کرده و محصولات خود را با همان مپ یا تنظیمات یکسان راهی نواحی مختلف یک کشور می‌کنند. در چنین شرایطی ممکن است کیفیت آب و هوا، دما، ارتفاع و سایر ویژگی‌های جغرافیایی یک منطقه کشور نسبت به ناحیه دیگر آن متفاوت باشد. تحت این وضعیت ای سی یو در تمامی مناطق به صورت یکسان عمل کرده و تنظیمات آن در بخش‌هایی همچون آوانس جرقه، میزان و زمان پاشش سوخت، زمان شروع به کار فن رادیاتور و غیره، در تمامی نواحی جغرافیایی کشور یکسان خواهد بود.

حال فرض کنید اگر یک منطقه دارای ارتفاع بالاتری نسبت به سایر مناطق کشور باشد، بنابراین غلظت اکسیژن، دما و فشار هوای آن منطقه با سایر نواحی متفاوت بوده و هوایی که وارد موتور خودرو می‌شود از ویژگی‌های متفاوتی با سایر مناطق برخوردار است. حال اگر ایسیو تحت شرایط ثابت و بدون در نظر گرفتن کیفیت متفاوت هوای منطقه اقدام به پاشش سوخت کند، احتمالا موتور تمامی راندمان خود را به نمایش نخواهد گذاشت و بخشی از توان آن غیر قابل استفاده باقی خواهد ماند؛ تحت این شرایط پیشرانه دچار ریپ و بد کار کردن خواهد شد.

اگر بخواهیم از بوجود آمدن این مشکل پیشگیری کنیم، می‌توان با تغییر پارامترهای مربوطه در ایسیو نظیر جداول سیستم جرقه و سوخت‌رسانی، زمان و میزان پاشش سوخت و غیره را تغییر داد و به ارتقای راندمان موتور بر حسب شرایط آب و هوای آن منطقه کمک شایانی کرد. همچنین کیفیت متفاوت سوخت نیز می‌تواند شرایط مشابهی را برای پیشرانه ایجاد کند و موجب کاهش راندمان آن شود.

بنابراین تغییر پارامترهای مربوط به هر بخش در نرم افزار یا مپ ایسیو می‌تواند موجب بهبود عملکرد، افزایش شتاب، کاهش ناک و تقلیل مصرف سوخت خودرو شود. به عنوان مثال در ریمپ می‌توان پارامترهای سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی را فقط در دورهای بالای موتور تغییر داد که در این صورت، به هنگام باز شدن کامل دریچه گاز و افزایش دور موتور شتاب بیشتری نصیب اتومبیل می‌شود و پس از پایین آمدن دور موتور، دوباره پیشرانه در همان شرایط استاندارد به کار خود ادامه می‌دهد تا در حالت عادی تغییری در میزان مصرف سوخت پدید نیاید.



* چه پارامترهایی توسط ریمپ قابل تغییر است؟

 

تغییر پارامترهای جداول سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی: به کمک تنظیم مجدد یا ریمپ سیستم سوخت و جرقه می‌توان میزان مصرف سوخت و قدرت پیشرانه را در این قسمت ارتقا بخشید.

 تغییر پارامترهای مرتبط با سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها: در این بخش نیز می‌توان برحسب نیاز جداول گشتاور و توان پیشرانه را مورد بازنگری قرار دارد.

تغییر پارامترهای سیستم توربوشارژ: در این بخش می‌توان پارامتر جداول بوست توربوشارژ را تغییر داده و موجب افزایش بوست توربو در محدوده‌ ایمن شد. در نتیجه راندمان مجموعه توربوشارژ افزایش یافته و لگ توربو کاهش می‌یابد که باعث زودتر وارد شدن توربوشارژ به مدار می‌شود.

تغییر پارامترهای سامانه منیفولد هوای ورودی: در این بخش می‌توان جریان گردابی هوا را در دورهای متفاوت موتور مورد بازنگری قرار داد.

بازنگری جداول پارامترهای دریچه گاز: با بازنگری پارامترهای این بخش می‌توان تاخیر پدال گاز را در لحظه فشردن پدال کاهش داد و از افزایش دقت واکنش پیشرانه لذت دارد.

