Persian Car

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

:: نقد و بررسی خودروهای داخلی و خارجی ::

Persian Car

۱۱ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

همگام با افزایش قیمت خودرو در بازار، قیمت قطعات یدکی و سرویس‌های دوره‌ای خودروها نیز افزایش داشته است. در این شرایط، دیگر پراید نمی‌تواند به ارزان بودن خدمات و قطعات یدکی خود اتکا کند؛ چرا که در افزایش قیمت سرویس، تمامی خودروهای داخلی سهیم بوده‌اند. به همین دلیل، طبیعی است عده‌ای از رانندگان، به خصوص افرادی که توانایی مالی ضعیفی دارند، به دنبال استفاده از قطعات و لوازم یدکی ارزان قیمت باشند.

یکی از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز خودرو در فصل زمستان، ضد یخ و ضد جوش است. برخی از تولیدکنندگان کمتر شناخته شده در بازار، با هدف جلب توجه مشتریان صرفه جو یا کم بضاعت، در همین مدت نمونه‌های ارزان و بی‌کیفیت ضد یخ را روانه بازار کردند. بدیهی است استفاده از ضد یخ یا ضد جوش باکیفیت، به خصوص در فصل سرما، تاثیر قابل توجهی بر روی سلامت سیستم خنک‌کننده خودرو شما خواهد داشت.



مطابق اطلاعات دریافتی از سطح بازار، توزیع ضد یخ و ضد جوش ارزان‌قیمت با برند ناشناس، بسیار گسترده بوده است. به گونه‌ای که حتی مدیران اتوسرویس‌ها نیز ترغیب می‌شوند تا با خرید این برندهای جدید و گمنام، ارزش افزوده خدمات خود را افزایش دهند. همان‌طور که بالاتر ذکر شد، بسیاری از مالکان صرفه جو یا کم بضاعت نیز به سمت استفاده از این محصولات تمایل پیدا می‌کنند. اما چرا یک شرکت محصول خود را با قیمتی بسیار نازل‌تر از نرخ برند‌هایی همچون بهران، ایرانول، پارس یا کاسپین عرضه می‌کند؟

بدون شک هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند بدون استفاده از مواد ارزان قیمت، محصول ارزان قیمت به بازار ارایه کند. ماده اصلی و تشکیل دهنده ضد یخ، مونو اتیلن گلیکول یا MEG است که توسط چند واحد پتروشیمی در داخل کشور، تولید شده و در بورس عرضه می‌شود. شرکت‌های تولیدی مواد شیمیایی نیز با حضور در بورس، قادر خواهند بود این ماده را با قیمت و کیفیت مناسب خریداری کنند.



سرویس دوره‌ای

راکتورهای تولید اتیلن گلیکول پتروشیمی، با بازده 100 درصدی فعالیت نمی‌کنند. بخشی از خروجی فرآیند تولید MEG، پسماندها و اتیلن گلیکول بدون درجه است. این محصولات همچون نفت کوره، برای مصارف حاشیه‌ای به فروش می‌رسند؛ اما تولیدکنندگان ضد یخ ارزان قیمت و بی‌کیفیت، محصول خود را براساس این پسماندها و مواد اولیه درجه پایین، تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند. حتی برخی شرکت‌های بی‌نام، از این حد فراتر رفته و با خرید مونو اتیلن گلیکول بازیافتی، ضد یخی به شدت ارزان و بی‌کیفیت را به مشتری تحویل می‌دهند.

بخشی از این مشکل نیز به کم‌کاری‌ سازمان استاندارد، در تدوین حداقل‌ها باز می‌گردد. بنابر الزامات سازمان استاندارد در مورد تولید ضد یخ، حتی با استفاده از MEG ارزان و دارای سطح نازلی از کیفیت، می‌توان ضد یخی تولید کرد که نشان استاندارد دریافت کند. بنابراین مصرف‌کننده نمی‌تواند با اتکا به نشان استاندارد، در مورد کیفیت محصول اطمینان حاصل کند. از سوی دیگر، به دلیل آن‌که ضد یخ ترکیبی از مواد مختلف شیمیایی و طبیعی را در خود جای داده است، ارزیابی کیفیت آن به راحتی امکان پذیر نیست. تنها راه باقی مانده برای وی، توجه به پیشینه شرکت تولید کننده و برند محصول است.

با وجود آن‌که اکثر رانندگان، فکر می‌کنند تنها وظیفه این ماده، جلوگیری از یخ زدن یا جوش آوردن رادیاتور است؛ ضد یخ کاربردهای دیگری نیز دارد. یکی از مهم‌ترین وظایف این ماده، جلوگیری از ایجاد خوردگی و زنگ زدگی در قطعات پلاستیکی و آلیاژی موتور و رادیاتور است. ترکیبات مختلفی از چدن، ‌فولاد،‌ آلومینیوم،‌ مس،‌ برنج و قلع در ساخت رادیاتور به کار رفته، که استفاده از ضد یخ بی‌کیفیت، قاتل این فلزات خواهد بود. با توجه به افزایش شدید قیمت قطعات یدکی در بازار، بهتر است با خرید یک ضد یخ از برند شناخته شده و پرداخت قیمتی بیشتر، خود را از دردسر‌ سوراخ شدن رادیاتور و نیاز به تعویض آن، در امان نگه دارید.


 


ایران خودرو در راستای پاسخگویی به نیاز مشتریان، در سه ماهه پایانی سال جاری ۳۴ هزارو ۲۶۰ دستگاه خودروی دوگانه سوز تولید و روانه بازار می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرشاد مقیمی در این باره گفت:‌ ایران‌خودرو قادر است متناسب با سیاست‌های دولت و به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان و تامین ناوگان حمل نقل عمومی، محصولات دوگانه سوز با شمارگان بالا تولید و عرضه کند.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در زمستان امسال، تعداد تولید روزانه انواع محصولات دوگانه سوز از جمله سمند، ۴۰۵،‌ پارس و آریسان روند افزایشی خواهد داشت، به گونه ای که از تعداد تولید روازنه ۳۳۰ دستگاه در دی ماه، به ۵۵۰ دستگاه در بهمن و ۸۰۰ دستگاه در اسفند خواهد رسید.

مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: ‌درحال حاضر با توجه به مصوبه شورای اقتصاد و عقد تفاهم‌نامه بانک ملت و وزارت نفت در راستای تامین منابع مالی برای گازسوز کردن خودروها و نیز افزایش انگیزه اقتصادی این اقدام با توجه به بازنگری در قیمت بنزین، تقاضا برای خودروهای دوگانه سوز افزایش یافته است.

مقیمی خاطر نشان کرد: ‌‌خودروهای دوگانه‌سوز در ایران خودرو منطبق با استانداردهای روز جهانی تولید می‌شود و ‌هیچ گونه مشکلی از نظر تامین قطعات تولید خودروهای دوگانه سوز وجود ندارد.


 

میتسوبیشی لنسر جز خودروهایی است که هیچگاه با تیراژ بالا توسط «آرین موتور» به بازار عرضه نشده است. اما شاید جالب باشد که امروز امکان خرید این سدان ژاپنی با هزینه مشابه به خودروهای چینی وجود دارد!

در دوران امکان پذیر بودن واردات خودرو، میتسوبیشی لنسر در تیپ‌های مختلف و به صورت رسمی توسط شرکت آرین موتور پویا پا به بازار گذاشت. در آن زمان این سدان ژاپنی رقبایی چون هیوندای النترا، کیا سراتو، تویوتا کرولا، ام جی ۶، رنو فلوئنس، مزدا۳ و… را در بازار ایران داشت. رقبای کره‌ای لنسر همیشه به خاطر ارزش قیمتی نسبت به امکانات و ویژگی‌ها، بازار کارکرده و سطح امکانات با تیراژ بیشتری به بازار کشور وارد شده‌اند و البته که در دوره‌های مختلف، قیمتی بیش از لنسر را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود اینکه از نگاه بسیاری، میتسوبیشی لنسر با تعداد به مراتب کمتری از رقبا به بازار ایران آمده است، اما واقعیت این است که تیراژ واردات این سدان ژاپنی از خودرویی مانند ام جی ۶ بیشتر بوده و حتی در دوره‌های مختلف، فراتر از تیراژ کرولا و فلوئنس پا به بازار ما گذاشته است.



در حال حاضر با توجه به ممنوعیت واردات خودرو تنها نمونه صفر کیلومتر میتسوبیشی لنسر با مدل ۲۰۱۸ در بازار یافت می‌شوند و دیگر خبری از حضور نمونه‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آن در بازار کشور نیست. اما با توجه به شرایط فعلی بازار کشور شاید کمتر کسی به این نکته توجه کند که در بازار کارکرده‌ها و حتی صفر کیلومتر، امکان خرید میتسوبیشی لنسر با قیمت مناسبتری نسبت به رقبا امکان پذیر است و حتی با بودجه خودروهای چینی می‌توان سوار بر یک سدان ژاپنی با کیفیت شد!

حال پیش از اینکه به سراغ قیمت نمونه‌های مختلف میتسوبیشی لنسر در ایران برویم، ابتدا مروری بر نسخه‌های مختلف این خودرو خواهیم داشت.



میتسوبیشی لنسر نسل نهم:

آشنایی مردم ایران با نام لنسر به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد. اما بحث امروز ما بر سر نسل نهم این خودرو است که از سال ۲۰۰۷ تولید آن شروع شده و در اصل از سال ۲۰۱۰، بازار فراگیر جهانی را برای میتسوبیشی به ارمغان آورده است. این نسل از لنسر با مدل ۲۰۱۴ به صورت رسمی پا به بازار ایران گذشت و بعد از مدتی، از سال ۲۰۱۶ نمونه‌های فیس لیفت آن به بازار عرضه شد.

در حال حاضر می‌توان لنسر نسل نهم را با دو پیشرانه ۱٫۶ لیتری و ۱٫۸ لیتری از بازار ایران تهیه کرد. نمونه ۱٫۶ لیتری که قدرت ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر دارا است و این توان را از طریق جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک و یا ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند. لنسر ۱٫۶ لیتری با سطح امکانات مختلف به بازار ایران آمده است. امروز می‌توانید نمونه دنده‌ای و اتوماتیک میتسوبیشی لنسر ۱٫۶ لیتری با سطح امکانات پایه و یا فول آپشن خریداری کنید. در نمونه پایه این خودرو تریم داخلی پارچه‌ای است و تنها دو کیسه هوا در این لنسر دیده می‌شود و حتی ترمزهای عقب نیز کاسه‌ای هستند. اما نمونه فول آپشن لنسر ۱٫۶ لیتری دارای سیستم تهویه اتوماتیک، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، استارت دکمه‌ای و… است.