تغییر در پارامترهای مرتبط با دمای عملکرد فن رادیاتور: در مناطق با آب و هوای گرم نظیر مناطق جنوبی کشور، افزایش بیش از حد دمای پیشرانه موجب سوختن واشر سرسیلندر و خرابی موتور خواهد شد. به کمک ریمپ می‌توان نقطه عملکرد فن خنک کننده را پایین آورد تا این وسیله در دماهای پایین‌تر شروع به کار کند و اجازه افزایش بیش از حد دمای موتور را ندهد.

همچنین به وسیله ریمپ می‌توان موارد دیگری نظیر: رفع محدودیت سرعت خودرو که از سوی کمپانی سازنده اعمال شده است، حذف سنسور اکسیژن دوم و تغییر پارامتر جداول گشتاور پیشرانه را به انجام رساند.

* * در پایان توصیه می شود جهت انجام هرگونه عملیات ریمپ به مراکز مجاز و دارای پروانه کسب معتبر با سابقه کاری بالا مراجعه کنید تا متحمل زیان‌های احتمالی ناشی از ریمپ ناصحیح ECU نشوید.


 

شاید برای برخی از خریداران این اتفاق افتاده باشد که پس از معامله متوجه معایبی مانند رنگ شدگی، تعویض ارکان اصلی، چپی بودن و یا کم کردن کیلومتر خودرو شوند؛ در این موقعیت روش پیگیری حقوقی چگونه است؟



محمدعلی شبیری – کارشناس ارشد حقوق جرم و جزا – در انجام معاملات گاهی یکی از طرفین اعمال فریبنده و نیرنگ آمیز انجام می‌دهد تا موفق به فروش کالای معیوب خود شود. در این حالت خریدار می‌تواند پس از انجام معامله و آگاهی از عیوب کالای خریداری شده به استناد ماده ۴۳۸ و ۴۳۹ قانون مدنی نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید.

ماده ۴۳۸ قانون مدنی این‌گونه تعریف شده است: «تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود»؛ حقوقدانان نیز آن را بدین شکل تعریف کرده‌اند که تدلیس نیرنگی نامتعارف است که از سوی یکی از دو طرف معامله، یا با آگاهی و دستیاری او، به‌منظور گمراه ساختن طرف دیگر به‌کار می‌رود و او را به معامله‌ای برمی‌انگیزد که در صورت آگاه بودن از واقع به آن رضا نمی‌داد؛ به عبارت دیگر اگر طرف معامله می‌دانست که به‌طور مثال مورد معامله دارای این حسن نبوده و یا دارای این عیب است، اقدام به انجام معامله نمی‌کرد. در نتیجه برای به وقوع پیوستن تدلیس دو شرط لازم است: انجام عملیات (اعم از گفتار یا فعل) و فریب دادن.

باید توجه داشت که جهت اثربخش بودن تدلیس این شرط لازم است که عملیات فریب‌دهنده باید پیش از انجام معامله باشد تا طرف دیگر را اغوا و رغبت به انجام معامله را ایجاد کند؛ در واقع به‌جهت این رغبت طرف معامله به سرگرفتن آن رضا دهد.

حال گاهی فروشنده در متن قرارداد تمامی خیارات را اسقاط می‌کند (شرط اسقاط کافه خیارات). در این حالت نیز برخی از حقوقدانان معتقدند تا زمانی که فردی از موارد حق خود اطلاع نداشته باشد، نمی‌تواند آن را اسقاط کند چراکه ممکن است در صورت آگاهی راضی به این موضوع نشود. اما پیشنهاد می‌شود در هنگام عقد قرارداد خیار تدلیس استثنا شود.

شایسته است قبل از انجام معامله، خودرو دقیق به رویت کارشناس خبره برسد اما اگر باز هم پس از خرید خودرو متوجه عیوبی مانند رنگ شدگی، تعویض ارکان اصلی، چپی بودن و یا کم کردن کیلومتر شدید بلافاصله با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ضمن ارسال اظهارنامه مراتب فسخ معامله را به فروشنده اعلام نمایید. سپس دادخواست فسخ به استناد خیار تدلیس تنظیم و مراحل بعدی شامل اخذ نظریه کارشناس و تامین دلیل از طریق دادگاه محل خود پیگیری شود.

امروز اعلام شد که چهارمین نمایشگاه خودروی تهران بر خلاف برنامه‌ریزی‌ها واطلاع‌رسانی‌ها انجام شده، در بهمن ماه جاری برگزار نمی‌شود.