اما بیشترین نمونه میتسوبیشی لنسر در بازار ایران، با پیشرانه ۱٫۸ لیتری و جعبه دنده اتوماتیک CVT وارد شده است. این خودرو با دو سبک ظاهری در بازار یافت می‌شود و مدل‌های ۲۰۱۶ به بعد لنسر ۱٫۸ لیتری نیز با ظاهری فیس لیفت عرضه شده‌اند. برخی از مشتریان و دوست داران این سدان ژاپنی اصیل، به خاطر وجود بال عقب اسپرت و ظاهر نوستالژیکتر در مدل های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ لنسر، این نمونه‌ها را به لنسرهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ ترجیح می‌دهند. میتسوبیشی لنسر ۱٫۸ لیتری می تواند ۱۴۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۷۶ نیوتن متر تولید کند و جعبه دنده CVT آن توان خود را به چرخ‌های جلو منتقل نماید. جعبه دنده اتوماتیک این خودرو قابلیت تعویض دنده مصنوعی را به صورت شش سرعته فراهم می‌کند و راننده می‌تواند با پدال های پشت فرمان، ضریب انتقال قدرت به چرخ‌ها را تغییر دهد.

میتسوبیشی لنسر ۱٫۸ لیتری به امکاناتی نظیر ۷ کیسه هوای ۱۱ نقطه ای، چراغشوی، تنظیم هوشمند زوایه چراغ‌های جلو، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین عقب، کروز کنترل، سانروف، زنون، صندلی برقی راننده، رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی و… مجهز است. در نمونه‌های قبل از ۲۰۱۶ بال عقب نیز دیده می‌شود و برخی از مدل‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز به سیستم صوتی حرفه ای و استارت دکمه‌ای مجهز هستند. اما در نمونه های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ تنها نمایشگر لمسی با سیستم صوتی معمولی وجود دارد و خبری از بال عقب روی درب صندوق نیست. با این وجود رینگهای لنسر فیس لیفت از نوع تراش خورده ۱۸ اینچی است و همچنین چراغ روشنایی روز در کنار مه شکن جلو آن دیده می‌شود.



با چه مقدار هزینه می‌توان به میتسوبیشی لنسر رسید؟

شما می‌توانید با بودجه‌ای در بازه ۱۵۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان میتسوبیشی لنسر ۱٫۶ لیتری دنده‌ای را خریداری نمایید. با توجه به سطح امکانات، میزان کارکرد، سلامت فنی و بنده قیمت لنسر دنده‌ای می‌تواند در این بازه تغییر کند. همچنین با بودجه‌ای حدود ۱۷۰ الی ۲۳۰ میلیون تومان می‌توان لنسر ۱٫۶ لیتری را با جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک خریداری کرد. در این نمونه هم بدیهی است که سطح امکانات، مقدار کارکرد و سلامت فنی اختلاف قیمت را در بازه یاد شده ایجاد کرده است. توجه داشته باشید که بخش قابل توجهی از لنسرهای ۱٫۶ لیتری اتوماتیک در نمونه ساده و کم آپشن به بازار آماده‌اند و گاهی اختلاف قیمت خاصی نسبت به نمونه دنده‌ای فول آپشن ندارند.



برای خرید میتسوبیشی لنسر ۱٫۸ لیتری مدل ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ (قبل فیس لیفت) با توجه به میزان کارکرد و سلامت خودرو باید هزینهای حدود ۲۳۰ تا ۲۸۵ میلیون تومان را در نظر گرفت. همچنین اگر بخواهید که سوار بر نمونه فیس لیفت شوید، به احتمال زیاد با مدل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ لنسر ۱٫۸ لیتری مواجه خواهید شد. این نمونه‌ها هم با توجه به کارکرد، سال تولید، سلامت فنی و ظاهری قیمتی در بازه ۳۱۰ تا ۳۷۵ میلیون تومان را دارند. همچنین شما می‌توانید میتسوبیشی لنسر ۱٫۸ لیتری ۲۰۱۸ را در نمونه‌های صفر کیلومتر تازه ترخیص (خودروهای مانده در گمرک شرکت آرین موتور که چند ماه پیش ترخیص شدند) با توجه به رنگ‌های موجود، با قیمتی حدود ۳۸۵ تا ۴۰۵ میلیون تومان در بازار آزاد خریداری کنید.


 

ماه پیش بود که خبر آمد هیئت‌مدیره رنو چند گزینه احتمالی برای مدیرعاملی این خودروساز فرانسوی را در نظر گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به پاتریک کولر مدیر اجرایی فاورسیا و همچنین لوکا ده مئو رئیس سئات اشاره کرد.



حالا گفته می‌شود که فرانسوی‌ها تصمیم گرفته‌اند لوکا ده مئو 52 ساله را که ظاهراً از حمایت دولت فرانسه نیز برخوردار است به عنوان مدیرعاملی این برند انتخاب کنند. شایان ذکر است دولت فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار رنو که 15 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد نقش مهمی در تصمیمات مهم این خودروساز ایفا می‌کند.

البته برخی خبرگزاری‌ها گفته‌اند شاید در قرارداد مئو با گروه فولکس‌واگن بند غیررقابتی‌ای وجود دارد که باعث می‌شود او از حضور در رنو منع شود.

همچنین ادعا شده دلیل اینکه کلوتلید دبلوس مدیرعامل موقت و فعلی رنو جزو گزینه‌های هیئت‌مدیره برای مدیرعاملی دائمی این برند نیست تجربه نسبتاً کم او در صنعت خودرو می‌باشد. دبلوس اکثراً در زمینه های مالی فعالیت داشته است.