روابط عمومی شرکت برگزارکننده نمایشگاه خودروی تهران ۹۸ صبح امروز به خبرنگاران اعلام کرد که با توجه به مشکلات پیش رو و نرسیدن خودروهای جدید شرکت‌ها به این نمایشگاه، زمان برگزاری این رویداد خودرویی تغییر کرده و بدیهی است که در ۲۴ تا ۲۷ بهمن ۹۸ برگزار نمی‌شود. آن‌طور که گفته می‌شود گویا قرار است تا چهارمین نمایشگاه خودروی تهران خرداد ۱۳۹۹ برگزار گردد و به این ترتیب، تهران در سال ۱۳۹۸ بدون نمایشگاه خودروی شهر آفتاب رویدادهای صنعتی خود را به پایان می‌رساند.

پیش از این به صورت رسمی اعلام شده بود که چهارمین نمایشگاه خودروی تهران از ۲۴ تا ۲۷ بهمن ۹۸ در شهر آفتاب تهران برگزار می‌شود و شرکت‌هایی مانند مپنا، ایران خودرو، مدیران خودرو، آمیکو و… به صورت رسمی حضور خود را در این گردهمایی اعلام کرده بودند.


امروز در جهان هر کشوری فکر می‌کند «سیویک» متعلق به اوست! ژاپن به عنوان جایی که اصالت سیویک به آن جا باز می‌گردد، انگلیس به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای تولید کننده این خودرو و آمریکایی‌هایی که آن را به اندازه یک بیکن گوشت لذیذ، دوست دارند!

با این حال، قطعاً ترکیه هم یکی از پایگاه‌های اصلی فروش سیویک در جهان است. بیشتر خریداران سیویک مردان میان سال با عضلاتی قوی هستند که معمولاً یک یا چند کلکسیون نفیس خودرویی هم دارند. بخش عمده‌ای از سیویک‌های بازار اروپا از سایت تولیدی «هوندا» در ترکیه تأمین می شوند، اما متأسفانه باید این خبر بد را بدهیم که تولید این خودرو به زودی در سال ۲۰۲۱ متوقف خواهد شد. شاید دلیل اصلی این توقفِ تولید فروش ضعیف سیویک در قاره سبز باشد.



اما همان طور که گفته شد سیویک در ترکیه کاملاً محبوب است. شاید آرزوی هریک از جوانان ترکی داشتن یک سیویک R تیون شده با ارتفاع بسیار کم از سطح زمین باشد. تیونرهای ترکیه معمولاً در سطح جهانی حرف خاصی برای گفتن ندارند. پروژه‌های آن‌ها بیش از آن که حرفه‌ای به نظر برسند سوژه خنده و سرگرمی ماشین بازها می‌شوند. از آن تیونر ترکی که سپر ب ام و M4 را بر روی فیات تیپو نصب کرده بود، تا آن آئودی RS5 کاورشده با روکش مخمل تقلبی! مشخص است که تعداد افراد کمی پیدا می‌شوند که چنین تیون‌هایی را دوست داشته باشند. اما به تازگی یک تیونر گمنام ترکی موفق به طراحی بادی کیت جدیدی برای سیویک R شده که سروصدای زیادی به پا کرده است.



نکته جالب درباره این سیویک R نارنجی رنگ جذاب، ارتفاع بسیار کم آن از زمین است. شاید این چسبیده‌ترین هوندا سیویک جهان به زمین باشد! یک سدان اسپرت کف خواب ژاپنی که حتی نگاه کردن به آن هم می‌تواند باعث ترشح آدرنالین در انسان شود. گرچه هنوز هیچ شرکت یا شخصی از ترکیه مسئولیت طراحی آن را برعهده نگرفته است، اما طبق تحقیقات انجام شده می‌دانیم که این خودرو در ترکیه به سر می‌برد. قطعاً ویژگی مثبت این پروژه تیون تناسب کافی میان بخش‌های مختلف کیت بدنه آن است. چرا که مانند تیون‌های قبلی ترک‌ها ناشیانه و مضحک به نظر نمی رسد. البته با توجه به کاهش ارتفاع شدید در این خودرو امیدواریم تغییراتی هم در سیستم تعلیق اعمال شده باشد تا از آسیب به شاسی و دیگر قطعات جلوگیری به عمل آید. به هر حال، اگرچه هنوز هیچ خبری مبنی بر عرضه این سیویک R تیون شده از سوی ترک‌ها به گوش نمی‌رسد، اما قطعاً پیشرفت تیونرهای این کشور نسبت به گذشته چیزی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.