اما دلیل علاقه هیئت‌مدیره رنو به ده مئو نیز به موفقیت او در سوددهی سئات مربوط می‌شود. او همچنین فرانسوی را خوب صحبت کرده و کار خود در صنعت خودرو را در رنو آغاز کرده و پس از آن به تویوتا و سپس به فیات نقل‌مکان کرده است.



پست مدیرعاملی رنو از زمان اخراج تیری بولور در اکتبر خالی مانده است. در حقیقت رنو و نیسان پس از قضیه بازداشت کارلوس گوسن و ماجراهای مربوط به آن تغییرات زیادی در پست‌های مدیریتی ارشد به وجود آوردند.

اما خود سئات درباره این خبرها موضع‌گیری کرده و با انتشار بیانیه‌ای گفته است: “لوکا ده مئو کاملاً به سئات متعهد است زیرا همین موضوع را چندین بار و در موقعیت‌های مختلف اعلام کرده است.” به نظر می‌رسد این برند اسپانیایی علاقه‌ای به ایجاد تغییرات در ترکیب مدیریتی خود ندارد.


 

در بازار امروز، به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای وارداتی، قیمت آنها سر به فلک کشیده. به همین خاطر اکثر کسانی که تنها به چشیدن طعم سواری خودروهای وارداتی علاقه دارند، باید ناچار در صدد خرید خودرهای وارداتی کارکرده باشند.

اما همیشه در اکثر موارد رانندگان ترجیح می‌دهند که یک خودروی صفر کیلومتر خریداری کنند. دلیل آن هم کاملا ساده است. برای خرید خودروی صفر کیلومتر نیازی به کارشناسی رنگ بدنه یا کارشناسی فنی خودرو نیست. مالک با خیال آسوده خودرو را خریداری می‌کند و دیگر اضطراب مشکلات احتمالی خودرو با او همراه نیست. اما هرچقدر هم که حس خرید خودروی صفرکیلومتر لذت‌بخش باشد، با ممنوعیت ورود آنها در دوسال گذشته، چاره‌ای جز خرید خودروی کارکرده نیست. پس چطور با این وجود باید خرید مطمئنی داشت؟



مشکلات خرید خودروی کارکرده وارداتی

این روزها با افزایش قیمت ارز، هزینه تعمیر و نگه‌داری خودروهای وارداتی به شدت افزایش پیدا کرده. همین مساله باعث شده تا بابت تعمیر یک خرابی جزئی خودرو نیز، هزینه زیادی را متحمل شوید. از طرف دیگر هر چقدر که قیمت یک خودرو گران‌تر باشد، افت قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل با یک کارشناسی اشتباه و غیر تخصصی، ممکن است نواقص موجود را متوجه نشوید و هنگام فروش آن خودرو، ضرر سنگینی را بپردازید.

متاسفانه مدتی است که حضور افراد سودجو در بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده وارداتی بسیار پر‌رنگ شده. کسانی که به خاطر منافع خود دست به هر کاری می‌زنند. اگر بر حسب اتفاق با یکی از همین افراد سودجو رو به رو شوید، امکان دارد ضرر گزافی گریبان‌گیر شما شود. پس باید در زمان خرید خودروی وارداتی کارکرده، با هوشیاری کامل عمل کنید. اما واقعا حین خرید خوردهای کارکرده باید به چه مواردی دقت داشت؟


چک لیست مواردی که باید حین خرید خودرهای کارکرده وارداتی به آنها توجه کرد

قطعا برای افرادی که در حوزه خرید و کارشناسی خودرو مهارتی ندارند، این سوال مطرح می‌شود که چه مواردی را باید حین خرید خودرو چک کنیم؟ از دیرباز تا به امروز این تفکر در عوام مردم وجود داشته که ” بدنه سالم باشه، موتور رو میشه تعمیر کرد”. اما حالا به نظر شما با هزینه‌های هنگفت تعمیر خودرو، باز هم می‌توان چنین عقیده‌ای داشت؟


بررسی وضعیت بدنه خودرو

در این مورد همه کارشناسان خودرو هم نظر هستند. قطعا باید وضعیت بدنه خودرو به خوبی بررسی شود. زیرا هر گونه خرابی، قلم گیری، فرو رفتگی، صافکاری و یا نقاشی، تا آخر همراه خودرو خواهد ماند. هر لکه رنگی که روی خودرو وجود داشته باشد، می‌تواند از ارزش آن بکاهد. متاسفانه برخی افراد حاضرند به هر قیمتی یک خودروی وارداتی کارکرده داشته باشند. به همین دلیل ترجیح می‌دهند که خودرویی را خریداری کنند که حتی تمام بدنه آن رنگ شدگی داشته باشد. اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که اگر مالک قبلی خودرو به ظاهر آن که در معرض نمایش است اینطور اهمیت داده، وضعیت موتوری آن چطور خواهد بود؟ پس کارشناسی رنگ خودرو در گام اول مهم‌ترین بخش خرید خودروی کارکرده وارداتی است.


بررسی وضعیت سلامت موتور و گیربکس

همانطور که اشاره کردیم، متاسفانه اکثر کارشناسان خودرو بیشترین وسواس را برای کارشناسی رنگ خودرو دارند. این بی‌اهمیتی نسبت به سلامت وضعیت موتوری خودرو، باعث می‌شود تا خریدار به شدت متضرر شود. در حال حاضر کارشناسان انگشت شماری به مشکلات موتوری خودرو نیز انجام می‌دهند. به عنوان مثال در حال حاضر، ماشینچی با استفاده از دستگاه‌های تمام مکانیزه روز دنیا و متخصصان خبره و دوره دیده، وضعیت موتور و گیربکس خودرو را نیز به خوبی بررسی می‌کنند. به این ترتیب شما می‌توانید از بابت سلامت خودرویی که قصد خرید آن را دارید، آسوده خیال باشید. خرید خودروی وارداتی به نوبه خود بسیار هزینه‌بر است. پس با این کار می‌توانید جلوی هزینه و بعضا ضرر‌های احتمال را بگیرید.


بررسی وضعیت سیستم تعلیق

بررسی وضعیت سیستم تعلیق خودروهای کارکرده از نظر کارشناسان خودرو در اولویت اخر قرار داشته و اغلب از آن چشم‌پوشی می‌کنند. این در حالی است که برای تعمیر سیستم تعلیق یک خودروی لوکس امروزی، هزینه‌های بسیار سنگینی را باید بپردازید. تصور کنید که چند صد میلیون تومان بابت خودروی مورد علاقه خود پرداخت کرده‌اید. بعد از مدتی سیستم تعلیق آن دچار مشکل می‌شود. با مراجعه به نمایندگی متوجه خواهید شد که به ازای هر کمک فنر، باید چندین میلیون تومان بپردازید؟ در آن لحظه چه حالی خواهید شد؟ علاوه بر اینکه تعمیر مشکلات احتمالی سیستم تعلیق بسیار پرخرج است، ممکن است ایمنی خودرو را نیز در معرض خطر قرار دهد.

پس چرا بیش از بروز حادثه جلوی آن را نگیریم؟ با کارشناسی صحیح پیش از خرید خودرو کاملا می‌توان جلوی بروز خسارت‌های آتی را گرفت. به همین دلیل همواره حتی قبل از واریز کردن مبلغ بیعانه، اقدام به کارشناسی حرفه‌ای کنید. ترجیحا باید این کار توسط یک تیم حرفه‌ای صورت بگیرد. در حال حاضر ماشینچی تنها برندی است که از دستگاه‌های مکانیزه و خودکار کارشناسی خودرو بهره می‌گیرد. پس با خیال آسوده خرید کرده و از ضررهای احتمالی تا حد امکان دوری کنید.


 

طبق اظهارات برخی از نمایندگان مجلس، حسن روحانی رئیس‌جمهور آخر هفته جاری لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس خواهد کرد. بر این اساس ردیف درآمد دولت از محل مالیات واردات خودرو در لایحه بودجه سال ۹۸ می‌تواند به نوعی تعیین‌کننده سرنوشت ورود خودرو به کشور در سال آینده باشد.

روز گذشته یک خبرگزاری با انتشار خبری با این مقدمه که «قرار نیست شاهد باز شدن قفل واردات خودرو طی سال آینده توسط دولت باشیم»، در مورد درآمد دولت از محل واردات خودرو به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است که در لایحه بودجه سال آینده، دولت ردیفی تحت عنوان ردیف درآمدی مربوط به حقوق و عوارض مالیاتی واردات خودرو لحاظ کرده، اما درآمد خود را از این محل صفر در نظر گرفته است. براساس تحلیلی که این خبرگزاری به نقل از منبع آگاه خود ارائه کرده، این امکان وجود دارد که در دقیقه نود دولت در تصمیم خود تجدیدنظر کند یا نمایندگان عدد صفر را از جلوی ردیف مربوط به حقوق و عوارض مالیاتی واردات خودرو پاک کنند و دولت را مکلف کنند تا با رفع ممنوعیت واردات، باردیگر ورود خودرو به کشور را آزاد کند.

البته با توجه به اینکه دولت به‌طور ناگهانی واردات خودرو به کشور را براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع کرد، بعید به‌نظر می‌رسد تا تغییری در موضع خود ایجاد کند؛ زیرا در آن زمان با توجه به برنامه دولت برای کم اثر کردن تحریم‌ها و همچنین مدیریت منابع ارزی کشور، این ممنوعیت اعمال شد و از آن زمان تاکنون نه تنها تغییری در شرایط اقتصادی و محدودیت‌های حاصل از تحریم‌ها ایجاد نشده، بلکه شاهد بودیم از اواسط آبان‌ماه سال‌جاری، حلقه تحریم‌ها تنگ تر نیز شده است.



اما دولت از اول تیرماه سال‌جاری، واردات خودرو به کشور را ممنوع اعلام کرد با این حال پیش از این و در زمان تقدیم بودجه سال ۹۷، برای این ردیف بودجه درآمدی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی برای خود قائل شد. البته این میزان درآمد با ممنوعیت ناگهانی در تیرماه به نسبت درآمد سال گذشته افت داشته است. براساس آمارهای بانک مرکزی طی شش ماه ابتدای سال جاری در مجموع یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان درآمد کسب شده است. دولت از سال گذشته و با توقف پنج ماهه ثبت‌سفارش خودرو به‌نوعی محدودیت در واردات را برای سال ۹۷ هدف‌گذاری کرده بود. با این حال فساد کشف شده در واردات و همچنین ممانعت از ورود ۱۶ هزار خودرویی که در گمرکات کشور مانده نیز دولت را از دستیابی به درآمد پیش‌بینی شده دور کرده است. به این ترتیب میزان درآمد دولت از واردات خودرو در سال‌جاری، حتی با توجه به ممنوعیت ورود خودرو به کشور می‌توانست تا حدودی محقق شود؛ اما سختگیری دولت و عدم اتخاذ تصمیمات قاطع در این زمینه سبب شده تا به گفته رئیس انجمن واردکنندگان ۱۶ هزار خودرو در کمرگات کشور معطل بماند.