 

بلاتکلیفی بنزین سفر موجب شده برخی از مالکان خودرو تمایل چندانی برای استفاده از سهمیه بنزین خود در ماه‌های پایانی سال نداشته باشند و این سهمیه را برای مسافرت‌های نوروزی ذخیره کنند.

به‌گزارش ایسنا، بنزین سفر طرحی بود که در نخستین دور سهمیه‌بندی بنزین در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد و میزان سهمیه آن را هر بار روسای سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری به مردم اعلام می‌کردند. این سهمیه متغیر و معمولا حدود ۵۰ لیتر یا کمتر از آن بود؛ چراکه مخالفان سرسختی در دولت وقت و حتی خارج از آن داشت.اکنون با اجرای دوباره طرح سهمیه‌بندی گمانه‌زنی‌هایی درباره بازگشت طرح سهمیه «بنزین سفر» مطرح شده است که شهرام رضایی – مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی – در این‌باره گفته که قبلاً سهمیه‌ای با عنوان سهمیه سفر داشته‌ایم، اما هنوز در این زمینه تصمیمی در کارگروه تعیین سهمیه‌های سوخت گرفته نشده است.به‌تازگی نیز بیژن زنگنه – وزیر نفت – نیز اعلام کرده که افزایش سهمیه‌ بنزین برای مسافرت‌های نوروزی در اختیار وزارت نفت نیست و هنوز ابلاغیه‌ای دراین باره به وزارت نفت داده نشده است.



* بیش‌ترین سفر ایرانی‌ها با خودروی شخصی

این درحالی است که طبق آخرین داده‌های مرکز آمار، بیش‌ترین سفر ایرانی‌ها با خودروی شخصی انجام می‌شود. در بهار سال ۱۳۹۷ تردد حدود ۶۹ میلیون خودروی شخصی بین شهرها ثبت شده است که با احتساب ۱۳ میلیون ۲۲۱ هزار و ۸۵۱ خودروی شخصی متعلق به دیگران و ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۳۵۲ سواری کرایه‌ای، نقش این وسیله نقلیه در سفرهای مردم مشخص می‌شود.

از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه‌بندی شد و بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای (ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی) از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد به صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده است.


 

با توجه به گفته‌های رئیس پلیس راهور کرج، طرح زوج و فرد از ۵ الی ۲۹ اسفندماه در این شهر اجرایی می‌شود.



حمدالله رحمتی پور در این خصوص گفت: با تصمیم شورای ترافیک استان از ۵ الی ۲۹ اسفندماه شاهد اجرای طرح زوج و فرد در کرج خواهیم بود. این طرح همانند سال‌های قبل در هسته مرکزی شهر اجرایی می‌شود.

لازم به یاداوری است که خودروهای هلال احمر، امدادی، نظامی و انتظامی، حمل ونقل عمومی و سرویس مدارس شامل حال طرح ترافیکی نخواهند شد.

گفته می‌شود که در محدوده این طرح در شهر کرج دوربین‌های ثبت تخلف نصب شده و در صورتی که شهروندان بدون در نظر گرفتن پلاک خودرو خود در این محدوده تردد کرده و اعمال طرح زوج و فرد را نادیده بگیرند جریمه خواهند شد.

رئیس پلیس راهور کرج در خصوص نحوی اجرای این طرح نیز عنوان کرد: طرح مذکور از ساعت ۱۶ الی ۲۱ در روزهای ۵ الی ۲۹ اسفندماه اجرایی خواهد شد و طی این مدت ۱۲ روز خودروهای با پلاک زوج و ۱۲ روز خودروهای با پلاک فرد امکان تردد در محدوده‌های اعلام شده را خواهند داشت.

گفته می‌شود محدوده این طرح از سمت غرب کرج شامل (میدان سپاه) تا تقاطع حضرت امام و از سمت شرق نیز ورودی حضرت امام به سمت میدان سپاه را در برخواهد گرفت.

مسیرهای دیگر این محدودیت شامل تقاطع حضرت امام ، ورودی های خیابان دانشکده، میدان قدس، میدان توحید ، بلوار هفت تیر، علامه جعفری، ورودی میدان سپاه، کنار گذر پل روحانی، ورودی مطهری بعد از پل روحانی تا میدان آزادگان، پل آزادگان، ورودی های ۴۵ متری کاج و بلوار جانبازان از اولین دوربرگردان خیابان چالوس به سمت هسته مرکزی شهر خواهد بود.