دلیل این بلاتکلیفی را باید در تخلفات مرتبط با واردات دانست که طی سال گذشته و در زمان بسته بودن سایت ثبت‌سفارش خودرو اتفاق افتاد. این تخلف تا جایی گسترش یافت که حسن روحانی، رئیس‌جمهور به محمد شریعتمداری، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت طی اولتیماتومی دستور داد تا ابعاد این فساد را شناسایی و عاملان آن را به مراجع قضایی معرفی کند. شاید بتوان گفت همین اقدام روحانی به نوعی دست وزیر پیشین و وزیر فعلی این وزارتخانه را برای تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک بسته است، تا جایی که محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت، هفته گذشته اعلام کرد تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک از اختیار وزارت صمت خارج است و هیات دولت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

اما نگاهی به ردیف درآمدی دولت از بخش واردات خودرو از ابتدای دولت حسن روحانی گویای این واقعیت است که تنها در سال‌های ۹۳ و ۹۴، در زمان دولت اول روحانی، شاهد تحقق درآمدها بیش از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته بوده‌ایم.

در سال ۹۲، یعنی اولین سال استقرار دولت یازدهم، دولت از هدف ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی تنها موفق به کسب یک هزار و ۴۸۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد، به‌عبارتی تنها توانست تا ۶۹ درصد از پیش‌بینی صورت‌گرفته در بودجه را برای این بخش محقق کند.

در سال بعد از آن، یعنی ۹۳ که یکی از سال‌های طلایی در تحقق درآمدی ردیف مربوط به واردات خودرو به کشور بود، ۲۲۴ درصد بیش از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، دولت توانست درآمد کسب کند. در این سال، دولت پیش‌بینی کرده بود تا از محل واردات خودرو به کشور، یک هزار و ۱۶۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کند. این در شرایطی است که در پایان سال ۹۳، دولت توانست تا از این محل، ۲ هزار و ۶۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کند. این میزان افزایش درآمد در سال‌هایی که واردات خودرو در دستور قرار داشت، بی‌سابقه بوده است. در سومین سال دولت یازدهم بار دیگر درآمد دولت در این بخش از پیش‌بینی صورت‌گرفته در لایحه بودجه آن سال، پیشی گرفت.

دولت در سال ۹۴، یک هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان، درآمد از این ردیف پیش‌بینی کرد؛ درحالی‌که یک هزار و ۶۵۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد حاصل شده است که این میزان درآمد تحقق ۲/ ۱ برابری در این بخش را نشان می‌دهد.

طی آخرین سال دولت یازدهم، تنها ۷۶ درصد پیش‌بینی‌های دولت در ارتباط با درآمدهای مرتبط با واردات خودرو محقق شد. در این سال، دولت در بودجه پیش‌بینی درآمد ۳ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومانی از بخش واردات خودرو داشت. این در شرایطی است که تنها توانست ۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند.

 

دقیقاً یک سال پیش، پروژهٔ خودروی رکوردشکن بلادهاوند LSR تا مرز نابودی پیش رفت زیرا پس از چندین سال توسعه، به دلیل عدم تأمین بودجه و سرمایهٔ لازم، این پروژه مُنحل شد اما چندی بعد، اعلام شد که یک کارآفرین یورکشایری دارایی‌های این پروژه را خریداری کرده و قصد ادامهٔ آن‌را دارد. بدین ترتیب بلادهاوند LSR احیا و از سر گرفته شد. سپس به‌منظور انجام آزمایش‌های سرعت‌بالا، خودرو به کویری در آفریقای جنوبی بُرده شد و از آن زمان تاکنون پیشرفت تیم بلادهاوند LSR کاملاً قابل احساس است زیرا هر بار در آزمایش‌های جدید رکورد سرعت خود را بهبود داده‌اند.



این ماشین که به پیشرانهٔ جت مجهز شده، درواقع یک موشک چرخ‌دار است که به‌صورت تئوری می‌تواند به سرعت 1000 مایل بر ساعت یا 1600 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. رسیدن به چنین سرعتی روی زمین خارق‌العاده خواهد بود آن‌هم نه‌فقط به این دلیل که به‌طور دیوانه‌واری خطرناک است. حتی تعداد محدودی از هواپیماهای جنگنده می‌توانند در ارتفاع پایین به چنین سرعتی دست پیدا کنند زیرا در ارتفاع نزدیک به سطح زمین، هوا بسیار متراکم‌تر از ارتفاع 12 هزار متر از سطح زمین است. به همین دلیل، رسیدن به 1600 کیلومتر بر ساعت درحالی‌که باید با هوای سنگین مقابله کرد و چرخ‌ها نیز روی زمین در حال چرخش هستند، تلاش بسیار دشوار و سختی است.



به همین دلیل، بلادهاوند LSR هنوز موفق نشده به سرعت 1600 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند اما این تیم برنامه‌های آزمایشی بسیار خاصی برای مطالعه و ارزیابی عملکرد بلادهاوند با افزایش سرعت دارد که بخش سرعت‌بالای این آزمایش‌ها اخیراً با رسیدن به سرعت فوق‌العادهٔ 1000 کیلومتر بر ساعت در کویر نمک «هاکسین‌پَن» در آفریقای جنوبی به نتیجهٔ نهایی رسیده است. همچنین این موشک زمینی که از موتور جنگندهٔ یوروفایتر تایفون استفاده می‌کند برای رسیدن به این سرعت هرگز به زمان زیادی نیاز نداشته است به‌گونه‌ای که ظرف تنها 50 ثانیه از حالت سکون به سرعت 1000 کیلومتر بر ساعت دست یافته است.



اما درواقع قرار نبوده است بلادهاوند به این سرعت برسد زیرا به گفتهٔ رانندهٔ این پروژه یعنی «اندی گرین»، هدف از این آزمایش صرفاً شکستن سد 600 مایل بر ساعت یا 965 کیلومتر بر ساعت بوده است اما چون پیشرانهٔ توربوفن رولزرویس EJ200 در سرعت‌های بالا پاسخ متفاوتی به اطلاعات ورودی از پدال گاز می‌دهد، وقتی گرین پای خود را از روی گاز برداشته است، تقریباً نیم ثانیه تا واکنش موتور تأخیر وجود داشته و بنابراین طی این مدت همچنان موتور قدرت کامل را ارائه می‌کرده است. این تأخیر نه‌تنها خودرو را به سرعت 1010 کیلومتر بر ساعت رسانده بلکه موجب شده بلادهاوند یک کیلومتر اضافی در مسیر حرکت کند.



هرچند بلادهاوند در این آزمایش‌های سرعت‌بالا موفق بوده است اما هنوز چندین ماه با تلاش برای شکستن رکورد سرعت دنیا فاصله دارد. البته در این آزمایش‌ها تیم تمام داده‌ها را بررسی کرده و مقدمات لازم برای شکستن رکورد سرعت کنونی دنیا یعنی 1228 کیلومتر بر ساعت و سپس رسیدن به 1600 کیلومتر بر ساعت را فراهم کرده‌اند. فعلاً بازهٔ زمانی مشخصی برای تلاش این تیم برای شکستن رکورد جهانی سرعت وجود ندارد اما انتظار می‌رود این اتفاق طی 12 تا 18 ماه آینده روی دهد.



 

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در گزارش جامع بررسی صنعت خودرو و خدمات پس از فروش در سال ۹۷، میزان امتیاز منفی خودروهای تولیدی کشور را منتشر کرده است.



بر اساس این امتیازات، با کیفیتترین خودروهای بازار ایران مشخص شده‌اند که مشروح آن را می‌توانید در جدول ذیل مشاهده کنید.



 

یک کارشناس حوزه خودرو معتقد است که خروج پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید بر اساس مصوبه شورای استاندارد و بر اساس درخواست مردم برای ورود خودروهای جدید بوده است.



به گزارش عصر ایران، آرش کجویی با تاکید بر این مطلب، افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد، خودروسازان می‌توانند با رعایت استاندارد خودروهای جدیدی را جایگزین این دو خودرو کنند.

وی در این خصوص تصریح کرد: البته با توجه به شرایط تحریم و محدودیت‌های که خودروسازان داخلی با آن رو به رو هستند، نمی‌توان انتظار داشت که ناگهان تعداد زیادی از خودروهای قدیمی تولیدشان متوقف شود و تلاش هم بر این بود که تصمیم‌گیری در این زمینه به شکلی پلکانی انجام شود.

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه با اشاره به درخواست های مصرف کنندگان برای ورود خودروهای جدید به بازار نیز افزود: البته نظر مردم و کارشناسان هم بر ورود خودروهای با کیفت‌تر و دارای آپشن‌های جدیدتر به بازار بوده است.

کجویی در خصوص قیمت خودروها نیز ادامه داد: البته این وضعیت افزایش نرخ دلار و تحریم‌ها نیز بر قیمت تمام شده خودروهای ارایه شده توسط خودروسازان بی‌تاثیر نبوده است که دستگاه های مرتبط نسبت به کنترل وضعیت به خوبی اقدام کردند.

وی تصریح کرد:باید توجه داشت که تورم بر تمامی بازارها تاثیر می‌گذارد و علاوه بر خودرو سایر کالاهای سرمایه‌ای نیز در چند هفته اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند.

سه شنبه هفته گذشته شرکت پرشیاخودرو در محل بوتیک مدرن الهیه با حضور مدیران خود میزبان خبرنگاران بود تا علاوه بر معرفی کسب و کارهای جدید این شرکت، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.



در آغاز این نشست مطبوعاتی، شبنم رفیع نژاد، مدیر بازاریابی پرشیاخودرو با تشریح فلسفه تاسیس مجموعه بوتیک‌های پرشیاخودرو عنوان کرد: “شعار بوتیک‌های پرشیاخودرو «دیدار به سبک هیچ کدام» میباشد که این شعار در بر گیرنده فلسفه کاری پرشیاخودرو در تاسیس این بوتیک‌ها را بیان می‌نماید. بوتیک‌های پرشیاخودرو که از حدود یک ماه پیش کار خود را با دو شعبه در تهران آغاز کرده‌اند، در درجه اول محل‌هایی برای گردهم آمدن علاقه‌مندان برندهای ب.ام.و و مینی بوده که در کنارآن فضایی برای دیدار و گفتگوهای دوستانه فراهم گردیده است، در این بوتیک‌ها محصولات لایف استایل و اکسسوری‌های دو برند ب.ام.و و مینی نیز عرضه می‌شود ضمن آنکه خدمات لازم در زمینه خودروهای کلاسیک و تیونینگ نیز در همین محل‌ها ارائه می‌شود.”

وی در ادامه افزود: “بوتیک‌های پرشیاخودرو برای تمامی علاقه مندان این دو برند شرایطی را فراهم می‌کنند که بتوانند بیشتر با برندهای محبوبشان در ارتباط باشند و به ما هم امکان دسترسی به طیف جدیدی از مشتریان و علاقه مندان را می‌دهد. در حال حاضر اکسسوری و لایف استایل ب.ام.و و مینی در این بوتیک‌ها عرضه می‌شود اما در آینده نزدیک پرشیاخودرو از برند اختصاصی خود با نام “پرشیاتو (Persiatu) نیز رونمایی خواهد کرد.”



در ادامه این نشست مطبوعاتی، عقیل مصطفایی، مدیر فروش شرکت پرشیاخودرو توضیحاتی در مورد خودرو‌های نو و کارکرده و وضعیت تعهدات پرشیاخودرو به مشتریان بیان کرد و اظهار داشت:”پرشیاخودرو هیچ تعهد معوقی به مشتریان خود ندارد چرا که از ابتدا برنامه‌ریزی ما در زمینه فروش خودرو‌های نو بر اساس ثبت شماره شاسی خودرو در قرارداد مشتریان بود و به این ترتیب دقیقا بر اساس خودرو‌های قابل عرضه پیش فروش انجام شده است و به همین دلیل با وجود تمام مشکلاتی که در زمینه واردات و ترخیص خودرو‌ها وجود داشت، پرشیاخودرو توانتسه به تعهدات خود نسبت به مشتریان عمل کند.”

وی در زمینه کسب و کار خودروهای کارکرده پرشیاخودرو نیز گفت:”شرکت از حدود دو سال قبل قصد داشت همچون استانداردها و مدل‌های بین‌المللی، وارد بازار خودرو‌های کارکرده نیز بشود و این مسئله با توقف واردات خودرو حیاتی‌تر شد. در اینجا هم ما همچنان تلاش کرده‌ایم بالاترین سطح از خدمات و رضایت مشتری را با ارائه الگوی جدید در این زمینه ارائه کنیم و در طرح فروش خودرو‌های کارکرده ب.ام.و و مینی، با بررسی کامل خودروها مطابق استانداردهای شرکت مادر و ارائه گواهی فنی، خودروها را در طرح موسوم به Premium Selection عرضه نماییم که نشان دهنده تضمین کارآیی و سلامت خودرو می باشد. علاوه بر این پرشیاخودرو نسبت به گواهی مذکور تعهد داشته و در صورتی که بعدها مشخص شود قصوری از جانب شرکت در زمینه بررسی خودرو وجود داشته، متعهد به جبران خسارت به مشتریان خواهد بود. در این طرح تلاش کرده‌ایم به ارائه راهکاری مناسب و مطمئن و ارائه شرایط خرید اقساطی، خریدی مطمئن و آسان را برای علاقه‌مندان این دو برند فراهم کنیم. در کنار این موارد در آینده ای نزدیک اخبار جدیدتری در زمینه ارائه خدمات متفاوت در حوز ی فروش خودرو‌ها خواهیم داشت.”



یکی دیگر از کسب و کارهای جدید پرشیاخودرو، بخش ویژه تیونینگ است که به اسپرت نمودن محصولات ب.ام.و و مینی می‌پردازد. حسین کشتکار مدیر این بخش در زمینه فعالیت‌های تیونیگ پرشیاخودرو عنوان کرد:”تیونینگ محصولات در پرشیاخودرو مطابق با استانداردهای شرکت مادر و با حفظ گارانتی خودرو انجام می‌شود و تمامی خدمات ارائه شده نیز گارانتی مستقل را دارند. علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در بوتیک‌های پرشیاخودرو و یا نمایندگی‌های منتخب، گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب نمایند.”

وی افزود:”از این پس شرکت پرشیاخودرو درکنار محصولات ب.ام.و و مینی، در بخش تیونینگ این خدمات را برای سایر خودرو‌های پریمیوم و لاکچری نیز با بالاترین استانداردهای بین المللی ارایه خواهد داد.”



ب.ام.و و مینی برندهای مطرحی در زمینه خودرو‌های کلاسیک در ایران هستند که حضور پررنگ آنها را می‌توان در همایش‌های مختلف ملاحظه نمود. لذا پرشیاخودرو در جدیدترین حوزه کاری خود، قصد دارد با تاسیس بخش ویژه ای برای خودرهای کلاسیک، به مالکین و علاقه‌مندان این خودروها خدمات ویژه‌ای ارائه نماید. در ادامه کامران طالبی‌فر، رییس بخش کلاسیک پرشیاخودرو در زمینه فعالیت‌های این بخش بیان کرد:”در بخش کلاسیک پرشیاخودرو خدمات متعددی از جمله بازسازی خودروهای کلاسیک، تامین قطعات اصلی خودرو‌ها و خرید و فروش خودرو‌ها ارائه خواهد شد. علاقه به محصولات کلاسیک برندهای ب.ام.و و مینی در ایران جایگاه ویژه ای داشته و پرشیاخودرو قصد دارد با ارائه خدماتی نوین، از مالکین و علاقه مندان این خودروها حمایت کند.”

وی افزود:”خودروهای مورد نظر در این طرح مدل‌های دهه ۶۰ میلادی تا خودروهای اواسط دهه ۲۰۰۰ که به کلاسیک‌های آینده موسوم هستند را شامل می‌شود. این بخش به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد بخشی از اهداف این طرح، ارتقا جایگاه برند در ایران است چرا که ما در ایران حامی دو برند ب.ام.و و مینی هستیم و بخش خودروهای کلاسیک نیز برای حمایت از این دو برند و علاقه‌مندان آن، مطابق استانداردهای بین المللی به ارائه خدمات خواهد پرداخت.”